Blender (2) - Modelovanie

Blender (2) - Modelovanie
25.11.2008 10:45 | Recenzie programov | Peter Korsch
V tomto dieli som sa zameral na modelovanie v blenderi. Naučíme sa používať materiály, ktoré priradíme k nášmu objektu - logo populárnej distribúcie Kubuntu.
Teraz už môžeme začať vytvárať logo. Do scény vložíme kruh (space->pridať->mesh->kruh), malo by sa nám objaviť okno s podrobnejšími nastaveniami. Tu zmeníme počet vertexov na 63 a klikneme na ok. V okne by sa mala nachádzať kružnica. Po stlačení klávesy Tab sa prepneme do edit módu a kružnicu začneme upravovať.



Pravým tlačidlom myši označíme vertexy ako sú zobrazené na obrázku, tj. označíme 1 vertex a následujúci označený vertex by mal byť od neho 21. v poradí.



Tieto body klávesou delete a zvolením vertexy z následujúcej ponuky odstránime. Vzniknú nám 3 oblúky, ktoré vyextrudujeme. Najprv ich klávesou A označíme a potom stlačíme klávesu E (extrudácia), zvolíme iba hrany. Kliknutím pravého tlačidla myši zaistíme, aby sa nám novovzniknuté vertexy neposunuli do nežiadúcej polohy. Vertexy zväčšíme klávesou S.



Prepneme si pohľad zhora na pohľad zo strany (num 1). Označíme všetky vertexy klávesou A a opäť vyextrudujeme, ale tentokrát oblasť.



Keďže každý oblúk bude mať iný materiál, musíme z nich vytvoriť samostatné objekty. Znova sa prepneme do pohľadu zhora, vertexy odznačíme (A) a 2x stlačíme klávesu B (nástroj border select). Border select uľahčuje výber vertexov. Vyznačíme vertexy tvoriace jeden oblúk, vypneme border select kliknutím pravého tlačidla myši a vytvoríme z neho objekt klávesou P->Selected.



Toto zopakujeme aj na druhom oblúku. Tretí oblúk už zostane sám, preto nie je potrebné ho osamostatňovať. Prepneme sa do object módu (Tab). Do scény vložíme novú kružnicu s počtom vertexov 32. Stlačíme / na numerickej klávesnici. Okrem novej kružnice v okne nie je nič. To z toho dôvodu, aby nám to zbytočne neprekážalo. Samozrejme opätovným stlačením / sa nám zobrazia aj ostatné objekty. Malú 32 vertexovú kržnicu vyextrudujeme a zväčšíme. Teraz označíme každý druhý pár vertexov na vonkajšej kružnici a zväčšíme ho.



Klávesou A označíme všetky vertexy a znovu vyextrudujeme ako oblasť. vznikne nám malé ozubené koliesko, ktoré by sa malo nachádzať na každom oblúku.



Prepneme sa do object módu stlačíme / a koliesko presunieme na oblúk.



Logo je takmer hotové, už len treba naduplikovať ozubené kolieska aj na ostatné oblúky. Duplikácia v blenderi sa tvorí klávesovou skratkou Shift + D. Stačí mať označený objekt ktorý chcete zkopírovať, použiť klávesovú skratku a presunúť nový objekt na miesto. Takto by malo vyzerať naše logo teraz:



Ale aké je to logo bez farby? Pravým tlačidlom myši si zvolíme jeden oblúk. V menu Tieňovanie na ovládacom paneli (F5) vytvoríme nový materiál. Pridáme mu farbu s hexadecimálnym kódom 0077FD. Nasledujúci oblúk bude mať farbu s kódom 01009A a posledný bude nadobúdať hodnotu 6AB5F9. Všetko sú to odtiene modrej. V položke Mirror Transp nastavíme, aby mal materiál jemne sklenený efekt. Hodnoty zadáme následovne: Zapneme Ray Transp, IOR : 1.70, Fresnel : 2.15, Fac : 1.25 a Depht : 6.



Týmto sme nastavili priesvitnosť objektu. V položke Shaders Nastavíme ref : 1.OO a zapneme TraShadow. Teraz už objekt vrhá aj priesvitný tieň. Materiál pre ozubené kolieska stačí vybrať z roletkového menu, pretože použieme materiály ktoré sme si už vytvorili. Logo by zatial malo vyzerať takto:



Do scény si vložíme text (space->pridať->text). Prepneme sa do Edit módu, zmažeme pôvodný text a napíšeme vlastný. Ja som zvolil Kubuntu 8.10, keď že je to posledná verzia. Prepneme sa späť do Object módu. Možnosti pre úpravu textu nájdeme na paneli editácia (F9). Tu si môžeme nastaviť typ písma, veľkosť či šírka rozostúpenia písmen. Nám stačí nastaviť Extrude na 0.200 v položke Krivky a plochy a pridať ľubovoľnú farbu v materiálových možnostiach



Teraz už len zmeníme farbu pozadia na bielu v položke Prostredie a obrázok môžeme nechať vyrenderovať. Po vyrenderovaní obrázok stačí uložiť (F3). Výsledný blend súbor si môžete stiahnuť tu.
Naše logo :



V následujúcom dieli si ukážeme ako nasimulovať kvapaliny v blenderi.
    • drobnosti 25.11.2008 | 13:41
      fathum   Návštevník
      Funkcia TraShadow sluzi v prvom rade na prijem tiena od priesvitneho objektu ...t.z. ze pokial mas v scene priesvitny objekt a za nim nejaky dalsi klasicky mesh (nepriesvitny) ...tak je nutne prave na nom aktivovat spominanu funkciu, aby prijimal korektne vrhnuty tien a prechadzajuce svetlo transparentnym objektom. A druha vec...jednotlive casti loga, kvoli rozdielnym materialom, nie je nutne separovat, iba v edit mode vyselektovat skupinu vertexov a v edit buttons im priradit novy material. No a posledna vec, problem s jazykom, fakt skus pouzivat anglicky interface, lebo s tym mozes mat neskor problem, rovnako ako aj ludia, ktori sa zacnu riadit tvojim tutorialom ...a co do pokracovania ....problematika okolo materialov a modelovania je strasne obsirna, neviem, ci by bol hned vhodny skok na fluid simulacie
      • Re: drobnosti 26.11.2008 | 15:01
        Dzefo323   Návštevník
        Kolko ludi tolko chutiii....
      • Re: drobnosti 26.11.2008 | 22:24
        Ama-ROCK   Návštevník
        hmm,ja by som chcel radšej vidiet niečo nové,nie to čo nájdeme takmer všade a fluid animácie by som si už rád pozrel,už sa teším a este jedna vec ,take zakladne veci su aj tu http://grafika.sk/clanky/kat-22/
        • Re: drobnosti 29.11.2008 | 21:41
          Avatar Miroslav Bendík Gentoo  Administrátor
          Viem, že sa to nikomu nebude páčiť ale .. osobne by som tiež povedal, že fluid nie. Už len minimálne preto, lebo si to vyžaduje väčšiu zručnosť, odhad a podobne. Človek musí dlho čakať na výpočet toho, či sa vôbec nesekol, treba veľa RAM, treba isté vedomosti na vytvorenie materiálov a podobne. Len pre zaujímavosť taká kravina ako chlpatá voda bola renderovaná niekoľko hodín.
          • Re: drobnosti 29.11.2008 | 23:35
            Avatar Matej Krajčovič Ubuntu 8.10  Používateľ
            tak to je sila ta chlpata voda. :)
            You are registered as user #457083 with the Linux Counter.<br/> Given enough eyeballs, all bugs are shallow.<br/>
      • Re: drobnosti 30.11.2008 | 02:41
        Avatar SaxX Kubuntu 9.10, Windows 7  Používateľ
        Pokiaľ viem TraShadow funguje aj pre priesvitne meshe ,ak nie ospravedlńujem sa , moja chyba...Na jazyku sa už pracuje...Pri tvorbe jednoduchých modelov ako je aj toto logo je podľa mńa takéto riešenie vhodnejšie...
        Supernatural is the best!!! Bojovník za slobodný software...
    • Pravopis 25.11.2008 | 19:13
      Avatar Miroslav Bendík Gentoo  Administrátor
      Materiály, ináč sa mi to nechce čítať, len RSS...
      • Re: Pravopis 26.11.2008 | 10:11
        fathum   Návštevník
        detail ....podstata je inde
    • odkaz 26.11.2008 | 19:56
      Avatar Juro Debian, win XP  Používateľ
      osobne mi nefunguje link na stiahnuti vysledneho suboru
      • Re: odkaz 26.11.2008 | 20:18
        Avatar Tomáš Srnka Barz čo, už asi všetko  Administrátor
        opravene
        Dlho som robil linuxos.sk, neskôr založil vpsFree.cz, posledných pár rokov ako tech. riaditeľ vo Websupporte
      • Re: odkaz 19.03.2010 | 10:34
        ejRqYHxmjlm   Návštevník
        atorvastatin calcium 10mg [url="http://www.joshstricklandonline.com/atorvastatin-calcium-10mg.html"]atorvastatin calcium 10mg[/url] http://www.joshstricklandonline.com/atorvastatin-calcium-10mg.html 8-(( the facts about fexofenadine [url="http://www.cchreus.org/the-facts-about-fexofenadine.html"]the facts about fexofenadine[/url] http://www.cchreus.org/the-facts-about-fexofenadine.html 48586 epalrestat is fda approved [url="http://www.cchreus.org/epalrestat-is-fda-approved.html"]epalrestat is fda approved[/url] http://www.cchreus.org/epalrestat-is-fda-approved.html 30637 nexium antacids [url="http://www.joshstricklandonline.com/nexium-antacids.html"]nexium antacids[/url] http://www.joshstricklandonline.com/nexium-antacids.html 686 ibuprofen caplets [url="http://www.barkerforsenate.com/ibuprofen-caplets.html"]ibuprofen caplets[/url] http://www.barkerforsenate.com/ibuprofen-caplets.html 191140
    • fluid simulation, hmm 01.12.2008 | 23:28
      Avatar YellowZelo   Používateľ
      Podla môjho názoru má článok veľmi rýchly spád. Autor sa vôbec nevenoval popisu UI Blenderu - predsa je trochu neobvyklé, taktiež, nevysvetlil ani všetky základné modelovacie funkcie, textúrovanie & unwrapovanie, materiály, komponovanie scény & renderovanie.

      Podla mna nemá zmysel opisovať pokročilé funkcie Blenderu, ako je fluid simulation, cloth, soft body, atd., kým čitateľ nemá aspoň základné znalosti v uvedených oblastiach. Skôr ako pri 10tom diele by som fluid simulation určite ešte nerozoberal...
      • Re: fluid simulation, hmm 09.12.2008 | 00:44
        romciiik   Návštevník
        wow, toto je jednoznacne jeden z najlepsich tutorialov ake som cital.
        presny strucny popis s grafickym sprievodom a pekny vysledok!
        rychlejsi spad mi vyhovuje, aj ked som totalny zaciatocnik, zaklady sa daju najst hocikde, nazorne vysvetlene zlozite funkcie (takimto sposobom) zriedka.
        jedina vec co by sa dala vytknut je ta slovencina miesto ang.
        .. a este mi napadlo ze by sa mozno hodilo vysvetlovat jednotlive funkcie (napriklad pri materialoch [IOR,depth,..])
        dúfam ze pokracovanie sa chysta ;)
        drzim palce!!
        • Re: fluid simulation, hmm 26.12.2008 | 13:52
          Avatar SaxX Kubuntu 9.10, Windows 7  Používateľ
          Kritika sa cení ale pekné slová vždy viac potešia...dakujem
          Supernatural is the best!!! Bojovník za slobodný software...
    • .blend 19.12.2008 | 13:04
      Ja.   Návštevník
      Nenašiel by sa .blend súbor?
      • Re: .blend 19.12.2008 | 13:05
        Ja.   Návštevník
        Otázku beriem späť
    • velkost kruznice 28.12.2008 | 18:14
      Alex   Návštevník
      V clanku nie je popisane ako sa da nastavit velkost kruznice, pri tom postupe ked vlozime druhu kruznicu s mensim poctom vertexov tak sa jej velkost nezmeni ale v clanku je spominane, ze pracujeme s mensou kruznicou. Som uplny zaciatocnik v takomto niecom ale skusil som nastavit iny radius pri vkladani objektu a to zmenilo velkost. Je to spravne riesenie alebo sa to da aj inak ? Alebo radius meni inu vlastnost objektu?
      • Re: velkost kruznice 29.12.2008 | 03:19
        Avatar SaxX Kubuntu 9.10, Windows 7  Používateľ
        urobil si spravne ze si zmenil radius...kruznica sa da zmensit aj klavesou S (size) po vlozeni akehokolvek objektu do sceny...S -funguje aj v object mode aj v edit mode...
        Supernatural is the best!!! Bojovník za slobodný software...