Blender (1) - Začíname

Blender (1) - Začíname
11.11.2008 22:00 | Recenzie programov | Peter Korsch
Keďže sa v poslednej dobe zvýšil záujem o počítačovú grafiku tvorenú v blenderi, rozhodol som sa Vám tento program priblížiť. V tomto úvodnom článku sa dozviete niečo o základných funkciách Blenderu.
Blender je multiplatformná, open source 3d aplikácia. Čo to znamená v ľudskej reči? Znamená to len to, že blender sa dá spustiť takmer pod každým operačným systémom. Medzi tieto platformy patrí linux, windows, iris, freebsd a mac os x. Blender má otvorený zdrojový kód, teda ak ovládate python alebo podobné programovacie jazyky, môžete si blender prerobiť úplne po svojom. Blender je v skutočnosti freeware-ová náhrada za komerčné programy typu 3ds max a maya. Dokonca jeho inštalačný balík nepresahuje 10 Mb, čo je pre takýto typ programu úctyhodné. Podľa môjho názoru svoj cieľ plní viac ako dobre. Blender si môžete stiahnuť na www.blender.org

Blender 2.48, teda najnovšia verzia tohto programu, má niekoľko noviniek a vylepšení. Medzi najnovšie zlepšováky patrí jednoduchá deformácia objektov, tvorba vetra, ovládanie vody, farebné tiene, upravený Sculpt Mode, tvorba atmosféry, ... Ale najviac sa rozvinul Game Engine, pretože sa vytváral projekt Apricot. Project Apricot je hra vytvorená v Blenderi a Crystal Space, demo tejto hry najdete na www.yofrankie.org.

Blender interface
Hlavné okno programu sa skladá z troch častí: Panel užívateľského nastavenia, 3d okno (prostredie v ktorom sa modelujú objekty) a ovládací panel. Samozrejme že si to môžeme upraviť podľa vlastného uváženia.


(klikni pre zväčšenie)


Pre začiatočníkov odporúčam nastaviť si v programe češtinu. Nastavenia sa skrývajú nad vrchnou lištou. Stačí ak sa vám kurzor zmení na posúvací a kliknutim a ťahaním ho otvoríte.


(klikni pre zväčšenie)

V 3d modelovacom okne sa tvoria všetky modely, animácie, hry,... Pohybovať sa v ňom môžeme pomocou numerickej klávesnice, či myšou pri stlačenom strednom tlačidle myši (koliesko). V defaultne nastavenom okne sa nachádzajú tri objekty. Prvým je kocka (objekt s ktorým sa pracuje), druhým je kamera (bez nej by nebolo možné vyrenderovať snímky) a svetlo. Objekty do scény vkladáme klávesou space alebo dlhším stlačením ľavého tlačidla myši (add menu).

Vložiť môžeme:
  • Objekty (kocka, plocha, kruh, uv sféra, ico sféra, opička,...)
  • Svetlo (slnko, lampa, kužeľový zdroj,...)
  • Kameru
  • Text
Môžeme si vybrať z niekoľkých módov vykreslenia objektu (drôtený, ploškový, obálkový, texturovaný a tieňovaný) a niekoľkých upravovacích módov (edit mód ,object mód, sculpt mód,...).



Taktiež sa dá prepínať typ okna.



Na ovládacom paneli je niekoľko ikoniek, ktoré si teraz objasníme.Ikony budem vysvetľovať z ľava do prava.



  • Logika - v tomto paneli sa nastavujú vlastnosti a ovládacie prvky objektu v hrách a 3d interaktívnych prezentáciách
  • Skript - povolí používanie skriptov v programe
  • Tieňovanie - nastavenie vzhľadu daného objektu
  • Objekt - v tejto položke sú ukryté nastavenia niektorých fyzikálnych vlastností objektov
  • Editácia - slúži na automatickú úpravu objektu
  • Renderovanie - vytvorenie animácie alebo samostatného snímku


Najčastejšie budeme používať ikonku Tieňovanie, Objekt a Renderovanie, preto si tieto položky vysvetlíme detajlnejšie.

Tieňovanie:



Po kliknutí na túto "guľôčku" sa nám na pravo zobrazia nové ikony spojené s možnosťami tohto panelu. V tejto časti programu sa nachádzajú nastavenia svetelného zdroja -označené žiarovkou (sila svetla, typ svetla, tiene ale musíme si samozrejme označiť svetlo,ktoré je umiestnené v 3d okne pravým tlačidlom myši),nastavenia materiálu, z ktorého objekt pozostáva - označené červenou guľôčkou (farba objektu, priesvitnosť, priehľadnosť, odraz a odlesk), nastavenia textúr (v blenderi je už niekoľko textúr preddefinovaných a dajú sa upravovať), radiozita a posledným je prostredie (tu si nastavíte ľubovoľnú farbu pozadia alebo do pozadia vložíte obrázok,poprípadne sa dajú v tejto časti zapnúť hviezdy, či hmla).

Objekt:



V objektovom menu sa dajú nastaviť rôzne simulácie (vetra, látky, vody, kolízie), vytvorenie vlasov, trávy, dymu a ohňa pomocou časticového systému alebo dokonca ovládania objektu pomocou kostí (využíva sa hlavne pri animáciách postáv).

Renderovanie:



Renderovanie je asi tou najdôležitejšou časťou blenderu hneď po jeho modelovacích schopnostiach. Bez tohto menu by nemohol vzniknúť žiaden obrázok ani animácia. V tejto časti je možné nastaviť veľkosť konečného obrázka a jeho formát, dľžku animácie, kvalitu výsledného diela, no i hudbu alebo zvuk, ktorý sa bude prehrávať počas animácie.

V nasledujúcom článkoch si ukážeme ako vytvoriť model a použitie materiálov. Verím, že tieto články budú pre vás prínosné. Nezabudnite sa potom pochváliť aj vy.

    • HEH 13.11.2008 | 11:26
      Avatar denwerko Ubuntu,Gentoo,Debian  Používateľ
      Celkom pekný článok, keď bude čas tak sa doma pohrám s blenderom.

      PS: Peťo, dlžíš mi desiatu :D
    • Blender 13.11.2008 | 11:33
      Clarky   Návštevník
      tak toto je fakt dobrý článok, nejako sa mi Blender začína páčiť. VĎAKA PETER PS: Smallville is the best
    • Jazyk 20.11.2008 | 07:19
      Stako   Návštevník
      Nič proti Slovenskému jazyku, ale bolo by lepšie používať anglické prostredie, neskoršie pripadne samoštúdium je potom menej bolestivé. A nehovoriac o tom že veľké množstvo názvov je rovnakých aj pri iných 3D programoch.
      • Re: Jazyk 20.11.2008 | 11:24
        SaxX69   Návštevník
        Ok, nabudúce sa posnažím...Dakujem za upozornenie...
        • Re: Jazyk 25.11.2008 | 10:53
          fathum   Návštevník
          ako spomenul stako ....prestavit si jazyk bude dost zle riesenie, kedze blender nema kompletne prelozeny interface a vacsina noviniek okolo blendera je v anglickom jazyku, cize riesenie: "Pre začiatočníkov odporúčam nastaviť si v programe češtinu." nie je najlepsia volba. A tiez odborne terminy, tykajuce sa vseobecne 3d grafiky sa vacsinou neprekladaju, cize by to mohlo byt matuce. A mozno by bodlo pridat zoznam linkov na blenderacke tutorialy a galerky, odkial by mohli ludia nabrat dalsie skusenosti. Inak paci sa mi, ze sa na linuxose zacala riesit aj 3d grafika :) ...kedze stabilita linu ma pre to velky potencial a blender je az neskutocne dobry soft
          • Re: Jazyk 25.11.2008 | 21:09
            Saxx69   Návštevník
            Ospravedlnujem sa ale anglicke nazvy zacnem pouzivat od 3. clanku kedze som prve dve clanky posla skor ako som stihol precitat niektore komentare...
    • Blender Slovakia - videotutorialy 06.08.2012 | 19:23
      Zajo   Návštevník
      Slovenska skupina okolo open source 3D aplikacie Blender. Nase HD video tutorialy (VT) najdete na http://www.youtube.com/user/BlenderSlovakia/