Nástroj Text obsahuje nastavenie písma, zarovnanie a pár jednoduchých možností, vrátane zarovnávania a vytvorenia cesty z textu.
Nástroje na kreslenie
Plechovku poznáte aj z iných editorov. Nebol by to však Gimp, keby mu nepridal "tretí rozmer". T.j. pri jeho použití si môžeme nastaviť krytie (100% je úplné), režim (pri "hraní" sa s nimi strávite zrejme nejaký ten čas, je ich totiž 23 !), výber farby resp. výplne, či sa bude vyplňovať celá oblasť, alebo iba podobné farby. Pri druhom (defaultnom) spôsobe vypĺňania si ešte nastavíme podrobnosti. Ako vidíte, iba dôkladný opis práce s plechovkou by bol na jeden článok :-)Prechod je nástroj na vypĺňanie výberu a spol. farebným prechodom. Aktuálne nastavený nájdeme v dolnej časti karty nástrojov. Kliknutím naň (alebo na karte) si môžeme vybrať ďalší. Ak nám postačia prednastavené hodnoty, myšou iba pretiahneme výber na miesto určenia v obrázku. (Podobné "finty" s Drag & Drop môžeme vyskúšať aj pri iných prostriedkoch Gimpu, napr. na farbu :) V prechode si môžeme okrem už spomínaných krytia a režimu zvolíme tvar, smer a iné vlastnosti. Prechod aplikujeme tak, že v obrázku natiahneme myšou úsečku. Táto určuje veľkosť prechodu (zodpovedá približne jeho strednej časti), ako aj jeho smer (kolmo na úsečku). Samozrejme to závisí aj od použitého tvaru a iných nastavení.
Pri ďalších
nástrojoch si môžeme okrem už spomínaných vlastností
vyberať tvar hrotu (štetec), citlivosť na tlak (pri
obyčajnej myši
je to bezpredmetné) a iné
vlastnosti, ktoré umožnia
skutočne realistickú simuláciu skutočného nástroja pri kreslení, alebo
úpravách. Týka sa to Ceruzky, Štetca (zoslabenie
napr. simuluje dobeh), Pera
(veľkosť, sklon, uhol, citlivosť, typ),
Gumy (antiguma napr. vracia
späť
vygumované časti :-) a Rozprašovača (to je vlastne spray;
nastavujeme mu teda frekvenciu a tlak).
Posledné nástroje si zaslúžia trochu podrobnejší opis. Prvým je Klonovanie (pečiatka). Po nastavení krytia a pod. si zvolíme či použijeme vzorku, alebo časť obrázka a takisto spôsob zarovnania. Stlačíme Ctrl a myšou "naberieme" vzorku z obrázku (pozor, aby to bolo z príslušnej vrstvy) a potom už len maľujeme vybranou vzorkou. Vynikajúci nástroj na úpravu a retuš obrázkov. Príklady využitia nájdeme napríklad v seriáli na linuxsofte. Oceníte ho napríklad pri retušovaní fotografie plyšového kresla :-)
Nástroj Zmena ostrosti zaostruje alebo rozmazáva obrázok. Prepíname ho pomocou Ctrl. Podobne pracuje nástroj Rozmazanie, ktorý však ťahom vyslovene "rozmaže" obrázok. Posledný nástroj Zosvetliť/Stmaviť upravuje jas obrázku. Modifikátorom funkcie je opäť klávesa Ctrl, pracuje rovnakým spôsobom ako Rozmazanie. My iba ťaháme a Gimp za nami stmavuje/zosvetľuje :-)
Farby
A napokon sme sa dostali k výberu farieb, vzorkov, prechodu a hrotu. Výber farby nájdeme vľavo pod nástrojmi. Kliknutie na malé čierno- biele štvorčeky obnoví ich prednastavené hodnoty. Biela je farbou pozadia a čierna popredia (default). Kliknutím na šípku vpravo sa vymenia, pričom aktívna je tá hore. Ak si chceme nastaviť iné farby pozadia / popredia, poklikáme po nich, čím sa otvorí okno pre výber farieb. To obsahuje štyri karty, v každej z nich nájdeme históriu farieb (pridávame ich do palety kliknutím na tlačidlo so šípkou), ich hexadecimálny zápis známy z jazyka HTML (môžeme ho zadať aj priamo) a posuvníkmi so základnými farbami (červená, zelená, modrá) ako aj sýtosť, hodnotu, odtieň farby a prípadne priesvitnosť. Na prvej záložke (s Wilberom) ich volíme podľa Gimpu, na tretej je paleta podľa Win* a na štvrtej "miešame" vodové farby (postupne klikáme na farby, čím ich naberáme a miešame). Na druhej sú farby CMYK optimalizované pre tlačiareň. Toto je však zároveň asi najväčšia slabina Gimpu, pretože tento model nie je zatiaľ podporovaný na 100%.
Hrot nástrojov, štetec
Aktuálny hrot nástroja (volajme ho tak pre rozlíšenie od nástroja Štetec) na kreslenie vidíme hneď vedľa farieb (defaultne ). Nový si vyberieme kliknutím naň (napríklad :), pričom sa nám otvorí nasledujúce okno.
Každý z týchto hrotov si môžeme upraviť, alebo si v Editore štetcov vytvoríme nový. Je to jednoduché, iba si ho nezabudnime uložiť.
Aktívna vzorka
Hneď vedľa hrotov sa nachádza aktívna vzorka. Jej pretiahnutím môžeme ľahko vyplniť obrázok (vrstvu, výber). Inú si môžeme vybrať po kliknutí na aktuálnu vzorku.
Prechod
Pod vzorkou sa nachádza aktívny prechod. Už sme si ho spomínali, tu si ho môžeme vybrať, upraviť alebo vytvoriť nový. Ak sa po poklikaní naň nič neukáže, asi ho už máme otvorený na nejakej karte (default) :-) Vytvorenie nového prechodu je pochopiteľne trošku zložitejšie ako pri štetcoch. Použijeme na to kontextové menu z náhľadu prechodu.
To boli
základné nástroje Gimpu v skratke. Viac o nich nájdeme v už
spomínaných zdrojoch.
Menu
Ďalším nesmierne prínosným prvkom Gimpu je kontextové menu obrázku. Otvorí sa kliknutím pravého tlačidla myši na okno. Už sme spomínali, že akúkoľvek jeho časť môžeme oddeliť a umiestniť si ju samostatne na plochu. Rovnaké je aj v hornej lište okna. Nájdeme tam položku Súbor (je rozšírená o rôzne možnosti ukladania súboru), Upraviť (vkladanie, kopírovanie, zmazanie, vyplnenie farbou, buffer, obkresliť výber/cestu atď.). Podmenu Výber umožňuje prácu s výberom. Pomocou prvej časti tohto podmenu si výber vytvoríme (aj nástrojmi, ktoré už boli opísané), druhou časťou podmenu ho upravujeme (zmrštenie, nárast atď.) a v tretej ho uložíme na ďalšie spracovanie (do cesty, do kanála).
V časti Zobrazenie si zapíname napríklad Nový pohľad. Ten je veľmi výhodný najmä vtedy, ak v hlavnom okne upravujeme malú časť obrázku pri veľkom zväčšení, a v náhľade pritom môžeme sledovať zmeny vzhľadom k celému obrázku. Dá sa zapnúť viackrát, takže by nemal byť problém vidieť detail, polodetail a celok. Volíme tu tiež mierku zobrazenia, veľkosť okna, okná s informáciami, filtrami, navigačné okno ako aj iné prvky. Od vodítok, cez výber, ponuku atď. až po farbu výplne okna. Menu Obrázok nám ponúka funkcie ako Duplikovať, Režim (tu si skonvertujeme obrázok do inej farebnej palety, od prevodu do čierno- bielej, cez dekompozíciu/skladanie farebných kanálov až po optimalizáciu obrázkov pre web). Správnou konverziou môžeme značne zmeniť veľkosť obrázku v pamäti. Transformácia zmení polohu obrázku. Ďalej si tu môžeme upraviť veľkosť plátna/obrázku (čo nie je to isté) resp. tlače; rôzne spôsoby orezania obrázku, splynutie vrstiev, upraviť vodítka a veľkosť mriežky atď. Menu Vrstva sa budeme venovať v inej časti článku. Položka Nástroje poskytuje vlastne to isté, čo nájdeme Toolboxe :-) Dialógy (karty) si krátko preberieme v ďalšej časti článku. A napokon nám zostali položky Filtre a Script- fu, ktoré sú tou neotrepanou "šľahačkou na torte". Ak sa vám zdá, že nástroje sme opisovali veľmi krátko, jednotlivé prvky z týchto menu pre zmenu nebudeme opisovať vôbec... (Časť z nich však ešte budeme používať.) Ich objavovanie nechám čitateľom. A odporúčal by som začať bez rešpektu rovno Jéj-slizom, alebo Jéj-Lupou :-)
oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo