X11 under cover #1: Co to vlastne X11 je?

17.07.2008 16:06 | blackhole_ventYl

Na rozdiel od inych dnes beznych operacnych systemov (Windows, OS X), samotny Unix, Linux, ani dalsie fajty vstavanym grafickym okienkoidnym systemom nedisponuju, ale pre kreslenie okienok pouzivaju X Window server, ktory je vo svojej podstate len velmi primitivnou sietovou aplikaciou schopnou zobrazovat okna, rozne na seba nastackovane a trackovat polohu mysieho kurzora.

Tento serial vznikne (mozno) na zaklade mojho badania po vnutornostiach X servera, ktore som zapocal v dosledku prace na bakalarskej praci, ktorej cielom je vytvorit graficke rozhranie pre embedded zariadenia.

Trocha postavim serial hore hlavou, pretoze nebudem zacinat historiou X11, ale prejdem rovno k veci a na zaklade odozvy sa rozhodnem, ci budem pokracovat, alebo poslem serial k vode. Tento serial by sa mohol podla moznosti zamerat na fundamentalne principy cinnosti X11, zbezne prebehnut take veci, ako su graficke toolkity, windowmanagery, schranka, cut buffre, composite managery a podobne. Navyse prebehnem niekolko bezne existujucich extensionov a zopar veci, ktore na prvy pohlad vyzeraju komplikovane, ale daju sa realizovat pomerne jednoducho.

Co to ten X11 vlastne je?

Z pohladu uzivatela je to prostredie, ktore umoznuje vidiet a komunikovat pomocou grafickeho prostredia s grafickymi aplikaciami. Uzivatelovi to pripada tak, ako keby mu Xka kreslili pekne okna, menu, ikony, textove boxy, toolbary a podobne, pripadne vedeli vykuzlit prekrasny applet na pracovnej ploche, alebo efekty v docku.

Z pohladu programatorskeho je X11 sietovym serverom, ktory komunikuje pomocou sietoveho protokolu podobne, ako napriklad HTTP s klientmi. Tu treba podotknut, ze sice z uzivatelskeho hladiska to vyzera, ze v pripade X11 je uloha klienta a servera obratena, pretoze uzivatel obvykle sedi tam, kde bezi X server, ale z programatorskeho hladiska sa nic nemeni. Server je tam, kde su poskytovane zdroje, pricom v pripade X11 je poskytovanym zdrojom obrazovka, klavesnica a mys.

Z pohladu aplikacie je X server komunikacny partner, ktory sedi na opacnej strane spojenia a umoznuje aplikacii davat serveru prikazy na vytvaranie, rusenie a kreslenie do okien a prijimat od servera informacie o vzniknutych udalostiach. Tu ale nastava prvy drobny problem v terminologii medzi tym, ako chape "okno" bezny uzivatel a ako chape "okno" X server.

Totizto pre X server je oknom kazda pravouhla (!!) oblast, ktora niekde na obrazovke zacina, ma nejaky rozmer, ma urceny stacking relativne k ostatnym oknam (tzn. ktore okno prekryva ktore ine okno, obdoba z-indexu v CSS) a da sa do nej kreslit. Z toho vyplyva (a komu nevyplynulo, tak to uvediem), ze oknom je vsetko, co sa na monitore zobrazuje. Kazdy panel, menu, inputbox, tlacidlo, vsetko mozu (ale nemusia) byt okna.

Tu sa dostavame k tomu, z coho sa vlastne taka obrazovka X11 sklada. Pochopitelne sa sklada z okien. Okna su usporiadane hierarchicky tak, ze kazde okno sa nachadza v nejakom inom okne. Poloha okna sa vzdy vztahuje k tomuto materskemu oknu a vnutorne okno moze byt kludne ciastocne, alebo uplne mimo svoje materske okno. Takisto stacking (z-index) sa urcuje relativne k oknam, ktore maju to iste materske okno. Plati pravidlo, ze ak vnutorne okno svojimi rozmermi prekroci rozmery materskeho okna, cast, ktora precnieva sa nevykresli. Nadradene okno teda orezava zobrazitelnu oblast svojich podokien.

Z pravidla o tom, ze kazde okno ma svoje materske okno existuje jedna vynimka. Je nou root window, teda okno, ktore tvori samotnu pracovnu plochu. Toto okno vzdy prekryva celu oblast monitora a vsetky existujuce okna musia byt podoknom budto root window-u, alebo niektoreho jeho podokna (je mozne viacnasobne zanorenie).

Jeden by sa mozno cudoval, ako X11 povedat, ako chceme, aby vyzeralo to, co chceme, aby sa na obrazovke zobrazilo. Na rozdiel od gui32 vo Windowse, alebo Quartz rozhrania v OS X, kde staci grafickemu ovladacu povedat, aku graficku primitivu chceme a on nam ju nakresli, v X11 neexistuju ziadne graficke primitivy. Existuju len pravouhle (znova !!) okna, do ktorych si aplikacia musi vykreslit obsah, ktory chce mat zobrazeny. Okna nemaju ziaden priradeny typ, alebo chovanie. Chovanie okien na obrazovke a to, co sa z nich stane, riadi pomocou reakcii na udalosti samotna aplikacia.

Tu sa dostavame k druhej fundamentalnej sucasti X-Window a to udalostiam. Udalosti posiela X server klientovi vzdy, ked takuto udalost nieco, alebo niekto vyprovokuje a navyse ak si klient takuto udalost ziada dostat. Najprv k tomu, co provokuje posielanie udalosti. Jednym zo zdrojov udalosti (najcastejsim) je uzivatel. Dobanie do klavesnice, hybanie kurzorom, stlacanie mysitok produkuju udalosti.

Dalsim zdrojom udalosti su ale aj samotne okna. X11 je podobne, ako HTTP, nestavovy protokol. Cize samotny X server si nepamata, co bolo v okne vykreslene. Znamena to, ze ak sa do okna aplikacia nakresli obrazok, uzivatel okno zminimalizuje, aplikacia zhnije a nasledne uzivatel okno obnovi, uvidi jednofarebnu plochu.

V momente, ked sa zobrazi okno, alebo jeho cast, ktora predtym nebola viditelna (bola mimo zobrazitelnu oblast, pripadne bola prekryta inym oknom), X server zisti, ktora aplikacia je majitelom okna a posle jej tzv. ExposeEvent. Tato udalost aplikacii hovori, ze niektore (to, ktore, je v evente uvedene) jej okno potrebuje prekreslit. Aplikacia tak ucini a obsah sa zobrazi.

V clanku som viackrat dvoma vykricnikmi upozornil na to, ze X11 vie kreslit len a iba pravouhle okna, ale to bude zrejme v zjavnom rozpore s vasim moznym pozorovanim chovania niektorych okien (trebars okenna dekoracia Plastik v KDE ma zaoblene rohy okien, alebo aplikacia oclock zobrazi prekrasne kruhove hodiny). Odpoved bude prekvapiva, ale obaja mame pravdu. X protokol naozaj nema podporu pre okna ineho, nez pravouhleho tvaru, ale aplikacia napriek tomu vedia vykreslit okna ineho tvaru. Dosahuje sa toho pomocou specialneho rozsirenia protokolu, tzv. X Shape extension. Toto rozsirenie obsahuje mechanizmy, ako mozno urcit, ktore casti okna su priehladne (nie alfa kanalom, ale obycajnym transparentnym bitom: vidno / nevidno). Miesto v okne, ktore je priesvitne, sa ani nechova, ako keby oknu patrilo, teda ked uprostred okna nechate vytvorit dieru a budete do nej klikat, na klikanie budu reagovat okna, ktore je cez dieru vidno.

Druha vec, ktoru je mozne uviest na pravu mieru je to, ze X server je bezstavovy, teda si nepamata nic, co bolo vykreslene. V tradicnom X serveri takato moznost naozaj neexistuje, ale moderne X servery casto obsahuju implementovanu vlastnost tzv. backing store. Ak sa oknu nastavi flag backing store a zaroven server ma tuto funkciu implementovanu a v nastaveniach je zapnuta, server moze (ale nemusi) pri vykreslovani obsah okna ukladat do bufferu, ktory sa pouzije v pripade, ze by cast okna bola prekryta a bolo by potrebne ju zobrazit. Aj nadalej sa vsak pri pokuse o zobrazenie predtym skrytej oblasti aplikacii posle ExposeEvent.

Tato ficura sa pouziva napriklad na rychle vykreslenie pracovnej plochy do rootovskeho okna. Aplikacia pokresli rootovske okno wallpaperom a sama sa ukonci. Rootovske okno s nastavenym backing store flagom si pokreslenie zapamata, samotna aplikacia sa moze ukoncit a wallpaper bude vzdy dostupny. Pre bezne aplikacie sa to ale nepouziva, pretoze by sa jednalo o grandiozne plytvanie pamatou. Treba si uvedomit, ze okna sa casto z velkej casti prekryvaju a X server uklada backing store nekomprimovany. Teda jedno fullscrenove okno s piatimi tabmi, rozlisenim 1024x768 zaberie v najlepsom pripade priblizne 6MB v priestore X servera + dalsiu pamat v priestore aplikacie potrebnu k prekresleniu.

Dalej by mohlo byt uzitocne doplnit, ze takisto nie je nutne, aby vsetky objekty na obrazovke v skutocnosti same o sebe boli oknami v zmysle X servera. V pripade, ze to aplikacii nevyhovuje, alebo je to nepotrebne, nic nenuti aplikaciu okna vytvarat. Chova sa tak napriklad graficke prostredie Swing v Jave a zrejme aj GTK toolkit a cast windowmanagera IceWM sa takto sprava tiez. Vyhodou tohto pristupu je, ze sa omnoho lahsie realizuju graficke prvky obskurnych tvarov (ako napriklad radio gombiky, oble tlacidla a podobne). Nevyhodou je, ze cast prace X servera prebera aplikacia, kedze sama aplikacia si urcuje, kde presne bolo kliknute, co znizuje rychlost reakcie aplikacie.

Pre zaciatok by to mohlo stacit. Nabuduce, ak bude zaujem, by som dokoncil co to o eventach a nastolil tematiku grafickych toolkitov, ktore zabezpecuju, ze programatori aplikacii nemusia do podrobnosti poznat vnutornosti X11 a ze aplikacie sa daju pisat tak pekne, sexi, intuitivne a jednoducho.

    • Re: X11 under cover: Co to vlastne X11 je? 17.07.2008 | 16:25
      Avatar blackhole_srnec   Používateľ

      napisal si ze okna nemaju class tak napr. pod win, ako je to so spracovanim textu (napr. udalost oznacenia textu) a jeho rendrovanim, kto rendruje X alebo aplikacia?

      +++
      • Re: X11 under cover: Co to vlastne X11 je? 17.07.2008 | 16:35
        Avatar blackhole_ventYl   Používateľ

        udalost oznacenia textu ako taka neexistuje. Aplikacia vie, ze mas zmacknuty Shift, alebo drzis mysi kurzor a tahas nim, prepocitava, ktore pismena si uz presiel a podla toho si zaznacuje a prekresluje "hilight" textu. Co sa tyka renderovania samotneho textu, tak ten moze byt renderovany trojako.

        Bud ho moze renderovat samotny X server, vtedy su ale dost velke obmedzenia, pretoze take pismo nevie byt antialiasovane a X server ma pomerne nemotorny system oznacovania pisiem, alebo moze pomocou freetype kniznice vyrenderovat pismo samotna aplikacia. Ked chces renderovat hilight, tak najprv nakreslis farebne pozadie a potom do toho vykreslis pismo. Treti sposob je podobny tomu prvemu, ale renderovanie textu obstarava samostatny server. Xka teda nevedia o pismach nic a vsetky prichodzie poziadavky na render pisma predavaju tzv. font serveru. To sa pouzivalo za cias Red Hat 6 alebo 7.

        ---
        Cuchat s nadchou, to je ako sniffovat bez promiscu.

        --- Cuchat s nadchou, to je ako sniffovat bez promiscu.
    • Re: X11 under cover: Co to vlastne X11 je? 17.07.2008 | 16:28
      Avatar blackhole_tommyhot   Používateľ

      Uz sa tesim na clanok o compozitnych window manageroch.

      Do tohto kecat nebudem pretoze sa nevyznam, ale ak pouzijes nejaky compozitny manager (napr compiz), tak okna vies rozlisovat na zaklade window class/id etc. ak som odveci tak ma opravte.
      ----------
      tommyhot@hackingmachine:~$ microsoft &> /dev/null

      • Re: X11 under cover: Co to vlastne X11 je? 17.07.2008 | 16:40
        Avatar blackhole_ventYl   Používateľ

        hej hej hej, top level okna maju classy, ale s tymi X server nema vobec nic spolocne. predbiehas :) ono totizto windowmanagery za roznymi ucelmi potrebuju identifikovat, co za okno tam je, resp. potrebuju so samotnou aplikaciou komunikovat. preto je mozne na lubovolne okno zavesit datovy balicek identifikovany menom a obsahujuci nejaky binarny srot. jednym z takych balikov je aj WM_CLASS.
        ---
        Cuchat s nadchou, to je ako sniffovat bez promiscu.

        --- Cuchat s nadchou, to je ako sniffovat bez promiscu.
    • Re: X11 under cover: Co to vlastne X11 je? 17.07.2008 | 20:41
      snop   Návštevník

      Dobry clanok, pekne polopate odbone vysvetlenie, ktore si naozaj sedlo, malo kedy pisem komentar k clanku na blackhole, ale tady som si nemohol pomoct a clanok odmna dostava 5 hvezdicek z 5. Tak isto hlasujem za dalsi diel, ktory by sa mohol trochu detailnejsie zaoberat napriklad vykreslovanim a hlavne porovnavanim z napr. WinXP alebo Vista okennym manazerom a to ztoho dovodu lebo taketo porovnania su naozaj zaujimave!!! a informacii takehoto typu je naozaj malo az by som skoro povedal ziadne. Mozna by niekomu vyhovovalo jak to funguje az na uroven C-cka ale to si myslim by patrilo do ineho serialu.

      Ale nejake programatorske lahodky ako to vnutri naozaj funguje popripade nejake ukazky by naozaj bodli, nech si rozsirime obzory a ked pises bakalarku o tomto temate, tak pro teba nieje problem obsah duplikovat na Blackhole.

      Vyborne pocitany sem za dalsi diel.

      Diky. **THUMBS UP**

      • Re: X11 under cover: Co to vlastne X11 je? 17.07.2008 | 21:00
        Avatar blackhole_matej   Používateľ

        Porovnanie s MS Windows si nezaslúži samostatný článok:

        s/X11/Windows/
        s/ExposeEvent/WM_PAINT/
        Zvyšok je na 90% zhodný :)

        • Re: X11 under cover: Co to vlastne X11 je? 17.07.2008 | 21:05
          Avatar blackhole_ventYl   Používateľ

          No sic som s WINAPI nikdy nerobil, ale kedze od istych ludi viem, ze WINAPI ma nejake primitivne typy, tak o tom pochybujem :)
          ---
          Cuchat s nadchou, to je ako sniffovat bez promiscu.

          --- Cuchat s nadchou, to je ako sniffovat bez promiscu.
          • Re: X11 under cover: Co to vlastne X11 je? 17.07.2008 | 21:33
            Avatar vid   Používateľ

            Windows API ma vela vrstiev, zatial co Xko je len jedna takato vrstva, takze je to trosku tazske porovnavat. Navyse Windows API ma niekolko paralelnych interfacov, atd. Sam mam v tom dost bordel co kde presne je, ale viem ze uz najzakladnejsie graficke API v kerneli poskytuje hromadu funkcii ktore vie posunut az grafickej karte, a ak tato nema HW podporu, tak to dokaze kernel emulovat (dobre sa vdaka tomu pisu drajvre). Na tom je zaveseny DirectDraw alebo Direct3D, ktory poskytuje usermode aplikaciam takmer priamy pristup k HW, a tiez usermode kniznica GDI ktora obsahuje vela defaultnych okienkovych typov, GDI+ ktora pridava nove cool featury, atd...

            • Re: X11 under cover: Co to vlastne X11 je? 17.07.2008 | 21:40
              Avatar blackhole_ventYl   Používateľ

              cool. ak o tom vies viac a chce sa ti, tak to spis do clanku / serialu. rad si o tom precitam.
              ---
              Cuchat s nadchou, to je ako sniffovat bez promiscu.

              --- Cuchat s nadchou, to je ako sniffovat bez promiscu.
              • Re: X11 under cover: Co to vlastne X11 je? 17.07.2008 | 21:57
                Avatar vid   Používateľ

                bohuzial, viem to len velmi povrchne. kedysi som sa hral trosku s Direct Drawom a s API (USER32 zakladne najjednoduchsie funkcie, co je v podstate GDI pre blbych a lenivych), a nedavno som z blizsie nespecifikovanych pricin disassembloval graficky driver, a vtedy som si precital nieco o tej kernel architekture.

                Skusal som teraz ten clanok najst, bol dost kurva dobry, ale nepodarilo sa mi. Tusim to bolo na osr.com/ntinsider, co uz neexistuje, niesom si isty.

                Problem je ze teraz na Viste to totalne pomenili (presunuli velku cast grafickeho kodu do User modu, po tom ako sa par krat podarilo zjebat cely system vdaka bugu v grafickom kode).

                • Re: X11 under cover: Co to vlastne X11 je? 23.07.2008 | 19:23
                  Avatar marvin   Používateľ

                  celkom dobre zakladne info o grafickom subsysteme vo win vista je v starsom clanku na ars technica: windows vista:more than just a pretty face. gui sa zaobera len cast clanku ale cely clanok aj s jeho pokracovanim windows vista:under the hood je celkom zaujimavym citanim pre ludi ktorych zaujima nejake mierne hlbsie zakladne technicke info o viste a porovnanie s predchadzajucimi windowsami.
                  ------
                  Kto je Španielsko?Prečo je Hitler?Kedy je vľavo?

                  ------ Kto je Španielsko?Prečo je Hitler?Kedy je vľavo?
      • Re: X11 under cover: Co to vlastne X11 je? 17.07.2008 | 21:08
        Avatar blackhole_ventYl   Používateľ

        chcel by som sa zamerat hlavne na to, ako to vo vnutri funguje, ale skor trocha abstraktnejsie. v pripade Xiek ukazovat nejake C-ckove kody nema moc zmysel, pretoze napriklad nastavenie textu v titulkovom pruhu okna je postup:

        zisti si atom pre titulkovy pruh
        vytvor atom
        nalej do atomu text
        prilep atom k oknu

        hromada kodu, ktory inac nie je nicim inventivny. copy paste z referencneho manualu...
        ---
        Cuchat s nadchou, to je ako sniffovat bez promiscu.

        --- Cuchat s nadchou, to je ako sniffovat bez promiscu.
    • Re: X11 under cover: Co to vlastne X11 je? 17.07.2008 | 21:23
      Avatar vid   Používateľ

      Velmi pekny uvod, dozvedel som sa celkom dost noveho. Samozrejme ked napises nieco viac tak to uvitame.