Reklama na internete zadarmo

15.12.2001 16:15 | blackhole

V tomto článku sa pokúsim ukázať možnosti prezentácie svojej stránky na internete. Teda spôsob, ako ukázať svetu, že existuje aj ta vaša weba. Samozrejme všetko bez nejakých väčších výdavkov. Nájdete tu rôzne typy a triky ktoré sú veľmi jednoduché, ale nie vždy jasné. Chcem upozorniť že týmito spôsobmi nemôžete nahradiť drahú reklamnú kampaň ktorú môžete rozbehať s poriadnym vrecom dolárov, ale ako začiatok to je určite dobré. Postupne si rozoberieme všetky možnosti.

Formálne spôsoby:

1. vyhľadávače
O tejto téme sa popísalo myslím si už dosť, ale v skratke sa nevyhneme ani tejto časti reklamy, kedže je veľmi dôležitá. Mal by to byť váš prvý krok ktorý spravíte pri propagácii svojej stránky. Propagácia v tomto bode spočíva z dvoch častí.
a.) registrácia v katalógových vyhľadávačoch.
Na každom vyhľadávači nájdete formulár, cez ktorý si môžete zadarmo zaregistrovať vašu stránku. Nejde o nič zložité, ale pár rád nezaškodí ani tu:
- názov stránky napíšte veľkými písmenami. bude sa lepšie vynímať medzi kopou odkazov.
- zvoľte vhodný opis vašej stránky. použite slová ktoré sú hľadané. Samozrejme by mali súhlasiť s orientáciou vašej stránky.
- po úspešnom zaregistrovaní otestujte vyhľadávaním vašu stránku. Či sa odkaz na ňu zobrazí medzi prvými, alebo je až na konci. Večšina služieb dovoľuje neskoršiu editáciu takže sa môžete s tým pohrať. Aj keď sa dosť diskutuje o predávaní pozícii odkazov, nemusí to byť až také hrozné. Raz sa mi podarilo \"opísať \" stánku tak, že po zadaní slova \" linux \" do istého nemenovaného vyhľadávača sa mi odkaz zobrazil ako prvý. Aj keď to bola iba moja homepage.

b.) tvorba stránok pre fulltextové vyhľadávače
Každý kto tvorí html stránky, pozná aj meta tagy. V nich je potrebné taktiež veľmi pozorne vyberať slová a opis stránky. Neskôr taktiež overovať vo fulltextových vyhľadávačoch.

Pre akú takú existenciu na sk/cz internete je potrebné svoju stránku registrovať aspoň v týchto vyhľadávačoch: www.zoznam.sk, www.szm.sk, www.best.sk, www.box.sk, www.hladaj.sk,www.atlas.sk (cz), www.centrum.sk (cz), a mnoho ďalších. Pre fulltext tu máme najkvalitnejší a hojne používaný www.GOOGLE.com a zahraničné nie sú až tak podstatné, ale pokiaľ svoju stránku orientujete aj tým smerom, je dobré registrovať sa aj tam.

2. reklamné / bannerové systémy
na internete existuje dosť veľa voľných (free) reklamných systémov. Ide vlastne o to, že na svojej stránke budete zobrazovať banner niekoho iného a zato sa Váš banner bude ukazovať na iných stránkach. Dnešné reklamné systémy sú značne prepracované, rozdelené do rôznych skupín, môžete mať v nich rôzne typy členstva, kvalitné cielenie reklamy. (môžete si vybrať v akej skupine stránok sa vaša reklama bude zobrazovať. (technika, auta, zábava ... )
Medzi najznámejšie a najkvalitnejšie patria systémy www.billboard.cz, mr.linx.sk

3. mailové konferencie
V celku rozumné je poslať oznámenie do rôznych mailových konferencií o vzniku vašej stránky. POZOR však. Môže to dosť zaváňať spamom. Preto si nato dajte dobrý pozor. Môžete si tým naopak privolať skazu a nie dobrú reklamu. (niekto ale povedal, že aj zlá reklama je reklama). V podstate doporučujem oznámenia posielať iba na konferencie, ktoré súvisia s vašou stránkou. Teda ak na stránke zverejňujete články, návody, rady o linuxe pošlite ju na linuxovú konferenciu s odkazom, že aj tu sa dá nájsť dobrý študijný materiál. To isté platí aj o programovaní, zasklievačoch (nemyslím tým oknárov), záhradníkoch a podobných ľudí s problémami. Ako odstrašujúci príklad by som dal, jeden mail ktorý prišiel na konferenciu o programovaní v php s odkazom na najlepšie predajne bazénov. Ale ak sa nato pozriete bližšie, zistíte že to nebol až taký zlý ťah, keď sa o tom zmieňujem aj tu a robím tomu reklamu. Ale to už som sa zacyklil ;).

Menej formálne, až bizarné ;)

1. odkazy + spriatelené weby
Ďalším veľmi dobrým zdrojom, sú obyčajné odkazy na iných stránkach. Aj tých menej kvalitných. Môžete si všimnúť, že takmer každá homepage stránka ma sekciu links. Táto sekcia býva spravidla najviac navštevovaná a veľmi obľúbená. (preto je aj skoro na každej stránke). Môžete teda poslať maily svojím priateľom (nepriateľom), nech si pridajú odkaz aj na vašu stránku. Ak je vaša stránka dobrá, časom sa začnú odkazy na takýchto stránkach objavovať sami. Ale pomôcť tomu môžete vždy.
Ďalším spôsobom ako svoju stránku viac zviditeľniť, je spojiť sa s inými stránkami. A vytvoriť tzv. spriatelené stránky. Určite každý z vás už videl na rôznych weboch, lištu (väčšinou býva úplne hore) na ktorej sú odkazy na 3-5 stránok s podobným orientovaním, majiteľom a pod. Ak vaša stránka figuruje na lište nejakého renomovaného serveru, môžete si byť istý, že návštevnosť prudko vstupne.

3. nenásilná propagácia na známych severoch
Úplne najlepšou a nenásilnou reklamou vašej stránky však je, keď sa o nej zmienia v článku, novinkách, diskusiách na dobrom a hojne navštevovanom serveri. Aj v tomto prípade sa dá tomu dopomôcť, ak redaktorovi pošlete avízo že na www.mojastranka.sk je perfektný článok o antraxe ;) a on môže na to upozorniť napr. v newsoch,flashoch či dokonca v článku. V priebehu niekoľkých dní si to môže pozrieť až 3000 - 10000 ľudí, čo nie je zas tak málo. Samozrejme istým predpokladom už musí byť kvalita stránky. Aby sa o nej vôbec niekto zmienil.

4. vlastné propagovanie (signatúra ...)
Povinnosťou každého webmastera by mala byť signatúra (podpis) pod každým mailom s odkazom na vašu stránku. Taktiež dosť pomôže, keď sa sem tam pozriete na nejakú diskusiu, kde k riešeniu problému odporučíte vašu stránku. Možnosti je veľa. Len treba popremýšľať. Ako sa hovorí, ten kto nemá v hlave musí mať hlboko do vrecka. Nám múdrejším stačí pár šestákov ;).

Na koniec by som rád podotkol. Že nie reklama či obal na internete predáva. Na internete je konkurencia vzdialená na jedno kliknutie myšou. Takže keď na vašu stránku návštevník zavíta, je potrebné postarať sa o to, aby sa aj vrátil. Ináč vám nepomôžu ani drahé banneri na najfrekventovanejších serveroch. Taktiež, základom je vytvorenie si dobrého mena stránky. Keď sa vaša stránka bude spomínať v diskusiách, jeden ju bude odporúčať druhému atď... to je tá najlepšia reklama. Ale to je už z iného súdku.

article bol taktiez publikovany v casopise PCREVUE c.12mis0 truban