Karty (dialógy)
Zapnutie kariet (dialógov) sme si ukázali v druhej časti
článku,
dajú sa však zapnúť aj z menu. Odporúčam nechať spustené minimálne tie
prednastavné, ostatné si prispôsobime. Je ich okolo 20, takže sa
pozrieme iba na niektoré. Oplatí sa prejsť ich všetky, nájdeme
tu totiž aj niečo navyše :-) Napríklad karta Nástroje
obsahuje aj prvky, ktoré nie sú defaultne zobrazené na Toolboxe. Ak si
všimnete,
vedľa každej
položky sa nachádza "oko" , ktoré indikuje
viditeľnosť
nástroja (tento
princíp sa využíva všade v Gimpe) na
Toolboxe. Takto si toolbox klikaním ľahko prispôsobíme. Zaujímavá je aj
karta História, ktorá
nám umožní vrátiť sa obyčajným kliknutím v histórii obrázkov späť, bez
toho, aby sme na návrat použili klávesy Ctrl+ Z.
Je s náhľadom, takže naozaj nie je problém vrátiť sa k požadovanému
stavu obrázku.
V dialógu Palety máme na výber z rôznych "zbierok" farieb. Ak máme iba hmlistú predstavu o "vyladení" farieb nášho obrázka, využime ich. "Tradične" ich môžeme aplikovať pretiahnutím na obrázok. Histogram ponúka graf zobrazujúci rozloženie jednotlivých kanálov obrázka (jas, RGB...). Na karte Písma klikaním "prenastavujeme" fonty v obrázku. Nenápadná Navigácia mi dovolila zväčšiť obrázok na 25600% (to fakt nie je preklep :-) so zachovaním náhľadu.
Buffer je nástroj na
prácu so "schránkou", Šablóny
pre nové obrázky (rozmery atď.). Nájdeme v nich aj formát toaletného
papiera (s prepáčením,
ale naozaj tam je;
asi na vyjadrenie politického
názoru grafika :) A za zmienku stojí aj Konzola
na odstránenie
chýb. Najlepšie urobíme, keď si vyskúšame funkciu všetkých kariet a tie
čo sa
rozhodneme používať, jednoducho necháme zapnuté. Ak sa nám doky Gimpu
"schovávajú" za obrázok, zmeníme to v Nastaveniach -> Správca
okien
->
Typ správcu okien -> Udržovať hore. Prípadne do toho zapojíme aj
príslušné nastavenia nášho WM ...
Vrstvy II
Nesmierne možnosti poskytuje Gimpu
práca s vrstvami. Ukážeme si to
na
príklade, aj keď bližším vysvetlením princípu sme sa už zaoberali v
druhej časti článku. (Grafici dúfam prepáčia jeho jednoduchosť, účelom
je však
názorné vysvetlenie práce s vrstvami.) Otvoríme si nejaký obrázok (ja
opäť použijem logo Enlightenmentu). Prepneme sa na dialóg (kartu)
Vrstvy. Nájdeme tu veci, ktoré už poznáme
(napr. režim), posuvník riadiaci priesvitnosť vrstvy (krytie). Pod ním
sú náhľady jednotlivých vrstiev. Vľavo od nich sú ikona "oka" (opísané
vyššie) a reťaze. Vpravo nájdeme "masku vrstvy", (teraz ešte nie) a
názov vrstvy. Editujeme ho poklikaním naň; zíde sa to pri spracovaní
viacvrstvého obrázku. Ako prvé klikneme na ikonu "zduplikovať
vrstvy"
(to je
najlepšie robiť vždy, je to akási "záloha"
obrázku). Vznikne vrstva "Pozadie kópia". Aktívna vrstva je zvýraznená.
Ak nám niečo "nepôjde" podľa predstáv (kreslenie, mazanie atď.), práve
toto zvykne byť príčina :-) Teraz si časť obrázku "vyberieme", buď
nástrojmi na výber, alebo z menu Výber -> Editor výberu. (Ak
budeme chcieť použiť tento výber viackrát, klikneme na karte Cesty na "výber
do cesty"
, prípadne si
ju uložíme do samostatného súboru) a skopírujeme
si ho (Ctrl+C, resp. z menu). Výber môžeme
teraz zrušiť. Klikneme do
obrázku
(aj iného) a výber vložíme (menu, resp, Ctrl+V).
Ak sa teraz pozrieme
na kartu vrstvy, nájdeme tam "plávajúci výber"
.
Ten "ukotvíme" pomocou
ikony
, t.j. pripojí sa
k existujúcej
vrstve, alebo klik na "Nová"
ho
uloží do novej vrstvy ("vložená vrstva"). Ak iné vrstvy "schováme",
uvidíme čistý výsledok výberu. Pomocou šípiek
na karte vrstvy môžeme
presúvať,
ikonou koša
ich môžeme
zmazať. Opäť si to
skúste pretiahnuť myšou na
ikonky :-) Rovnakým spôsobom môžeme vrstvu preniesť do iného obrázku.
Ďalšie akcie s vrstvou nám umožní jej kontextové menu. Môžeme s nimi robiť to isté, čo s obrázkom, avšak v kombinácii s inými nástrojmi dosiahneme neskutočne veľa vecí :-) Veľa skriptov v Gimpe si sami vytvoria viac vrstiev. Vidno to pekne na nasledujúcom príkladíku (Filtre -> Skreslenie -> Rozčerenie stránky), ktorý vytvoril 2 nové vrstvy. (Predtým som použil "Výber podľa farby").


Kvôli vrstvám (ale aj vodítkam,
cestám, maskám a ďalším prvkom zľahčujúcim prácu v Gimpe) je takmer
nevyhnutné ukladať rozpracovaný obrázok do formátu XCF
(spomínali
sme v druhej časti). Iné formáty obrázkov (okrem výnimiek, napr. gif
)
s nimi pracovať nevedia. Preto pred uložením do bežných formátov (jpeg
,
png
)
treba všetky vrstvy spojiť (zlúčiť). To urobíme po
výzve Gimpu (pri exporte) pred uložením do výsledného formátu, alebo z
menu
Vrstvy (kliknutie pravým tlačidlom myši na
vrstvu), resp. iným spôsobom. Vari je zbytočné dodávať, že existuje
viac spôsobov zlučovania
vrstiev :-)

Masky
V už spomínaných tutoriáloch, seriáli ale aj na gimp.cz nájdeme stovky návodov na prácu s Gimpom. Často sa tam stretneme aj s vetou "vytvoríme si masku vrstvy". Ako na to, si teraz veľmi krátko opíšeme. Otvoríme si obrázok, klikneme na Menu-> Vrstva-> Maska-> Pridať masku ... Otvorí sa nám toto okno:


Máme na výber viac typov masiek, ukážeme si dve základné: s úplným
krytím (biela) a úplne priesvitnú (čierna), resp. rýchlu (ak už máme
výber hotový
Výber-> Prepnúť rýchlu masku, alebo Ctrl+Q).
Vyberieme si časť
obrázku a zapneme si viditeľnosť iba pre vrstvu s úplným krytím. Do
výberu pretiahnime čiernu farbu. To isté urobme s úplne priesvitnou,
kde pretiahneme (alebo vymaľujeme) výber bielou farbou. Rozdiel uvidíme
hneď.
V ďalšej, už poslednej časti seriálu v skratke preletíme možnosťami využitia Gimpu pri tvorbe grafiky pre využitie na internete.
Pre pridávanie komentárov sa musíte prihlásiť.