Skúsenosť s reklamáciou klávesnice na Lenovo Thinkpade

08.07.2023 | 14:36 | Mirecove dristy | Miroslav Bendík

Dnešný blog bude o záručnej oprave klávesnice na notebooku Lenovo Thinkpad, keď klávesa vypadla pri bežnom používaní.

Blog začnem krátkym názorným videom, v ktorom je vysvetlené čo sa stalo:

Teraz pár faktov. Notebook mám 1 a pol roka s predĺženou zárukou. Ku klávesnici sa správam viac-menej šetrne. Povedzme to tak, že klávesnica v predchádzajúcom notebooku prežila omnoho omnoho horšie zaobchádzanie. Najhoršie, čo sa stalo tejto klávesnici je, že občas pri presune prsta zavadím o okraj klávesy.

Za najpravdepodobnejšie by som čakal odtrhnutie klávesy práve pri presune prsta, ale to nie je tento prípad. Ak by som mal hádať znovu, môj pokus by bola klávesa "J", pretože je to s odstupom najpoužívanejšia klávesa. V editore sa ňou presúvam smerom nadol. V prehliadači ňou scrollujem smerom nadol (myš prakticky nepoužívam). V desktopovom prostredí ňou vyberám nasledujúce okno. Práve táto klávesa mi pri bežnom písaní vyskočila. Nestlačil som ju prudko, nemal som pod klávesou žiadnu väčšiu nečistotu, ktorá by to mohla spôsobiť. Samozrejme pri pokuse o nasadenie po pár stlačeniach znova vyskočila.

Keďže ide o vadu vzniknutú buď pri výrobe, alebo bežným používaním, rozhodol som sa kontaktovať Lenovo a riešiť to ako záručný servis. Mám Premier support, takže oprava by mala byť veľmi rýchla. Kontaktoval som Lenovo a ako odpoveď mi prišlo:

Bohužiaľ podľa fotodokumentácie ktorú ste poskytli sa jedná o mechanické poškodenie - konkrétne "Keycap" alebo teda hornej časti klávesy a to v spodnej časti.

Dané poškodenie však nespadá pod záruku - odporúčam navštíviť autorizované servisné stredisko pre opravu zariadenia.
Obrázok z odpovede (zakrúžkované časti boli už v odpovedi)
Obrázok 1: Obrázok z odpovede (zakrúžkované časti boli už v odpovedi)

Netuším na základe čoho došli k záveru, že je tam vidieť poškodenie. Áno plasty sú tam skosené, ale tie sú skosené z výroby. V skutočnosti je jediným viditeľným mechanickým poškodením malá vyhlodaná časť na pravej strane. Urobil som preto niekoľko ďalších záberov a doplnil som svoju požiadavku.

Detail zavesenia klávesy
Obrázok 2: Detail zavesenia klávesy
Detail zhora
Obrázok 3: Detail zhora

Odpoveď z podpory bola:

Ďakujem za priloženú fotodokumentáciu,
každopádne vo všeobecnosti čo sa týka uvoľnených a vyskakujúcich Keycap na zariadení a problém nie je "Out of the Box" čiže po rozbalení sa jedná o mimo záručnú opravu.

Pokiaľ sa vám nedarí klávesa vrátiť na pôvodné miesto (odporúčaný postup je nasunutím prv spodnej časti a zacvaknutie hornej) sa jedná o poškodený mechanizmus klávesy, preto ako aj v predchádzajúcom maily som Vám odporučil navštíviť autorizované servisné stredisko - samozrejme vedia vykonať aj posudok, či dané zariadenie spĺňa podmienky pre záručnú opravu.

Z fotodokumentácie je bohužiaľ ťažké určiť poškodenie vzhľadom nato, že aj malá odchýlka alebo ohnutie môže spôsobovať nefunkčný mechanizmus.

Inými slovami, je úplne jedno, či je to poškodenie hrubým zaobchádzaním, alebo bežným používaním, v zásade záruka sa na to nevzťahuje. Chápem, že firma sa snaží zabrániť reklamáciám od rôznych špekulantov, ale nepríde mi to ako fér. Ak sú v práve, potom vlastne môžu vyrábať ľubovoľne nekvalitný výrobok, ktorý neprežije bežné používanie.

Ako ďalej postupujem

Danému pracovníkovi som na záver konverzácie poďakoval a považujem to za uzavreté. Ak majú takto nastavené interné pravidlá, nebudem za to viniť nikoho konkrétneho a rozhodne sa mi s tým nechce zaberať dlhšiu dobu než je nevyhnutná.

So servismi nemám práve najlepšie skúsenosti, takže som sa rozhodol pre svojpomocnú opravu. Objednal som teda:

Momentálne používam externú klávesnicu a som zvedavý, čo mi dorazí poštou skôr. Ak to bude nová klávesnica, jednoducho ju vymením a po doručení klávesy opravím starú, ktorá mi zostane v rezerve. Ak príde skôr klávesa, opravím a novú si nechám ako rezervu. V prípade ďalšieho incidentu tak len vymením klávesnicu a objednám novú klávesu.

Mimochodom rád by som skúsil používať klávesnicu s menším rozostupom kláves. Na štandardnej klávesnici s rozostupom kláves 19mm mám problém dosiahnuť niektoré klávesy. Rád by som skúsil niečo menšie a podľa tejto štúdie by som mohol ísť až na 16mm. Máte niekto tip na 75% klávesnicu (teda bez numpadu, ale s F-klávesami), ale s menším rozostupom a ideálne s trackpointom? Povedzme, že niečo ako SheBoard?

    • RE: Skúsenosť s reklamáciou klávesnice na Lenovo Thinkpad 08.07.2023 | 16:34
      Avatar Pavel Q4OS KDE  Administrátor

      Ja používam Logitech MK220 ku kompu, malá, lacná, dlhá výdrž na baterky a neprišiel som o žiadne klávesy. Len si človek musí zvyknúť na rozloženie a tuhosť kláves, potom je to už v pohode aj na hry. Myš naopak zostala v krabici, lacný šmejd.

      • RE: Skúsenosť s reklamáciou klávesnice na Lenovo Thinkpad 08.07.2023 | 17:00
        Avatar Miroslav Bendík Gentoo  Administrátor

        Ja mám aktuálne Yenkee Sequence YKM 2006CS. Je to veľké, vlastne ako každá iná klávesnica (aj MK220 má 19mm klávesy presne tak ako moja), lacné a prekvapujúco kvalitné. Klávesnica je napájaná 1xAAA, vydrží tak 2-3 mesiace a žerie nabíjateľné (mnoho klávesníc ich nežerie kvôli napätiu 1.2V). Myška žerie 1xAA a nabíjam ju tak raz za pol roka. Je presnejšia než stará laserová (trust). Inak mal som ju rozobratú, dokopy ju drží 1 skrutka a vnútornosti, teda snímač a RF je rovnaký ako v lacnejších logitechoch.

        • RE: Skúsenosť s reklamáciou klávesnice na Lenovo Thinkpad 08.07.2023 | 18:02
          Avatar Pavel Q4OS KDE  Administrátor

          Myš používam hernú káblovú Logitech G203 (podsvietenie vypínam), na WoTko a bežnú prácu super lebo mi vyhovuje vyššie DPI. Predtým som používal z klávesníc aj mechanickú NEO+ Compact od Connect IT, vysoko návyková klávesnica aj na bežnú prácu, ale po čase začala ísť dole farba z dotykových plôch.

          • RE: Skúsenosť s reklamáciou klávesnice na Lenovo Thinkpad 10.07.2023 | 11:05
            Avatar Branislav Poldauf Manjaro, Debian stable  Používateľ

            ja tiež mám tút Connect IT (ale NEO+) a jediné čo by som na nej prijal je aby bola bezdrotová (+to podsvietenie by mohlo byť len biele) opotrebenie zatiaľ žiadne (po 3 rokoch)

            nikdy by ma však nenapadlo hľadať klávensicu s menším odstupom kláves, som netušil že to vôbec je niečo čo sa meria

            Linux: the operating system with a CLUE... Command Line User Environment
            • RE: Skúsenosť s reklamáciou klávesnice na Lenovo Thinkpad 10.07.2023 | 12:55
              Avatar Richard Antix  Používateľ

              som netušil že to vôbec je niečo čo sa meria

              Hehe, to asi 99% populácie. Ale vidno, že vo všetkých oblastiach života, jeho drobných zákutí a pod., sa dá nájsť niečo na skúmanie, vytvorenie metodológie atď.

        • RE: Skúsenosť s reklamáciou klávesnice na Lenovo Thinkpad 08.07.2023 | 18:07
          Avatar Pavel Q4OS KDE  Administrátor

          Inak pozeral som objednávky a tú MK220 klávesnicu som objednal pred rokom v auguste, každý deň jej dávam zabrať a stále v super stave a na pôvodných baterkách (2xAAA).

    • RE: Skúsenosť s reklamáciou klávesnice na Lenovo Thinkpad 09.07.2023 | 07:41
      Avatar Richard Antix  Používateľ

      No ja som to rôznych klávesniciach skončil pred rokmi u jednej mechanickej, lacnej (~ 100 € v tom čase), a to som mal aj nejaké predražené za 300 € a pod. Ale bežnú klávesnicu s hliníkovým telom a nejakými "menej značkovými" mechanickými spínačmi dnes zmastí kde-kto.

      Mám aj cca 20 ks spínačov (hot swap), za tie roky som dva ks vymenil.

       

      Ale k blogu:

      Ten Thinkpad nebol určite lacný, vieme, aké sú tam ceny.

       

      Ja sa občas stretnem s podobnou situáciou, keď napr. "odíde" nejaký snímač, alebo polovodič,… no proste klientovi pošlem nový a neriešim to. Cena práce, vypisovania, skúmania, a pod., to je zväčša drahšie ako samotný komponent (s výnimkou napr. ultrazvukových snímačov, tie sú hodne drahé). A sú prípady, keď napr. snímač niekto aj mechanicky poškodí a pod. Klienti to však kvitujú a spolupráca ide ďalej.

       

      Keby som bol ja Lenovo, tak by som poslal oný "keycap", v zmysle: "vyskúšajte, či je to v ňom (napr. nepresný výlisok)"… a ak nie, potom by sa to riešilo ďalej.

       

      Ale možno je to len moja naivná predstava.

      • RE: Skúsenosť s reklamáciou klávesnice na Lenovo Thinkpad 09.07.2023 | 08:46
        Avatar Miroslav Bendík Gentoo  Administrátor

        Mechanickým sa vyhýbam keďže tie spínače majú hrozne nízku životnosť. Napríklad najlepšie Cherry MX uvádzajú len 100 000 000, čo znie ako obrovské číslo kým si neuvedomím, že u niektorých kláves ho prekročím za pomerne krátku dobu. To je pre mňa jednoducho spotrebný tovar, ktorý by som musel mať stále v šuflíku a každú chvíľu meniť.

        • RE: Skúsenosť s reklamáciou klávesnice na Lenovo Thinkpad 09.07.2023 | 08:59
          Avatar Richard Antix  Používateľ

          S týmto súhlasím, na papieri to znie fantasticky. A aj skôr dôjde k tomu, že spínač nepracuje spoľahlivo, čo sú neuveriteľné nervy.

           

          Preto používam hot swap, kde je výmena za pár sekúnd. Doslovne.

           

          Mechanické klávesnice sú dobrá vec, ale, podobne ako napr. panenstvo, sa preceňujú. :)

          • RE: Skúsenosť s reklamáciou klávesnice na Lenovo Thinkpad 09.07.2023 | 11:32
            Avatar Miroslav Bendík Gentoo  Administrátor

            Tak mechanická klávesnica má samozrejme peknú odozvu, ale za mňa jednoznačne prevyšujú nevýhody. Životnosť vzhľadom na mechanické časti býva zvyčajne nižšia a čo je horšie neprestane fungovať naraz, ale postupne sa zhoršuje, takže registruje stlačenie 2x, alebo občas vynechá. Pri rýchlom písaní si to človek nemusí všimnúť až kým mu to nezačne výrazne kaziť rýchlosť.

            Okrem toho mám taký pocit, že mechanické sú dosť hlučné. Niekto to má rád, ale mne to vyslovene vadí. Takže možno to bude paradoxné, ale ja práve preferujem membránové jednoduchej konštrukcie (žiadne mechanické časti klávesov, len jednoduché plastové šťuchadlo na gumu). Samozrejme u medzerníka očakávam kovovú podporu aby klávesa nešla do strán.

            • RE: Skúsenosť s reklamáciou klávesnice na Lenovo Thinkpad 09.07.2023 | 13:06
              Avatar Pavel Q4OS KDE  Administrátor
              Okrem toho mám taký pocit, že mechanické sú dosť hlučné.

              Záleží od switchov, napríklad modré vydávajú zvuk ako písací stroj, naopak červené pre mňa v pohode. Ak sa nemýlim univerzálne a vhodné aj na dlhšie písanie sú hnedé.

              • RE: Skúsenosť s reklamáciou klávesnice na Lenovo Thinkpad 09.07.2023 | 13:33
                Avatar Richard Antix  Používateľ

                Ja používam prevažne modré a ten zvuk je návykový.

                 

                Okolie frfle.

                • RE: Skúsenosť s reklamáciou klávesnice na Lenovo Thinkpad 10.07.2023 | 11:17
                  Avatar Branislav Poldauf Manjaro, Debian stable  Používateľ

                  nie sú hnedé identické ako modré len nevydávajú zvuk ?

                  teda prst cíti kliknutie ale klávesnica je tichá ?

                  ja som chvílu mal takú (mne neznáma značka endorfy) ktorá mala tieto (myslím že hnede switche) a v prostredí s kolegami to bolo super (doma mám tiež modré ale počiť ich len v pracovni takže mi to je jedno)

                  Linux: the operating system with a CLUE... Command Line User Environment
              • RE: Skúsenosť s reklamáciou klávesnice na Lenovo Thinkpad 10.07.2023 | 11:20
                Avatar Branislav Poldauf Manjaro, Debian stable  Používateľ

                ak si dobre pamatám:

                červené sú lineárne - žiadna spätná väzba

                hnede sú tactile ale tiché - teda majú kliknutie ale nevydávajú hlasný zvuk

                modré sú hlasné klikacie

                osobne preferujem modré alebo hnedé, na červené by som si asi dlho zvykal

                + dnes už je kopa "farieb" pomedzi a kadejaké optické verzie a neviem čo

                Linux: the operating system with a CLUE... Command Line User Environment
                • RE: Skúsenosť s reklamáciou klávesnice na Lenovo Thinkpad 10.07.2023 | 11:39
                  Avatar Pavel Q4OS KDE  Administrátor

                  Dakedy som pozeral aj schémy, ako a kedy zaberajú switche a ktoré sú na čo vhodné. Mne sadli naopak red switche, je to dosť individuálne asi. Aj keď momentálne idem skoro rok na membránovej od Logitechu a musím sa priznať, že mi dala kus zabrať, kým som si na ňu zvykol po mechanickej.

            • RE: Skúsenosť s reklamáciou klávesnice na Lenovo Thinkpad 09.07.2023 | 13:35
              Avatar Richard Antix  Používateľ

              Pri rýchlom písaní si to človek nemusí všimnúť až kým mu to nezačne výrazne kaziť rýchlosť.

              Toto! A najprv si človek myslí, že chybuje on, a neskôr zistí, že je to spínačom.

              Ale zase ja mám rád klávesnice s vysokým zdvihom, tie ploché "AccuType" mi veľmi nesedia. Preto používam X220 (núdzovo, na cestách), kde tie klávesy sú (asi) ešte s nožnicovým mechanizmom.

    • RE: Skúsenosť s reklamáciou klávesnice na Lenovo Thinkpade 11.07.2023 | 12:06
      Avatar bluesundown   Používateľ

      v dobach ked boli stary bohovia malicherny a kruty a tak som pracoval na supporte v Lenovo ale pre biznis zakaznikov.

      vo vseobecnosti to funguje tak ze existuju interne known issues, kde neriesis a approvujes reklamaciu hned. Potom su taketo klavesnice, mysky displays etc, kde 80% su odrby zakaznikov - oliate, ozuzlane od psa, rozbit atd, 20% su na reklamaciu.

      To ze ta poslali do servisneho strediska kde niekto rozhodne ci je reklamacia ok, alebo nie, je spravny postup,co je ale na hovno, lebo mesiac nemas notebook. Nemaju nahodou teraz zaruku ze pride chlapik, a opravi ti to na mieste ?

      • RE: Skúsenosť s reklamáciou klávesnice na Lenovo Thinkpade 11.07.2023 | 15:41
        Avatar Richard Antix  Používateľ

        kde 80% su odrby zakaznikov

        Veď toto. Kvôli takým trpia i poctivci. Ale tak je to aj s inými produktmi/službami.

      • RE: Skúsenosť s reklamáciou klávesnice na Lenovo Thinkpade 11.07.2023 | 15:51
        Avatar Miroslav Bendík Gentoo  Administrátor

        Majú, však som za to zaplatil nemalý peniaz :)

      • RE: Skúsenosť s reklamáciou klávesnice na Lenovo Thinkpade 11.07.2023 | 15:55
        Avatar Miroslav Bendík Gentoo  Administrátor

        Inak vtipné je, že v Česku majú opačné skúsenosti - oprava bez problémov a mimochodom odpadávanie kláves je vraj s klávesnicou chicony bežné. Fakt teda diky, že si musím sám opravovať keď nechcem mesiac čakať na servis.

        • RE: Skúsenosť s reklamáciou klávesnice na Lenovo Thinkpade 12.07.2023 | 10:52
          Avatar bluesundown   Používateľ

          inak ak to je niekde na nete spomenute viac krat, tak im kludne preposli link. Ak sa ti teda chce s tym zatazovat. Ale ja osobne vzdy tieto suboje zvadzam, ani nie tak kvoli mne ale kvoli dalsim zakaznikom, nech potom oni nemaju problem s reklamaciou.

          • RE: Skúsenosť s reklamáciou klávesnice na Lenovo Thinkpade 13.07.2023 | 06:08
            Avatar Miroslav Bendík Gentoo  Administrátor

            Ja som to vzdal hneď v prvej sekunde. Pravdu povediac nemám chuť, čas, ani silu s tým niečo robiť. Ako píšem, objednal som si náhradné diely a zatiaľ stále fungujem s externou bezdrôtovou klávesnicou.

    • RE: Skúsenosť s reklamáciou klávesnice na Lenovo Thinkpade 20.07.2023 | 13:03
      Avatar Miroslav Bendík Gentoo  Administrátor

      Tak, problém vyriešený - video z výmeny.

      Súčasne som kúpil novú kávesu a novú klávesnicu. Nakoniec prišla najskôr nová klávesnica, takže klávesu budem meniť na demontovanej až príde.

      Zároveň som sa rozhodol kúpiť si kompaktnú klávesnicu dočasne kými mi prídu náhradné diely. Ideálne som si chcel kúpiť BT klávesnicu s menšími rozostupmi kláves a plnohodnotným F-radom.

      Mojou prvou voľbou bola Logitech MX Keys mini (áno tá cena je reálna a tá klávesnica je membránová). V každom prípade recenzie typu nemenil by som ju za mechanickú ma celkom navnadili ALE ... zistil som napríklad, že F klávesy sa síce dajú prepnúť do normálneho režimu, ale potom sa volume down bude ovládať cez Fn+F12 a volume up cez insert (bez Fn) a insert s Fn bez možnosti premapovať to. Keď si vezmem do úvahy ďalšie vlastnosti ako vstavaná batéria so smiešnou výdržou, zbytočné podsvietenie a nutnosť softvérovo premapovať klávesy nechcelo sa mi kupovať ju. Dlho som teda váhal až som nakoniec zobral starší model Logitech K380.

      Aby to bolo zábavnejšie, nová dočasná klávesnica mi prišla domov hodinu po tom, čo mi prišla nová náhradná klávesnica :) Teoreticky som ju mohol nerozbalenú vrátiť, ale aj tak som bol zvedavý, ako sa mi na nej bude písať. Tak v prvom rade nakopať človeka, ktorý vymyslel okrúhle klávesy. Samotná klávesnica nemá štandardný rozostup kláves 19mm, ale len 18mm, čo mi ale vôbec nevadí. Rýchlosť písania aj presnosť boli zhodné s písaním na veľkej klávesnici bez toho, aby som si na ňu musel zvykať. Celkovo kompaktný layout mi celkom vyhovuje a budem ju nakoniec používať ako primárnu externú klávesnicu keď som zadockovaný.

      • RE: Skúsenosť s reklamáciou klávesnice na Lenovo Thinkpade 22.07.2023 | 10:04
        Avatar Richard Antix  Používateľ

        Super, že sa to podarilo poriešiť. Vďaka za video, vidno, že sú výrobcovia, ktorí myslia na jednoduchosť opravy.

        Ktovie, či je to tak aj pri lacnejších laptopoch Lenovo.

        Tá Logitech K380 je esteticky vydarená klávesnica.

        Ak by boli tie klávesy hore "zrezané", bolo by to ako na (neveľmi) slávnom Sinclair QL (http://jscustom.theoldcomputer.com/images/manufacturers_systems/Sinclair/QL/211740sinclair-ql.system.jpg, https://www.nightfallcrew.com/wp-content/gallery/sinclair-ql/img_3608.jpg?ef6e10).

        V mojich očiach boli počítače od Sinclaira vždy krásne.

        • RE: Skúsenosť s reklamáciou klávesnice na Lenovo Thinkpade 22.07.2023 | 16:11
          Avatar Miroslav Bendík Gentoo  Administrátor

          Meh jednoduché. 3 dni mi to trvalo ;) Vlastne prvý deň som dal preč dolnú skrutku a zistil som, že na horné môj zodretý skrutkovač nesedí. No a o ďalšie 2 dni som letel do predajne / servisu kde som si kúpil pár súčiastok za 15 centov a k tomu som dostal sadu skrutkovačov zadarmo. No nekúp to ;)

          Ten sinclair mi pripomína skôr Niceboy OFFICE K30X BT.