Bojujeme s temnou stranou
Dnešný blog bude taký oddychový, vianočný, neveľmi technický. Odprezentujem v ňom, ako bojujem s temnou stranou.
Temná strana, ale čoho?
Hm, osobnosti?
Asi aj to, ale tentokrát vynecháme amatérsku psychológiu a sociológiu, ostatne, v dnešných časoch sa to odborníkmi (na všetko) len tam hemží.
Samotné slovo - "hemženie" - je fantastické! Povedzte si ho niekoľkokrát za sebou. Je veľmi uspokojivé.
Ale nepôjde ani o temnú stranu vesmíru, či z pohľadu astrofyziky alebo Hviezdnych vojen.
A ani o temných elfov alebo služobníkov Melkora/Morgotha.
Pre tých, ktorí ešte nestratili záujem poviem, že ide o temný vzhľad pracovného prostredia. Proste Dark theming. Ale nie jeho adorácia, práve naopak.
Prečo vlastne nemám rád tmavé témy?
Keď som používal svoje prvé PC - jednalo sa o Robotron EC 1834, východonemecký klon PC XT pochádzajúci z vtedajšieho Karl-Marx-Stadtu, s modifikovaným MS DOS-om (3.30) a príručkami v nemčine - tak bolo akýmsi nepísaným štandardom pre monochromatické CRT monitory (ktoré boli najčastejšie so zeleným alebo oranžovým luminofórom), že sa zobrazoval svetlý text na čiernom pozadí. Obnovovacia frekvencia obrazoviek bola nízka a teda to malo fyziologický zmysel.
PC XT z NDR, zdroj: https://owl.museum-digital.de/index.php?t=objekt&oges=3904
Nostalgicky spomínam na prvé začiatky v GW-BASIC-u, resp. jeho nemeckom klone BASI, potom Turbo Pascal a Turbo C, samozrejme ukradnuté (ale hádam je to premlčané ☺). A dobrá, skutočné dobrá klávesnica, ktorá po prechode z 8-bitov bola ako z ríše zázrakov.
No ale zatlačíme slzu a k veci - bolo akosi samozrejmé, že biele (zelené/oranžové) na čiernom používal každý, a nikto to ani neriešil, ostatne ani nebolo ako.
Hyperskok to súčasnosti
Ale aj do blízkej minulosti - už 75 Hz CRT monitory viditeľne neblikali a tak tmavé farebné schémy (ako IDE spomínaných programovacích jazykov, či napr. WordPerfect) bolo možné nahradiť inverznými farebnými schémami… a aj sa to dialo, ostatne MS Word či Delphi sú toho príkladom.
WordPerfect for DOS, zdroj: https://www.tameri.com/wordpress/blog/2010/06/09/i-sometimes-miss-wordperfect-for-dos
MS Word 2.0, zdroj: https://www.betaarchive.com/forum/viewtopic.php?t=22335
A vznikla nová téma na diskusiu - čo je vhodnejšie, prirodzenejšie, menej namáhajúce pri práci - čierne na bielom, alebo biele na čiernom?
Ja som skúšal, a to niekoľko krát, obe verzie. A vždy som sa vrátil k svetlej téme, s malými zmenami.
A o tomto bude krátke pojednanie, ktoré píšem v pracovnej dobe, lebo tak sa mi nechce do práce, že až ☺!
Čo mi zásadne vadilo na tmavých témach?
…a najmä na moderných tmavých a plochých témach?
Najprv tej plochosti. Možno sa dokážem zmieriť s tým, že je plochá Zem, ploché dievča či ploché nohy. Ale kedy sa usúdilo, že pekné, plastické tlačidlá nahradíme za ploché obdĺžniky? No možno s príchodom smartfónov, ale prečo aj v PC?
Na obrázku nižšie sú dve témy, jedna je pekná, plastická, kde sú tlačidlá na prvý pohľad jasne identifikovateľné. Druhá je tzv. moderná. A môj, silne subjektívny, názor mi vraví, že na tej plochosti by som robiť veru nechcel. Nebolo to len nanútené dizajnérom, ktorý si musel zaslúžiť svoj plat?
Ktorá sa páči viac?, zdroj: https://www.pling.com
Podľa môjho názoru, z hľadiska jednoznačnosti, efektivity a vzhľadu 3D, dizajny, ako tomu bolo vo Windows 3, 95, XP, či Gnome 2, Next/Open/GNUstep, či staré KDE, sú neporovnateľne lepšie ako dnešné ploché… ani neviem čo…
A keď už púšťame oheň a síru - čo s tými tmavými témami?
A veru som ich skúšal dlhý čas, niekoľkokrát. Veď prispievatelia na https://old.reddit.com/r/unixporn/ sa predsa nemôžu mýliť…
Mne zásadne nevyhovovali tieto veci:
- blur (rozmazanie) okolo svetlých písmen na tmavom pozadí (súvisiace tiež s bodom nižšie),
- nízky kontrast (otázka: Ako je to možné, keď je tam vždy ten istý rozdiel medzi tmavým a svetlým? Odpoveď je v astigmatizme (rozmazané videnie kvôli nepravidelnému tvaru oka) a viac otvorenej zrenici (pri tmavej téme) a väčšej deformácii šošovky, spôsobujúcej horšie zaostrenie.),
- všetky veci okolo mňa (poznámky na papieri, steny,…) sú v princípe svetlé a teda oko musí stále "makať", aby sa prispôsobilo zmene.
Podobnú mieru nepohody zažívam i počas jazdy autom v noci, a najmä keď prší.
Ale táto téma, podobne ako Vi(m) vs Emacs či SysVinit vs systemd, je neustále zdrojom sporov a subjektívnych preferencií, a teda aj toto všetko je len môj osobný názor, postoj.
Takže ako to riešim?
Farebné témy, dizajn
No v žiadnom prípade nie tmavé. Ale ani veľmi svetlé. Chvíľu som koketoval so zenburn témami.
Svetlá zenburn téma
Ale nebolo to pravé.
Postupným skúšaním som došiel až k téme, kde je pozadie svetlosivé, a text čierny.
Aktuálna svetlá téma - písanie blogu v Emacse
Pozadie netrápi oči - nie je príliš svetlé, ale súčasne text je čierny a dobre kontrastný.
A toto platí aj pre dizajn dizajn manažéra okien. Ostatne, posúďte:
Program s GTK-2 vzhľadom
Program s GTK-3 vzhľadom
Program s QT vzhľadom
Ehm - jasné, na záhlavie okna s tlačidlami som rezignoval už dávno… Proste načo sú mi tlačidlá a názov okna? Ten jednak vidím na lište a jednak vidím, čo to okno zobrazuje.
A okno viem presúvať, zmenšovať, mini/maximalizovať či zatvárať klávesovou skratkou.
A keby som bol veľmi ďaleko od klávesnice, pravý klik na rám okna vyhodí (aspoň v prípade správcu okien IceWM) relevantnú ponuku.
Okno možno ovládať, aj keď nemáme tlačidlá či klávesnicu
GTK2, GTK3, QT - God bless this mess
Náš nedávno zosnulý kamarát Bedňa stále prskal na to, ako sa z pomerne jednoduchého definovania GTK2 témy stala CSS obludnosť v prípade GTK3. A je to pravda, že vyladiť dizajn pre programy, ktoré používajú rozdielne toolkit-y stojí trochu námahy.
Ja som to riešil tak, že som našiel niečo, čo mi bolo najbližšie. V minulosti to bola téma s názvom Old-GTK+, ale teraz používam tému OneStepBack (2. link s obrázkami), ktorá imituje vzhľad Next/Open/GNUstep-u.
Proste ako to má byť - 3D tlačidlá, normálne "checkboxy", všetko pekne sivé a plastické. Pre niekoho možno návrat do minulosti, pre mňa efektívne prostredie.
Ale teda - základ je vybrať si vhodnú tému, ktorej autor sa potrápil s definovaním vzhľadu pre GTK2 i GTK3. A potom si potichúčky v súkromí trochu poupraviť farby, bitmapy na tlačidlách,… a potom mu poslať aspoň niečo na kávu 😏.
Aplikovanie témy je možné cez viacero programov, ja používam lxappearance.
Aplikovanie GTK tém pomocou lxappearance
A QT toolkit?
Ten sa dá ľahko prispôsobiť pomocou programu qt5ct, ktorý je v repozitároch bežných distribúcií. Ale načim doinštalovať i balíky qt5-gtk2* a qt5-style-plugin*.
Tým sa nám sprístupnia dizajny ako starý GTK, Motif, či Windows.
No a pomocou tohto programu sa dá prispôsobiť nielen farby a dizajn ovládacích prvkov, ale aj typy písma, témy ikon…
Ale ešte jedna vec, v súbore /etc/environment je potrebné mať nastavenie globálnej premennej: QTQPAPLATFORMTHEME=qt5ct.
Pozor - v niektorých distribúciách nefunguje definícia globálnej premennej korektne, ak nie je za ňou znak "koniec riadka", najmä ak je to jediná premenná v celom súbore.
Qt5ct nám adaptuje GTK tému na QT toolkit
A čo iné toolkity alebo Electron či Java programy?
No, staré programy, ktoré používajú napr. FLTK toolkit, alebo programy v Jave, ktoré programátor "nevybavil" možnosťou prepínania tém - tie sa našim témam neprispôsobia. Detto aj programy, ktoré sú postavené na renderovacích jadrách webových prehliadačov (Electron, NeutralinoJS, NW.js) - tam sme odkázaní na dizajn, ktorý si vymyslel vývojár.
Je zaujímavé, že v roku 2019 bol zverejnený aj otvorený list vývojárov GNOME, v ktorom žiadajú (najmä tvorcov distribúcií), aby neupravovali témami ich dizajny (https://stopthemingmy.app/).
Tu je vidieť zásadný rozdiel medzi desktopovými prostrediami (DE) ako Gnome, KDE či XFCE a okennými manažérmi (WM) ako IceWM, TWM, FVWM, Fluxbox či JWM. Autori desktopového prostredia sa snažia vyladiť dizajn aplikácií a celého systému tak, aby fungoval out-of-box, a bol nanajvýš ľahko meniteľný (rôzne farebné témy či prepínanie spomínaného svetlého/tmavého režimu).
Okenné manažéry na to kašlú a častokrát nevedia nič, okrem zobrazenia okna a plôch. A to sa mi páči, ostatne ikony nepotrebujem, prechody, fancy widgety tiež nie. Ale tu je potrebné hrajkanie a vylaďovanie…
Cez deň je to OK, ale čo v noci, resp. v zlých svetelných podmienkach?
Toto je (vraj) častý argument, že keď je okolitého svetla primálo, tak svetlá téma je nepríjemná. Je v tom kus pravdy. Ale v mojom prípade používam svetlosivé pozadie, čo je už menej "vypaľujúce". A vždy si môžem upraviť teplotu farieb, či už na monitore, alebo v OS (napr. z CLI pomocu sct, redshift), prípadne stiahnuť jas displeja.
Na ktorej strane ste Vy - temnej alebo svetlej?
Ja som bol na oboch, ale zostal som na svetlej (i v telefóne), hoci sa zdá, že trend je opačný. Občas pozerám recenzie distribúcií a veruže všetky v základe sú tmavé, napr. naposledy som videl PopOs!. Takisto známi youtuberi majú nahodené tmavé témy. Ešteže nie som youtuber, to by sa mi smiali, že aký spiatočník. A to by nevedeli, že si rád pozerám retro na https://old.reddit.com/r/vintageunix/.
A ešte - čomu dávate prednosť - DE alebo WM?
Pre pridávanie komentárov sa musíte prihlásiť.
Ja mám rád tmavé lišty a hlavné menu. Okná programov preferujem svetlé s výnimkou hlavnej lišty, ktorú mám rád tmavú. Jediné, kde preferujem celkom tmavé témy je mobil, z dôvodu výdrže baterky, pretože tmavé témy predlžujú jej výdrž až o 30 %. Nebaví ma nabíjať každý deň a to mám baterku iba 3000 mAh.
Mne asi najviac vyhovuje tmavý hlavný panel, tmavé záhlavie aktívneho okna ale obsah okna v svetlých farbách. Skúšal som rôzne farebné "crazy" kombinácie ale k tomuto sa aj tak vždy vrátim.
tak ja som za tmavé témy
napriklad aj citacku knih mam nastavenu na biely text na ciernom
Google mam tiež v čiernej a je mi divné ked na inom pc vidim bielu temu
mobily kvoli OLED jednoznacne len tmava tema
mne je subjektívne príjemnejšia na oči
ale v takom worde som to skusil a nevedel som si zvyknut (ale s wordom) robim zvacsa v dobre osvetlenej kancelarii
btw mne vsetky tie tvoje temy a pisma vyzeraju ako z minuleho tisicrocia (bez urážky, každému sa páči niečo iné) a su hlavnym dovodom ore ktory nemam rad WM a velmi nenusim ani XFCE a podobné light DE
Áno, s tým retro vzhľadom súhlasím. A priznávam, že okrem praktických dôvodov, spomenutých v blogu, je za tým aj trochu nostalgie a spomienkového optimizmu. Napríklad na lište mám názvy okien, ale nie ikony.
Celkovo - ikony a vizuálne prezentácie veľmi nemusím (pochopiteľne, v programoch ako CAD to inak nejde.
Nie som vizuálna osoba, pretože často uprednostňujem "tisíc slov" nad "jedným obrázkom", ak to dáva zmysel. Neznamená to, že vizualizácia je neefektívna a že ju nikdy nepoužívam - ja sa snažím mať veci jednoduché.
Veľmi sa mi nepáči bezohľadné používanie ikonografie, alebo všetky tie drobné grafické elementy, ktoré majú prevažne kozmetickú hodnotu. Nie sú vždy také jasné ako presná typografia, ktorá je prezentovaná v príslušnej štruktúre.
Analógia s tvorbou textu: nemusíme niečo zdôrazniť tučným písmom, kurzívou, podčiarknutím a extra farbou, keď na to stačí jeden alebo dva z týchto atribútov.
Rovnaký princíp je aj pre témy, ktoré často používajú komplementárne farby (napr. modrá a žltá) pre vzory, ktoré nemusia mať kontrast zosilnený.
teraz som sa hral so šedou témou na desktope a musím povedať že je celkom príjemná
dik za tento nápad, skusim podobnú aplikovať aj na Windows a word a som zvedavy ako to dopadne
...ja osobne favorizujem tmavé témy,arc a infinity...tie témy su dost tmavé,a kontrast pisiem je dobry...dokonca to viem aplikovat aj na programy z flatpak...
Arc Dark - to je opäť ploché, čo sa mi nepozdáva. Stále mám pocit, ako keby to nepatrilo do PC - ale nebudem sa opakovať.
Iste, flat dizajn sa snaží navodiť dojem minimalizmu. To je dobrá stránka veci. Nevýhodou je skeuomorfizmus (voči reálnemu svetu).
To jest - niečo poznáme z reálneho sveta ako kombináciu materiálu a prevedenia (napr. spomínané tlačidlá - sú napr. kovové a vystúpené (alebo aj zapustené, ale proste priestorovo oddelené)), a toto potom v UX svete neplatí.
Je to zmätočné (alebo možno trpím skrytou formou nejakej poruchy (<joke>idem si zrovnať všetky perá a ceruzky podľa veľkosti a podľa odtieňa…</joke> ?).
Áno, niektorí ľudia potrebujú i výraznú dizajnovú odlišnosť, aby im bolo jasné, kde treba kliknúť. Nehovoriac o mnohých vstupných dialógových riadkov, ktoré ani nie je poriadne vidieť. Každý sa nevie, alebo sa nechce vysporiadať s touto abstrakciou.
Ako to tak čítam, tak sa mi javí, že si kombináciou protikladov. Na jednej strane ti vadí výrazná dizajnová odlišnosť (bold, podčiarknutie, iný font) ale na strane druhej ti vadí plochosť, čo je v protiklade s tým prvým.
Hm, asi som to nepodal jasne.
Myslel som to tak, že ak sa nadužíva viac dizajnových atribútov, teda známy problém z typografie, keď sa všetky rezy pokoombinujú naraz a ešte sa aj podčiarknu☺, to je kontraproduktívne.
Ale používanie odlišného zobrazenia (formou pseudo 3D) na akčných prvkoch považujem za správne.
A to je práve (podľa mňa) slabina plochého dizajnu - v ňom sa zdôraznenie dá dosiahnuť orámovaním (akože tlačidlo), inverzným zobrazením a práve zmenou rezov alebo fontov. A pokiaľ toto nie je dostatočné výrazné (čo ale ide proti minimalistickej filozofii flat dizajnu), potom sa môže objaviť problém oného skeuomorfizmu.
Ja netvrdím, že flat témy sú zlé - ak dobre poslúžia ľudom, ktorým práve takéto zobrazenie vyhovuje. Ale nemôžem sa zbaviť pocitu, že dizajnéri sa úplne rozhodli odpáliť iné formy… ako zastaralé…
Len aby bolo jasné. Mne sa tiež nepáči ten plochý a farebne nevýrazný flat dizajn ale chápem, prečo ho dizajnéri zvolili. Ono to totiž menej zaťažuje procesor, pretože 3D dizajn vyžaduje vykreslenie viacerých prvkov na jeden zobrazený objekt. Okrem samotného okna musí zobrazovať aj rôznofarebné tiene toho okna atď. Pri dnešných špatne optimalizovaných programoch sa potom každý ušetrený výkon ráta.
A pritom stroje sú rádovo rýchlejšie ako tomu bolo pred 20-mi rokmi a stále trpíme (na nevhodných OS) s tým, že UX si kradne veľa výkonu.
Práve včera som videl staré video, kde Jobs prezentoval NEXTstep. A poukazoval na to, že obsah okna môže byť stále vykresľovaný, aj keď sa okno presúva. To potom ešte dlho nebolo bežné.
tmave. cierne temy su zle kontrastne a vzdy sa najde nejaky program/widget, ktory nefunguje dobre. takze mam uz roky clearlooks temu, ktora je skor sedo-bezova, s tmavsim menu a widgetmi
p.s. 75Hz viditelne blika, az 85 nie
Asi áno, 75Hz je zrejme primálo. Pamätám si, že keď človek zvolil vyššiu frekvenciu (vo Win95/98), ako to zvládol monitor, a potom nejako potvrdil, že to tak chce (v návale paniky, že sa obraz "rozsypal"), potom to bolo ťažké vracať naspäť - pomohol druhý počítač, kde sa naslepo opakovalo poradie stláčania klávesov. Alebo sa musel požičať lepší monitor.
Clearlooks je slušne vyladená, to je pravda, a najmä keď sa prešlo masovejšie na GTK3, tak bol rýchlo upravená, a tiež sa ihneď portovala na QT.
Ale je to téma hádam aj 15 rokov stará. Čo je dôkazom, že dobre spravené UX dokáže prežiť generácie.
ja tomu nerozumiem, všetci tvrdia ako sú monitory s vysokou obnovovacou frekvenciou úžasné a že už by sa nevedeli vrátiť späť
ja keď som si kupoval monitor objednal som si budget 32 palcový AOC s 75Hz za 200€ a podobný 32´ LG s 144Hz za vyše 400€ (oba 1440p) a mal som ich týždeň vedľa seba a skonštatoval som že ten rozdiel v plynulosti mi za 200€ nestojí (bolo to vidno trochu pri hýbaní okien, čo takmer nerobím a v hrách som rozdiel zbadal len ked som sa na to zameriaval) a tel LG som vrátil
neviem asi som vadný a zle vidím ale pre mňa to je zbytočný luxsus (najmä keď zväča čumím na statický obraz a nehrávam rýchle akčné hry)
ale to bude nejake LCD, CRT pri prekreslovani blikaju
tak CRT monitor som uz roky nevidel, to sa este dnes pouziva aj mimo múzea ?
nebola naportovana dobre a gtk3 temy su tak komplikovane, ze sa tam neda lahko zmenit farebna schema. po neuspechu som bol nuteny pouzit nejaky tool, lebo ta bielomodra mi prilis vypalovala oci. pouzil som nejaky generator tem a z oomox-numix som si vygeneroval vzdialene podobny farebny variant a opravoval vsetky nedostatky. vobec sa to nepodoba, ale tak vacsinu casu som v editore a terminali a na webe, takze som sa s tym zmieril
kedysi vsetko tak pekne fungovalo, cely system jednotny a potom prislo gtk3 a vsetko sa pokazilo (jedine co predtym nikdy uplne nezapadalo bola opera a chrome, dokonca aj ta java mala moznost prevziat vzhlad)
qt vie dodnes pouzit gtk2 temy, nevyzeraju uplne rovnako, ale podobne. kazdopadne lepsie nez gtk3. QT_QPA_PLATFORMTHEME=gtk2
Teoreticky používam svetlú tému, podobnú Windows 98. Na svetlých témach môžu byť prvky ľahšie rozoznateľné, pretože majú tiene. V tmavých témach tiene moc nedávajú zmysel, takže prvky sa musia zvýrazňovať nejakým iným spôobom (môžu mať napríklad biele orámovanie, to však nie je typický tvar, ktorý by rozoznával mozog neandertálca, ktorý sa len nedávno vyvinul a vynašiel počítače).
Prakticky však 90% času trávim v textovom editore, ktorý je konzolový, s tmavošedým pozadím.
tak ja radsej tmave temy (blackbird, dark adwaita) alebo uplne tnamu Mayu ak svetlu tak greybird
vyhybam sa DE KDE, gnome Cinnamon, davam prednost xfce popripade openboxu
co moc nemusim su WM tie aj v antixe nahradzam xfce