Na Toolboxe nájdeme vo verzii 2.2.* presne 29 nástrojov. Použiť ich môžeme aj z kontextového menu obrázku. Nastavovať ich môžeme buď myškou, alebo pomocou kláves. Teoreticky by sa dali roztriediť do niekoľkých skupín podľa účelu ich použitia. Najskôr si však vysvetlíme štruktúru obrázku z hľadiska Gimpu, neskôr sa k niektorým prvkom vrátime podrobnejšie.
Základom obrázku je obrazový bod (pixel). Z nich sú vytvorené jednotlivé farebné kanály RGB (Red, Green, Blue) a kanál Alfa, určujúci prisvitnosť vrstvy. Ak si ich poskladáme na seba, vznikne vrstva. Ak poskladáme viac vrstiev, vznikne obrázok. Pripomína to nezabudnuteľný Meotar s jeho fóliami, ak si to ešte niekto pamätá :-)
Nástroje na výber
Prvou skupinou by mohli byť nástroje na výber časti obrázku. S
výberom
môžeme neskôr vykonávať množstvo akcií (úprava, presun, nový obrázok
atď.) nezávisle od zvyšku obrázku.
Na to slúži prvých sedem nástrojov.
Prvý (Obdĺžnikový výber) a druhý
(Eliptický výber) majú takmer všetky vlastnosti spoločné,
samozrejme
okrem tvaru. Ak si jeden z nich vyberieme, na karte nástroje si
môžeme upresniť predovšetkým Režim výberu, Zaoblenie
hrán (výber nepôsobí takým "ostrým" dojmom), Automatické
zmenšenie
výberu a Spôsob výberu. To jest: Voľný, Fixnú
veľkosť
výberu a Pevný pomer (zachováva iba pomer strán). Samotný výber
vykonávame ťahaním myšky. Po
vytvorení/nahradení výberu si môžeme k nemu pridať ďalší (ak predtým
stlačíme Shift), ubrať z neho (pomocou Ctrl),
alebo
vytvoriť podmnožinu
výberov (logicky Ctrl + Shift + ťahanie). To sú rovnaké
akcie, aké
dosiahneme stlačením niektorej ikonky z tzv. Režimu výberu.
Výber
môžeme zrušiť z kontextového menu Výber -> Nič,
alebo (nie však vždy) kliknutím na obrázok mimo výber.
Ďalším nástrojom
je Voľný výber
oblasti. Rozdiel oproti predchádzajúcim nástrojom je v tom, že
myškou
vyberieme
časť obrázku, pričom sa začiatočný a konečný bod automaticky spoja
úsečkou. Preto
sa nazýva aj "laso".
Ďalšie nástroje sú Výber spojitých
oblastí
a
Výber oblastí podľa farby. Prepínaním vlastností sú podobné
predchádzajúcim. Prvý z nich vyberie oblasti obrázku s podobnou farbou,
o ktorých si myslí, že patria spolu :-) Posuvníkom v spodnej časti
nastavujeme povolenú odchýlku od farby bodu, na ktorý sme
klikli (referenčný bod). Nástroj je príznačne nazývaný aj "čarovná
palička" :-) Výber oblastí podľa farby, vyberie všetky časti
obrázku,
ktoré majú rovnakú farbu ako bod, na ktorý sme klikli. Povolený
rozsah takisto nastavujeme posuvníkom.
Ďalším nástrojom je Výber
podľa obrysov na obrázku. Umožňuje nám ručne vybrať požadovanú časť
obrázku, a to tak, že na obrys, ktorý chceme vyselektovať, postupne
klikáme myškou. Vzniknuté čiary medzi bodmi sa automaticky snažia
"uhádnuť", čo chceme "dosiahnuť". Umožňuje to určiť presnejší výber
tvarov. Ak ho chceme upraviť, nie je problém "naklikať" si ďalšie body
na existujúce čiary a ťahaním ich upraviť do požadovaného tvaru. Výber
týmto nástrojom ukončíme spojením východzieho a koncového bodu a
kliknutím do výberu.
1. Originálne logo 2. Výber spojitých oblastí 3. Výber podľa farby
Bézierova krivka
Podobný, ale oveľa výkonnejší je ďalší nástroj, Vytvoriť a upraviť cestu, inak tiež nazývaný "Bézierova krivka". Aj práca s ním je trochu podobná, tu však čiary upravujeme pomocou vektorov. Najprv si vytvoríme "cestu" ("označkujeme" požadovaný obrys) a z nej potom vytvoríme výber. Nástroj pracuje v troch režimoch: Návrh (samotné "značkovanie"), Úpravy (vytvarovanie cesty tak, aby čo najpresnejšie zodpovedal požadovanému tvaru, aj pomocou klávesy Ctrl), a Presun (presúva cestu). Ak sme s vytvorenou cestou spokojní, stlačíme Vytvoriť výber z cesty. Ikonku nájdeme aj na karte Cesty spolu s opačnou funkciou. Práve tento nástroj je mimoriadne vhodný na výber akéhokoľvek tvaru z obrázku. Ak chceme, môžeme túto cestu exportovať do samostatného súboru a použiť ju neskôr pri ďalšom obrázku; vyfarbiť, zvýrazniť obrysy apod., alebo ju použiť na iné účely :-) Možnosti ciest sú veľké, v jednej z ďalších častí článku sa k nim ešte na chvíľu vrátime...
Práca s Bézierovou krivkou
Pipeta. Lupa. Meradlo. Presun. Skalpel.
Pipeta nám umožňuje výber akejkoľvek farby z obrázku, a tá sa
dá
pridať do našej vlastnej palety farieb. Tu ešte upozorním na
"maličkosť": ak je
zapnutá vlastnosť Vzorka zahrnutá, vyberie sa farba zo všetkých
(!)
vrstiev obrázka. Podobne to platí pre všetky nástroje obsahujúce túto
vlastnosť.
Lupa: mnou asi najčastejšie používaný nástroj. Defaultne zväčšuje, po stlačení Ctrl zmenšuje.
Nástroj Meradlo (kružidlo) meria v obrázku uhly a vzdialenosť bodov.
Nástroj Presun "prekvapivo" presúva vrstvy, cesty atď. Nezastavia ho ani hranice obrázku a tak je možné pretiahnuť vrstvy, cesty atď. do iného obrázku. Defaultne presúva aktívnu vrstvu.
Skalpel umožňuje meniť rozmery obrázku buď priamo orezaním, alebo zadaním rozmerov. Šikovný nástroj. Tmavšie je zobrazená časť obrázku, ktorá bude "odstrihnutá". Otvorí sa nám aj dialógové okno, ktoré nám umožní zadať požadované hodnoty ručne.
Perspektíva, tvarovanie a spol.
Ďalšie štyri nástroje slúžia na zmenu rozmerov, perspektívy, naklopenie časti resp. celého obrázku. Ako prvé si na dolnej karte určíme, čo budeme meniť: vrstvu, cestu, alebo výber; smer transformácie (tradičná a korektívna: tá pracuje takpovediac v "opačnom smere"), druh interpolácie (kubická je vhodná pre zväčšovanie, lineárna naopak), orezať výsledok a v neposlednom rade náhľad (s mriežkou, bez, kombinácia ...). Mriežka nám pomôže lepšie sa zorientovať pri "ohýbaní" obrázku. Z podobného súdka je Preklopenie, to "prevráti" obrázok v smere šípky, tradičné Ctrl smer otočenia zmení na vertikálne.
A tu je výsledok
V ďalšej časti si krátko predstavíme zvyšné nástroje na kreslenie, pozrieme sa tiež na menu a niekoľko zaujímavých kariet.
Diky
Trošku sa s tým pohráš. :) Teda možno existuje aj iný spôsob, ale aj ja som v podstate len začiatočníčka. :D