Pri písaní tohoto návodu som vychádzal z anglického HOWTO, ktorého originál môžete nájsť na adrese http://lhl.linuxgames.com/.
Nie som však nijaký "linux guru" a pôvodné HOWTO mi nepripadalo dosť jasné. To bol hlavný dôvod, prečo som napísal tento návod. Je to podrobný popis mojej inštalácie pod Mandrake 9.1 no veľmi podobná by mala byť aj na ostatných známych distribúciách resp. iných verziách distribúcie Mandrake.
Celý proces som kvôli prehľadnosti rozdelil na tri časti:
1. INŠTALÁCIA OVLÁDAČOV GRAFICKÝCH KARIET NVIDIA
nVidia patrí medzi producentov, ktorý nezabúdajú na podporu OS Linux. Ovládače si môžete stiahnuť priamo z webstránky www.nvidia.com a inštalačný program by sa mal volať nejako takto "
NVIDIA-Linux-x86-1.0-5336-pkg1.run
". Verzia sa samozrejme
môže líšiť od tu uvedenej. Ovládače nemôžete inštalovať v grafickom
prostredí X-window. Je nutné ukončiť beh X-serveru a spustiť inštaláciu
v konzole. Ak ste si pri inštalácii systému zapli možnosť autologinu
do grafického prostredia, musíte ju vypnúť, aby ste sa po reštarte
dostali do konzoly. (V MDK 9.1 to môžete urobiť pomocou "Mandrake
Control Center" v sekcii Boot). Následná inštalácia je jednoduchá.
Stačí stiahnutý program spustiť:
# sh NVIDIA-Linux-x86-1.0-5336-pkg1.run
a riadiť sa jeho pokynmi. Po ukončení inštalácie je nutné upraviť konfiguračný súbor X-serveru. Nájdete ho v adresári
/etc/X11/
a má názov XF86Config-4
resp. ak tam súbor s takýmto názvom
nie je, musíte editovať súbor XF86Config
a ako root v ňom
vykonať nasledovné zmeny:
Zmeny samozrejme uložte a v súbore
/etc/security/console.perms
vymažte všetky riadky obsahujúce reťazec "# startx
Ak sa pri štarte grafického serveru objaví logo nVidia, tak sa vám inštalácia podarila a máte nainštalované ovládače podporujúce OpenGL. Ak sa vám to nepodarilo, musím vás odkázať na veľmi dobre spracovaný súbor
README
daných ovládačov.
2. INŠTALÁCIA EMULÁTORU WINE
Zdrojové súbory emulátoru wine je možné stiahnuť prostredníctvom CVS, čo je systém, ktorý umožňuje z internetu sťahovať aktuálne verzie zdrojových súborov najmä open-source projektov. Musíte mať však v systéme nainštalovaný program cvs, ktorý nájdete na distribučných CD alebo si ho môžete stiahnuť ako rpm balíček z www.cvshome.org. Stiahnite si tiež skript z http://www.horae.dti.ne.jp/~gotoh/dist/cvschroot/cvschroot a uložte ho do adresára
/usr/src/
. V tomto istom adresári
vytvorte adresár "winex". Do neho stiahnete spomínané zdrojové súbory.
# cd /usr/src/
# mkdir winex
# sh cvschroot -d winex :pserver:cvs@cvs.transgaming.org:/cvsroot winex
# cvs -d:pserver:cvs@cvs.transgaming.org:/cvsroot login
Zadajte heslo 'cvs'
# cvs -z3 -d:pserver:cvs@cvs.transgaming.org:/cvsroot co winex
Po chvíli by sa zdrojové súbory mali nachádzať v adresári
/usr/src/winex
. K úspešnej kompilácii však musíte mať
v systéme zdrojové súbory OpenGL pre vašu distribúciu. Pre Mandrake 9.1 sú na
distribučnom CD ako rpm balíček s názvom
libMesaGLU1-devel-5.0-3mdk.rpm
a v ostatných distribúciách by sa
mal volať podobne. Tiež je nutné, aby ste mali na disku súbor menom
glext.h
. Overenie jeho prítomnosti je veľmi jednoduché.
Ako root spustite príkaz
# updatedb
po ktorom nasleduje update databázy s informáciami o všetkých súboroch na disku a teda môžete použiť príkaz na vyhľadanie
# locate glext.h
Ak tento súbor nemáte, musíte si ho stiahnuť z http://lhl.linuxgames.com/glext.h a umiestniť do adresára
/usr/X11R6/include/GL
. Wine sa vám bez neho
nepodarí skompilovať s podporou pre OpenGL. Mne osobne tento súbor
v čerstvej inštalácii linuxu nechýbal. Než však pristúpime k samotnej
kompilácii, musíte podporu OpenGL ešte povoliť. Choďte do
/usr/src/winex
a spustite príkaz:
# ./configure --enable-opengl
Môže sa stať, že vám v priebehu vykonávania tejto operácie vypíše nejaký error. Väčšinou to znamená len chýbajúce balíčky, ktoré musíte doinštalovať. Ak túto chybu vyhodí, určite vám napíše aj meno chýbajúceho balíka. Mne konkrétne chýbal 'bison' a 'flex'. Oba však boli na distribučných CD Mandrake a nebol najmenší problém ich doinštalovať. Aby ste si boli istý, že sa vám povolenie OpenGL podarilo, skontrolujte či sa v súbore
include/config.h
nachádza riadok
"#define HAVE_OPENGL 1". Ak je tento riadok vykomentovaný
(Pozor # na začiatku riadku neznamená komentár!) alebo sa v súbore
nenachádza, wine sa neskompiluje s podporou OpenGL. Pokračujte
postupným spúšťaním kompilačných príkazov. Make install však musíte
spustiť ako užívateľ root.
# make depend
# make
# make install
Táto časť nejakú tú minútku trvá, no potom je wine skompilované a nainštalované. Musíte ho však ešte nakonfigurovať! Skopírujte ukážkový konfiguračný súbor do vášho home adresára, kde vytvoríte adresár
.wine
# mkdir ~/.wine/
# cp /usr/src/winex/documentation/samples/config ~/.wine/config
Jediné, čo je nutné v tomto defaultnom konfigu upraviť, je cesta k vášmu virtuálnemu disku C. Ja som si zvolil adresár
~/wine/
ale môže byť ľubovoľný. Časť, ktorú som
upravil teda vypadá nasledovne:
[Drive C]
"Path" = "${HOME}/wine/"
"Type" = "hd"
"Label" = "Dos Drive"
"Filesystem" = "win95"
Ostatné disky, ktoré sú v konfigu nemusíte vôbec editovať - pre beh Counter Strike to nie je potrebné. Samozrejme adresár, ktorý je virtuálnym diskom C musí existovať, čiže je potrebné ho ešte vytvoriť a v ňom ďalšie dva "windows" a v ňom adresár "system32".
# mkdir ~/wine
# mkdir ~/wine/windows
# mkdir ~/wine/windows/system32
Teraz sa v konfiguračnom súbore
~/.wine/config
presuňte
do časti [x11drv] a uistite sa, že parameter DesktopDoubleBuffered
má hodnotu Y. Zmeny uložte a konfigurácia je hotová. Ak by ste
však teraz chceli spustiť s wine nejaký program, pravdepodobne by ste
uvideli chybovú hlášku: "wine: error while loading shared libraries:
libntdll.so: cannot open shared object file: No such file or directory".
Znamená to, že systém nepozná cestu k menovanej knižnici a musíte mu
ju zadefinovať. Ako root teda spustite už známe
# updatedb
a následne
# locate libntdll.so
Získanú cestu k súboru zapíšte do súboru
/etc/ld.so.conf
a spustite príkaz
# ldconfig
3. INŠTALÁCIA HALF-LIFE A MÓDU COUNTER STRIKE
Vložte vaše HALFLIFE CD do mechaniky a spustite inštaláciu cez wine:
# cd /mnt/cdrom/
# wine setup.exe
Obdobne nainštalujete aj potrebné patche a samotný Counter Strike. Pre jeho ľahšie spúšťanie je dobré vytvoriť shell script. Len pre úplnosť uvádzam, že shell script je obyčajný textový súbor obsahujúci viac príkazov, ktoré je možné spustiť všetky naraz spustením daného skriptu - je to obdoba BAT súborov v DOS-e. Prepnite sa teda na užívateľa root, do čistého súboru napíšte
cd ~/wine/Sierra/Half-Life/
wine hl.exe -- hl.exe -console -game cstrike
Uložte ho do adresára
/bin
napríklad pod menom 'cs' a
nastavte mu atribút na spúšťanie a čítanie pre všetkých užívateľov
chmod 777 /bin/cs
Toto zabezpečí, že Counter Strike môžete spúšťať priamo príkazom 'cs'. Tento skript vám uľahčí aj vytvorenie zástupcu na hru v KDE a iných window manažéroch.
A aké sú moje skúsenosti z hrania Counter Strike pod linuxom?
Na mojej zostave AMD Athlon XP 2500, 512MB RAM ide hra plynulo a bez najmenších problémov. Pri inštalácii na iných zostavách som sa stretol s tým, že niektoré integrované zvukové karty zle prehrávali zvuk, čo však mohla byť aj chyba nesprávnych ovládačov. Zvukové karty od firmy Creative hru zvládajú na jednotku. Druhou nevýhodou je, že cez menu PLAY ON LAN sa nedá pripojiť na lokálne servery, ale musíte to urobiť cez menu PLAY ONLINE a zadať IP adresu serveru. Inak je hra ale úplne rovnaká ako vo windows, poskytuje rovnako mocné zážitky a hlavne... nepotrebujete na ňu Window$ :)
podľa http://www.ubuntu-rs.org/forum/post.php?action=reply&fid=36&tid=543&repquote=4259
apt-get build-dep wine
apt-get --build source wine
a pokračovať podľa návodu v
# ./configure --enable-opengl