Mandriva Linux 2007 Free

19.10.2006 15:18 | Distribúcie | Marián Ščerbák

Mandriva vydala prekvapivo skoro novú verziu svojej distribúcie Mandriva Linux 2007. I keď je "vonku" zatiaľ iba free verzia, možno aj vás bude zaujímať, čo po nákupoch viacerých firiem s Linuxom dokázala urobiť Mandriva...

Mandriva Linux 2007 Free si môžete voľne stiahnuť z viacerých zrkadiel. Napríklad z spirit.bentel.sk. Ak si sťahujete iso image na CD, nezabudnite i na CD s číslom 4. Toto CD je nazývané aj "i18n" a bez neho si slovenčinu (resp. iné lokalizácie) v Mandrive príliš nevychutnáte :-). Na tomto zrkadle nájdeme obrazy pre obe najrozšírenejšie architektúry procesorov: i586 a x86_64. DVD obraz však nájdete tradične iba jeden (i pre 64 bitové procesory), (na ftp.mandrake.cz). Objednať napálené CD/DVD si môžete samozrejme aj v obchode na týchto stránkach. Nezaškodí si prečítať Errata na rovnakom mieste, aby sme vedeli zabrániť prípadným problémom.

Defaultne KDE

Inštalácia

Inštalácia prebieha v duchu starších verzií distribúcie bez najmenších problémov. Zmenil sa (a podľa mňa k lepšiemu) najmä úvodný krok: stlačením F2 si ihneď zapnete slovenčinu :-). Užitočnejšie sú však ostatné voľby: rôzne voľby grafického/ textového rozhrania (vrátane zmeny rozlíšenia :), naštartovanie z HDD (ak máte poškodený zavádzač OS a pod.), patch, "Rescue system", test operačnej pamäte a "Inštaláciu s vypnutím ACPI". (Toto myslím ošetrí veľa HW problémov pri inštalácii :-) Bežná inštalácia trvala zhruba 30 minút. Hardvér (P IV HT, NVidia 4, Realtek, AC 97 on board, 512 MB RAM a Seagate 80 GB ATA disk) Madriva detekovala bez najmenších problémov, (pokiaľ môžem usudzovať z prvých reakcií, tak to nie je žiadna výnimka :); ak by sa nejaké vyskytli u vás, vypnutie ACPI pri inštalácii sa javí ako dobrý prvý pokus pri riešení problémov. Samozrejme spolu s hľadaním na webe ;-).

Balíčky

No, je jasné, že hoci Madriva sľúbila začleniť do distribúcie "lákadlá" ako sú Cedega, LinDVD a Arkeia, viem pochopiť, že z licenčných dôvodov tak vari urobí iba v platenej verzii. Teda po inštalácii si musíme sami nainštalovať ovládače na grafickú kartu, resp. iné zariadenia počítača, ktoré nimi "neopatrila" Mandriva 2007. Keď už sme pri ovládačoch, môžeme si pridať zdroje plf: free i nonfree a ďalšie z tohto zrkadla, ktoré nám potom veľmi uľahčia prácu s inštaláciou ovládačov grafických kariet i iných balíčkov. (Pri ovládačoch NVIDIA pozor na to, aby to boli najnovšie, teda: 1.0-8774).

RPMDrake 2

Okrem nich v "2007" nájdeme klasicky potrebné balíky na bežnú prácu i zábavu. Jadro je vo verzii 2.6.17-5mdv, X.org 7.1, KDE 3.5.4 a Gnome v 2.16. Mandriva teda opäť ráta s novinkami :-). Inak sa tu sem tam vyskytnú zaujímavé programčeky (napr. monitor využitia disku), zdá sa však, že Mandriva poctivo vyhodnocuje údaje používateľov (samozrejme dobrovoľne poskytované :), a tak nemám pocit, že by mi niečo extra chýbalo (teda, ak si odrátame problémy s licenciami a pod.: podpora mp3, video kodeky, ovládače atď. Aj tie sa dajú vyriešiť po pridaní vyššie uvedených zdrojov jednoduchým urpmi meno_programu/kodeku). Nie je ten Linux predsa len super ;-)? Myslím tým, že nechýbajú programy ako je: amarok, gstreamer, MPlayer, K3b, MySQL-5.0., postgresql, wine-0.9.20-5, ppracer, supertux, dreeciv, koffice-1.5.91, tvtime atď. Ak máme stiahnuté aj 4. CD s lokalizáciami, nainštaluje sa aj verzia OpenOffice.org vo verzii 2.0.3. A, len tak mimochodom, Mandriva mení po dlhých rokoch názvy balíčkov z mdk na mdv.

Čo však používateľov má lákať asi najviac, je podpora 3D prostredia. Mandriva podporuje XGL a AIGLX.

Fíííha

Veru, toto si možno povedia používatelia, ktorí zatiaľ nepoznajú krásu Linuxu a uvidia Compiz na Mandrive v plnej paráde :-). Zatiaľ si možno pozrú aspoň video :-). Nemyslite si však, že to pôjde bez najmenších problémov, predsa len je to viac-menej experimentálna novinka. Mandriva síce do KDM ("plocha" pri prihlasovaní) i kontrolného centra implementovala Sprievodcu "drak3d", no pred jeho použitím si radšej overte, či je váš hardvér podporovaný (AIGLX podporujú iba novšie čipy na matičných doskách od firmy Intel). Najviac problémov robí, ako to tak sledujem, vypnutie "Direct renderingu". Preto si radšej prečítajme návod na jeho spojazdnenie, nech sa s tým nemusíte trápiť tak, ako ja. To je asi tá najhorúcejšia novinka :-).

Ďalšou povšimnutia hodnou novinkou je nová generácia známeho správcu balíčkov rpmdrake. Pamätáte sa, ako dlho sa pri ňom čakávalo? Zabudnite na to :-). Okrem dlhšej doby počiatočného načítania databázy balíkov (a pochopiteľnej pri tom počte balíkov) je skutočne rýchlejší. Je aj krajší a prehľadnejšie rozdelený, čo ocenia najmä noví "mandrivisti".

Často sa spomína aj téma "la Ora", zjednocujúca aplikácie pre prostredia Gnome i KDE. Z webových prehliadačov Mandriva "pribalila" Firefox 1.5. V neposlednom rade treba spomenúť nové moduly v Mandriva Control Centre. To, síce v graficky nezmenenej podobe, je stále centrom nastavovania Mandrivy, ak práve nie ste vyznávačom prehľadávania adresára /etc :-).

Mandriva Control Center

Negatíva

Samozrejme, Free verzia je vždy o niečo "horšia" ako PowerPacky od QCM (minimálne obsahom nie free balíkov a grafickými "čačkami", a tak je to aj teraz). V tejto sú však chyby akési neviditeľné (samozrejme, aj vďaku kratšiemu času môjho testovania) a menšie. V iných recenziách sa spomínali aj problémy pri práci K3b a Nautila, nie je to však nič, čo by ma odradilo. Minimálne bezpečnostné aktualizácie softvéru sú predsa všeobecne odporúčané.

"Prechod" na kódovanie UTF-8 je síce obrovským plus, nepripraveným však môže spôsobiť "problémy" (ale ľahko odstrániteľné, napr. klikaním v kontrolnom centre) v názvoch súborov na disku (tie "štvorčeky" miesto diakritiky). Tu by možno bolo vhodnejšie dať skúsenejšiemu používateľovi pri inštalácii na výber. Ale aj tak si myslím, že je to naozaj progresívny krok Mandrivy 2007. Pokiaľ viem, nič lepšie ako kódovanie UTF-8 nie je na obzore. Keby sa stalo štandardom, mali by sme o veľmi veľa problémov (aj na tomto fóre) menej. No, ale párkrát sa mi stalo, že jednoducho "padli X-ka", a to akurát v priebehu niektorých nastavení.

Pozitíva

A klady? Osobne som nebol ani tak prekvapený ozaj zaujímavými novinkami, ale zrýchlením. Mandriva 2007 je jasne rýchlejšia ako predchádzajúce verzie Mandrivy/Mandrake. Nejaké veľké testy som síce nerobil, ale keď OS (ale aj KDE a Gnome) štartuje rýchlejšie a odozva každého programu je rýchlejšia, tak mi z toho takýto záver vychádza :-). No a samozrejme štandardné zavedenie UTF-8, to je bez debaty veľké pozitívum :-).

Standardne Gnome

Záver

Mandriva 2007.0 Free je k dispozícii zadarmo. Za cenu "sťahovania", (a aj trochy vzdelávania) z webu môžete získať "inteligentný" (kritici tvrdia, že až veľmi), prehľadný, graficky pekne zladený operačný systém s kompletným vybavením na bežné použitie. Nikdy síce nebude taký rýchly ako Gentoo (ktorý je na to viac-menej predurčený), ale je taká prívetivá, že v nej možno ani nebudete musieť v živote kompilovať nejaký program. Za vyskúšanie síce nedáte nič, ale ja osobne už považujem kúpu PowerPacku Mandriva Linux 2007 (po krátkom testovaní free verzie) za hotovú vec :-).

    • prechod na linux 20.10.2006 | 02:41
      jj meno   Návštevník
      ja len ze XGL si asi ziska kazdeho a celkovo mandrake som skusal uz davnejsie, nedavno mdv2006 a teraz to vypada ze s mdv2007 uz winfoozy ani nespustam
      • Re: prechod na linux 24.12.2011 | 16:08
        willi   Návštevník
        na tom obrazku ktory je pred napisom záver je vedla kosa cierna bodka :) Reputed Business Listings
    • bodka 20.10.2006 | 18:32
      rooter   Návštevník
      aha, na tom obrazku ktory je pred napisom záver je vedla kosa cierna bodka :) zeby gimp? :)
      • Re: bodka 20.10.2006 | 20:00
        Avatar Marián Ščerbák   Používateľ
        Ufff, naozaj. Som si nevšimol :)
    • Doplnenie 20.10.2006 | 20:21
      Avatar Marián Ščerbák   Používateľ
      Ešte toto som nestihol (už bola hotová) pridať do recenzie, že sa dá rozbehať aj AIXGL i pre iné chipsety na MB. Podporuje ho ovládače grafickej karty NVidia. Celý postup nájdete na stránke nvidie. Používa sa však pri ňom iba beta verzia ovládača a najnovší compiz, čiže žiadna záruka :-( Ale postup funguje. Ovládača beta nájdete na http://www.nzone.com/object/nzone_downloads_rel70betadriver.html Compiz kde inde ako na rpmfind
      • Re: Doplnenie 21.10.2006 | 00:10
        laurel   Návštevník
        Tu je na stiahnutie driver Nvidie 1.0-9626 ftp://download.nvidia.com/XFree86/Linux-x86/1.0-9626/ a info ohladom Nvidie a AIGLX: http://www.abclinuxu.cz/blog/programy/2006/10/19/154366 Podľa tohoto postupu mi 3ddesktop pekne funguje v KDE.
    • Mandriva 21.10.2006 | 00:23
      Avatar Pavel Q4OS, DistroWatch  Administrátor
      Môj prvý kontakt s Linuxom bol Mandrake 9.1, prvé Linux distro ktoré som aktívne používal bolo Mandrake 10.1, ktoré keby podporovalo USBčka ako napr. SuSE, bolo by výborné a doladenejšie distro ako Mandriva 2006 (subjektívny názor). Ak bude nová Mandriva 2007 vydarená a stabilná, určite to bude dobrá voľba distra. Veď len podpora multimédií hneď po základnej inštalácii je obrovské plus, aj keď samozrejme multimédiá sa dajú rozbehať aj v iných distrách.
      • Re: Mandriva 23.10.2006 | 09:47
        fredy   Návštevník
        V 10.1 som používal USB bez problémov. Stačilo doplniť jeden riadok do /etc/fstab.
    • mandriva 64bit 23.10.2006 | 21:33
      64bit   Návštevník
      helof vsade kde som hladal je len 32bitova verzia teda je tam len jeden ISO image a ktomu mandriva-free-2007-DVD.i586.idx Soubor IDX 116 KB 05.10.2006 11:16:00 mandriva-free-2007-DVD.iso WinRAR archive 4 544 106 KB 05.10.2006 10:54:00 mandriva-free-2007-DVD.md5.asc Soubor ASC 299 B 05.10.2006 10:54:00 mandriva-free-2007-DVD.sha1.asc Soubor ASC 307 B 05.10.2006 10:54:00 mandriva-free-2007-DVD.x86_64.idx Soubor IDX 120 KB 05.10.2006 10:54:00 tieto tu kratke 120kb blbostky, poradte nechcem stahovat mandrivu druhy krat ked najdem inu ISO 64 verziu ..
      • Re: mandriva 64bit 23.10.2006 | 21:35
        DVD   Návštevník
        teda chcem DVD image nie 4CD tie som vide aj 64, babo rad :)
        • Re: mandriva 64bit 27.02.2010 | 11:36
          ebfkgoikdpi   Návštevník
          yQdJZq zodvjwnerwrk, [url=http://vyetuyhpyzct.com/]vyetuyhpyzct[/url], [link=http://iaenxoaumvad.com/]iaenxoaumvad[/link], http://ovibycadgeka.com/
        • Re: mandriva 64bit 02.03.2010 | 07:34
          buy meridia   Návštevník
    • migrácia 24.10.2006 | 13:03
      _Lenin   Návštevník
      S mandrivou 06 mám "svoje" skúsenosti ;) Prehnane pribrzdená, nič na tom nejde spustiť,nestabilná...bhuaáaaa!!! Hrôza.. Ale teraz táto Mandriva 07 vyzerá vcelku prívetivejšia..(a že aj rýchlejšia) Povedzte mi.. oplatí sa emigrovať z mojho miláška Ubuntu 6 na mandrivu?...že či nebudem zas formátovať hardisk s mandrivou s takou radosťou a hnevom jak pred rokom v zime ! :D
      • Re: migrácia 24.10.2006 | 18:11
        quix   Návštevník
        neoplati, o chvilku tu mas ubuntu 6.10, takze odporucam pockat, upgradnut a ak ta nepresvedci, hod si mandrivu. ale urcite ta presvedci ;)
        • Re: migrácia 24.10.2006 | 21:13
          Avatar Ondrej Hučko Kubuntu  Používateľ
          Ak si úplne spokojný so svojím miláškom, tak sa ti určite neoplatí meniť ;).
          • Re: migrácia 25.10.2006 | 00:22
            Avatar Marián Ščerbák   Používateľ
            No, IMHO zas až tak čierno 2006 nevidím :-) Asi najlepšie by vo Vašom prípade bolo vyskúšať si ju na live CD. Ale či migrovať? Ktovie... Každému sedí niečo iné, závisí od konkrétneho používateľa, čo potrebuje. Rozhodnúť môže aj napríklad vaše pripojenie na web (ubuntu má síce k dispozícii pravdebodobne viac balíčkov, treba ich však sťahovať). V linuxe máme chvalabohu na výber ;-) Najlepšie je rozhodnúť sa sám. A, napokon, pri súčasnej veľkosti diskov nie je väčšinou problém "obetovať" nejaké 3 GB "na skúšku" inej distribúcie :-)
    • Mandriva2007 25.10.2006 | 19:54
      Avatar Karol1000 Mandriva 2007  Používateľ
      Neporadí mi náhodou niekto, ako sa mám v M.2007 pripojiť k internetu cez ADSL modem od T-comu? Doteraz som používal windows a ta m stačilo inštalačné CD. Dik.
      • Re: Mandriva2007 25.10.2006 | 20:39
        ---   Návštevník
        http://www.vigor318.ic.cz/ mozno ti to pomoze...
        • Re: Mandriva2007 26.10.2006 | 01:44
          lesny_skriatok   Návštevník
          bolo by dobre keby si povedal aky mas typ modemu. Ak mas stary dobry Vigor318 a si v linuxe novy tak ti si najdi kamarata, ktory sa fakt vyzna v linuxe alebo si kup iny modem/router ;)
    • Mandriva2007 26.10.2006 | 21:38
      Avatar Karol1000 Mandriva 2007  Používateľ
      Mám Microcom AD 2622.
      • Re: Mandriva2007 31.12.2006 | 20:43
        Peter   Návštevník
        A roychodil si ho?
    • mys 27.10.2006 | 10:44
      roman   Návštevník
      Nainstaloval som Mandrivu na notebook Dell latitude a po instalacii nejde mys. V priebehu instalacie mozem mys pouzivat, ale po nej nie. pritom v harddrake ju vidim a nehlasi dake problemy. neviete poradit?
      • Re: mys 27.10.2006 | 11:38
        laurel   Návštevník
        Treba napisat presnejsie o aku mys sa jedna. A kuknut aj na www.abclinuxu.cz
    • ATI 28.10.2006 | 12:59
      kim   Návštevník
      zdravim mam taky vacsi mansi problem, prave som si naistaloval mandrivu 2007 a nam moje nestastie zrejme nema ovladace na ATI RX800 vobec mi nebezi graficke prostredie iba konzola, aj pri instalaci GFX to pisalo problem ze nanu nema ovladace.. kde a ako ich naistalujem?
    • SE w300i 30.10.2006 | 21:59
      juraj   Návštevník
      ak nainstalujem mandrivu,budem môct íst na net cez edge s modemom SE W300i
      • Re: SE w300i 30.10.2006 | 23:07
        Avatar Marián Ščerbák   Používateľ
        Skúste sa pozrieť na Googli alebo na abclinuxu. Mandriva s HW nezvykne mať "extra" problémy (ak sú dostupné ovládače zariadenia). Treba si preštudovať postup. http://www.abclinuxu.cz/hardware/dir/143 http://www.mandrivalinux.cz/dokumentace
    • voodoo 3 31.10.2006 | 18:27
      REONxsp   Návštevník
      Chcem nainstalovat Linux na kamaratove PC Duron 700 MHz, 512 MB RAM s gr. kartou Voodoo 3 2000. Mam k dispozicii MDK 10.1 a prave stahujem Mandrivu 2007. Ma to byt vyuzivane hlavne na internet, kancelarske prace a obcas nejaky film. Oplati sa tam davat Mandrivu 2007?
      • Re: voodoo 3 01.11.2006 | 16:05
        Avatar Marián Ščerbák   Používateľ
        Prečo nie? Prípadne by stačilo nenainštalovať veľké grafické prostredia (KDE,Gnome) ale iba napr. IceWM a pod. Len si nie som istý grafickou kartou, či je podporovaná X-kami. Ak nepotrebujete 3D, nemal by byť problém...
    • AIGLX 02.11.2006 | 10:33
      joe   Návštevník
      Pri volbe 3D desktopu sa len nacita zopar balikov z instalacneho DVD a ide to uplne v pohode. Doska: MSI K8N neo4 (nForce4) Karta: ATI x600 PCIE
    • kernel-source 03.11.2006 | 17:23
      REONxsp   Návštevník
      Ak je tato distribucia fakt taka "perfektna", nedokazem pochopit, ako je mozne, ze tam nie je rpm kernel-source. Po instalacii Mandrivy 2007 neviem nainstalovat ovladace na GK iba kvoli tomu, ze ten balicek na ziadnom z tych 4 cd NIE JE!!!
      • Re: kernel-source 03.11.2006 | 18:32
        Avatar Marián Ščerbák   Používateľ
        Bohužiaľ. To preto, lebo Free verzie Mandrivy neobsahujú rovnaké balíky, ako obsahujú Official verzie. To však nie je žiadna novinka, funguje to takto už niekoľko rokov. Existujú však už aj hotové rpm balíky, často krát stačí stiahnuť tie.
        • Re: kernel-source 04.11.2006 | 16:01
          hm   Návštevník
          No, mne sa zda, ze K-S som mal na instalacke k MDV 2006 Free. Nechce sa mi verit, zeby neboli sucastou aj MDV 2007 Free. Ostatne, ked si mlady prida do instalacnych zdrojov okrem tych svojich 4-och CD aj nejake ftp (napr.) zdroje .rpm balikov, bude mat na vyber tolko K-S, ze nebude vediet, ktore skor stiahnut. Aby ho to neprekvapilo ...
          • Re: kernel-source 10.12.2006 | 14:00
            Oroborus   Návštevník
            ISO image : -> ftp://ftp.mandrake.cz/pub/linux/mandrakelinux/official/iso/2006.0/2007.0/DVD/mandriva-free-2007-DVD.iso obsahuje kernel-source-2.6.17.5mdv-1-1mdv2007.0.i586.rpm PS : ISO obrazy : ftp://ftp.mandrake.cz/pub/linux/mandrakelinux/official/iso/2006.0/2007.0/DVD/mandriva-free-2007-DVD.iso ftp://ftp.mandrake.cz/pub/linux/mandrakelinux/official/iso/2007.0/DVD/mandriva-free-2007-DVD.iso su podla MD5 zhodne
    • poroc 14.11.2006 | 14:00
      trinex1   Návštevník
      proc mi nejde exe emulator?? mate nekdo neaky odkaz kde by byl neaky emulator ktery by mi fungoval? sagara123@centrum.cz
    • problem s mandrivou 2007 22.11.2006 | 18:00
      zdeno   Návštevník
      ahojte prosim vas mam taky problem ...nainstaloval som si mandrivu 2007 a poinstalaci mi nabehne len textovy rezim..kde moze byt chyba? a mam notebook toshiba satellite s1700-500 sice trosku starsia ale xp mi na nom v pohode ficia ..ale chcem linux..prosiim kde je chyba?..a grafiku mam ati - mobiliti-c.prosiim poradte... Zdeno zden80@gmail.com diiik
      • Re: problem s mandrivou 2007 26.11.2006 | 22:11
        nate   Návštevník
        no mam podobny problem...a som sa stretol aj viackrat stym ako som hladal,zacinam sa domievat ze tato mandriva si nerozumie s dost velkym poctom grafik:)
    • Hilfe 24.11.2006 | 18:31
      pete   Návštevník
      stiahol som si Mandrivu 2007 a súbor k tomu, ktorý vraj potrebujem, aby mi bežala na Turione 64, nevie niekto čo s tým súborom?
    • poraďte mi 27.11.2006 | 19:01
      v.l.bavlsik   Návštevník
      Stal som obeťou nelgálného šírenia win.XP-prof. a pri každom spustení ma upozornia,že som gauner.Po prečítaní vašich komentárov som rozhobnutý.40 giga bude LINUX.Ale aký? 32 či 64bitov.Mám : procesor AMD Sempron 2800 BOX s.754/ zakl.doska KN-FSR NVIDIA Nforse 3s 754 LAN,SOUND/ DDRAM 512 MB PC400/Graf.karta ATI Radeon 9550 256 MB 128BIT DVI TVO/ Ďakujem vopred za rady a teším sa do rodiny .Vojto
      • Re: poraďte mi 27.11.2006 | 22:04
        Avatar Marián Ščerbák   Používateľ
        No, výber distribúcie nie je vôbec taký jednoduchý, ako sa zdá... Pokušenia sú príliš silné :-) Pre nováčikov v Linuxe sú určite vhodné (rozumej "klikateľnejšie") distribúcie práve ako Mandriva, SuSe, Fedora (teraz letí najmä *Ubuntu) atď. Ide v podstate o to, vybrať si tú, ktorá vám bude najviac "rezať". (Len tak medzi nami, na 40 GB disk ich dáte aj niekoľko :-) Asi najistejšie je vyskúšať si ich zopár na LiveCD a až potom sa rozhodnúť. A prečítať si článok o výbere distribúcie :-) Som rád, že ste sa rozhodli vyskúšať tento skvelý OS, pri ňom si môžete byť istý, že vás nikto neoznačí za gaunera, ba naopak, sami sa môžete (ale nemusíte :) podieľať (prekladom, testovaním atď. ) na jeho skvalitňovaní. I keď spočiatku to bude pre vás možno veľké neznámo, pri troche trpezlivosti a ochoty sa dá vyriešiť veľmi veľa problémov. Práve na týchto stránkach vo fóre ich bolo vyriešených veľmi veľa (hlavne s graf. kartami, treba ich začať riešiť najprv inštaláciou ovládačov, hlavne u ATI kariet). Teda, želám vám veľa kvalitného slobodného softwéru a veľa príjemných zážitkov s Linuxom :-)
    • Nefunguje 30.11.2006 | 01:39
      Norbert   Návštevník
      po nainstalovani restartuje a pri nastaveni systemoveho casu zamrzne .Je to shit ani dsl nesiel v 2006-ke uz nikdy Linux nechcem je to nedokonale desktop nikdy nepojde na 100% Poradte aky Linux je dobry kde ide dsl usb modem
      • Re: Nefunguje 15.12.2006 | 14:48
        dingo27   Návštevník
        ty si nedokonalý, keď to nevieš tak ani neskúšaj, čo tak skúsiť vyhľadať DSL? BTW neoznačuj linux za nedokonalý, keď nie je !
      • Re: Nefunguje 13.07.2007 | 12:58
        Joshua   Návštevník
        No ja som z Mandrivou 2007 DVD maximálne spokojný asi rok som sa rozhodoval prejst na linux a zatial nelutujem! Minulý týžden my odišiel HDD mal som tam XP-čko! Hodil som DVD Mandriva do mechaniky a všetko šlapalo ako Swiss hodinky:) Našlo to aj Flarion desktop modem celá inštalácia aj s nastaveniami trvala cca 35 min. a op.systém my nabehne do 1 minúty paráda:)
        Ako u mna Windows skončil...
    • start mandrivy 30.11.2006 | 16:20
      ondrej   Návštevník
      ahojte, mam problem, start mandrivy mi zamrzne ked zacne nacitavat systemovy cas, prosim vas ma niekto s tym nejake skusenosti ako to opravit. Az ked dam tvrdy reset potom to uz ide. Dakujem
    • start mandrivy 30.11.2006 | 16:22
      ondrej   Návštevník
      ahojte, mam problem, start mandrivy mi zamrzne ked zacne nacitavat systemovy cas, prosim vas ma niekto s tym nejake skusenosti ako to opravit. Az ked dam tvrdy reset potom to uz ide. Dakujem
      • Re: start mandrivy 05.12.2006 | 23:19
        Avatar Marián Ščerbák   Používateľ
        Tuším aj to sa tu už riešilo na fóre, skúste si to pohľadať.
    • VYPNUTIE 05.12.2006 | 13:32
      pilgrim   Návštevník
      Vie mi niekto poradit, preco ked dam vypnut pocitac, len mi hlatne system a pocitac ostene zapnut?. (Win mi to nerobi, ten to vypne korektne.) Mam mandrivu 2007.
      • Re: VYPNUTIE 05.12.2006 | 14:12
        Avatar uid0 Debian  Používateľ
        pytaj sa na fore.
        Debian. apt-get into it…
        • Re: VYPNUTIE 05.12.2006 | 23:17
          Avatar Marián Ščerbák   Používateľ
          Vieme, a ako napísal uid0, treba hľadať a pýtať sa na fóre. Tento problém sa tu už riešil.
      • Re: VYPNUTIE PC 19.01.2007 | 11:22
        Maxxxxx22   Návštevník
        Bud mas blbo nastaveny v BIOSe Power manager, alebo ti moze blbnut sluzby...ked sa vypina vsecko ti ukaze ok ???
        ak ano hladaj odpoved na nastavenie Power managera a tam najdes myslim moznost...ale su aj take masinky, ktore sa vypnu po case...predoze chcu najprv masinu az tak ju uplne vypnu...aj to sa da nastavit v BIOSe..ak nemas skusenosti bez odbornika nebabri...inac sa standardne zapina stlacenim delete hned pri zapnuti PC :)))
    • Pripojenie k internetu 05.12.2006 | 21:12
      txt   Návštevník
      Ahojte, asi pred dvomi tyzdnami som zacal objavovat krasu Linuxu. Za ten cas som vyskusal tri distribucie (Slax, Mandrivamove a Knoppix) na Live CD. Mam zatial iba vytacane pripojenie do internetu a tieto Live CD nepracovali s winmodemom (Connexant HSF k56), ktory mam. Neviete mi povedat, ci ma nainstalovana free verzia Mandrivy 2007 ovladace pre tento modem alebo ich treba hladat na nete? Kdesi som cital, ak sa nemylim, ze u niektorych distribucii sa konfiguruje pripojenie k internetu pri instalaci. Je ho neskor mozne zmenit napriklad z vytacaneho na DSL alebo treba znova instalovat? Dakujem.
      • Re: Pripojenie k internetu 05.12.2006 | 22:53
        Avatar Marián Ščerbák   Používateľ
        Počuli ste dobre, neviem síce momentálne, či má Mandriva 2007 implementované ovládače pre tento modem, ale ak sa nemýlim, boli v Power (teda predávanej, nie free) verzii 2006. Preto rátam, že to bude takto aj teraz. Alebo sa dajú zohnať priamo od výrobcu. Problém je v tom, že zdarma sú iba tie s obmedzenou rýchlosťou. (Či predáva aj ovládače pre Windows, to neviem, ale podľa toho by mal ;-). Áno, konfigurácia siete počas inštalácie je však už takou samozrejmosťou, že som ju ani nespomínal. A, samozrejme, sa dá celé nastavenie sietí takmer vždy realizovať pomocou klikania v Mandriva Control Centre.
    • utf-8 05.12.2006 | 22:05
      stando   Návštevník
      >Pokiaľ viem, nič lepšie ako kódovanie UTF-8 nie je na obzore. no ja neviem, mozno utf-16? :) (ak ked pravda, to potesi asi viac pouzivatelov mandarinskej cinstiny :) )
      • Re: utf-8 06.12.2006 | 12:51
        uid0   Návštevník
        utf-8 ma obsahovat tiez vsetky znaky. sirka znaku je od 1B do (tusim) 4B
    • linux mandrake 10 18.12.2006 | 15:32
      ing111   Návštevník
      zdar! rozhodol som sa pre krok prejst na linux, zohnal som si originalne cd mandrake linux 10, pustil som sa do instalacie a vzdy som skoncil pri jednom kroku a to: SCSI..:) jednoducho dalej sa neviem dostat, pise ze nomoze bootovat a ked zadam cd-rom neviem ho precitat, ani disketu... jednoducho chyba... neviem ci poradite nieco :) dik
      • Re: linux mandrake 10 12.01.2007 | 20:18
        dingo27   Návštevník
        ckus zadavat d:/ , e:/ pismeno oznacuje príslušné zariadenie z ktorého chceš bootovať, ok ?
      • Re: linux mandrake 10 12.01.2007 | 22:52
        Avatar Marián Ščerbák   Používateľ
        No, ako vidíte, odpovedám neskoro. Trochu vyššie sa píše, že otázky treba zadávať do fóra, tam Vám odpovedia rýchlejšie. Ale ak to budete chcieť spraviť, prečítajte si prosím aj to upozornenie hore. Teda, táto otázka tu na fóre bola riešená nespočetne veľa krát. Ale neviem, prečo sa pýtate na Mandrivu 10.1 keď tu ide o recenziu Mandrivy 2007. A práve tú Vám odprorúčam miesto 10.1. Je pravdepodobné, že v nej tento problém tam nenastane. A ak aj áno, voľby, o ktorej sa tu píše, môžete zadať pri bootovaní. Presne tak, ako sa to píše v recenzii.
    • KOcka 12.01.2007 | 22:18
      dingo27   Návštevník
      Akým sposobom sa prepína v tej "3D kocke" ???
      Viem že to ide lebo můžem posúvař okná k krajom, ale ako to robiř bez posúvania okien??? Za odpoveď vopred ďakujem.
      • Re: KOcka 12.01.2007 | 22:55
        Avatar Marián Ščerbák   Používateľ
        e:/ ? To je dobré :-) Okná sa dajú prepínať, presne tak, ako sa to spomína v dokumentácii k programu, resp. vlastnými skratkami, ktoré sa dajú nastaviť
    • Mandriva Linux 2007 pravda 14.02.2007 | 15:03
      mafo   Návštevník
      mam notebook asus s ati xpres200M celeron M a pripojenie cez usb wireles antenu micronet ako mikrovlne pripojenia využivam xp naplno ked prejdem na Mandriva Linux 2007 pojde toto všetko zo všetkyma vlastnostami notebooku na 100% bez toho aby som musel vedeť prikazovy riadok a čo i len jeden subor musel hladať a sťahovať s internetu teda plne funkčna grafika nakolko na integrovane atičky od asusu v notebookoch pojdu len pisane ovladače od asusu a dalšie veci ako microsoft radiova miš na usb,integrovana camera a ine pišem to tu preto nakolko som nikde nenašiel odpoved da sa vobec niekde na internete zadať presna detailna konfiguracia notebooka a zistiť ktora distribucia pojde na 100% pre tych čo chcu prejsť s xp na linux
      • Re: Mandriva Linux 2007 pravda 28.03.2007 | 18:11
        stanley   Návštevník
        skus to tu
        http://www.mandriva.com/hardware
    • otazka 18.04.2007 | 16:29
      lukas   Návštevník
      ja by som sa chcel spitat ci je slovencina aj na tom dvd a este ci mi to pojde na ati radeon x700 128mb 128bit procak intel p4 LGA 775 1gb ram
    • otazka 18.04.2007 | 16:30
      lukas   Návštevník
      ja by som sa chcel spitat ci je slovencina aj na tom dvd a este ci mi to pojde na ati radeon x700 128mb 128bit procak intel p4 LGA 775 3.2 GHz 1gb ram
      • Re: otazka 18.04.2007 | 16:54
        pittrek   Návštevník
        No neviem, ale pouzit "spitat" a
        "slovencina" v jednej vete je divne
        :)
        • Re: otazka 18.04.2007 | 18:07
          lukas   Návštevník
          tak je alebo neni?/
          • Re: otazka 23.04.2007 | 18:10
            Marian Scerbak   Návštevník
            Ak myslite slovencina tak je.
            A je to aj v clanku kde sa pise, ze uz instalacia ide v sk.
            • Re: otazka 28.04.2007 | 10:38
              lukas`   Návštevník
              dik
    • grafika 23.04.2007 | 19:52
      cortino   Návštevník
      prosim vas chcem si nainstalovat grafiku, prepnem sa do textoveho rezimu prihlasim sa ako root zadam init 3 a teraz ,napisem sh NVIDIA..........pkg1.run a vypise mi to ze to nieje ani zlozka ani adresar ,kde moze byt chyba ?? prosim poradte mi ci to robim spravne
      • Re: grafika 24.04.2007 | 22:37
        Marián Ščerbák   Návštevník
        Vyzerá to tak, že ovládače nemáte v tom adresári. Buď sa doň prepnite príkazom cd /meno/adresára/s/ovládačom,
        alebo si skopírujte ovládače do adresára /root (jasné, že ako root :) a potom by to už malo ísť. Ak nie, tak napíšte cd Ozaj, rýchlejšej odozvy sa dočkáte na fóre, ako tu, nakoľko sa tu vyskytujem iba raz za čas :-(
    • pomooooooooooc 28.04.2007 | 14:38
      Kuko   Návštevník
      prosim vas poradte mi co mam robit ked mi to nejde nainstalovat nabootuje sa to objavi sa mi taka obrazovka modra vyberem jazyk dam instalovat a zamrzne to nic len ciernava ale kamaratom ktorim som to napalil to ide normalne nainstalovat pls ludia poradte mi co mam spravit aby to islo moje icq je 350-668-302
      • Re: pomooooooooooc 04.05.2007 | 01:18
        Avatar Marián Ščerbák   Používateľ
        Tento problem moze mat viac pricin. Ako prve skuste vypnut ACPI (pise sa to v clanku), je to hned na prvej obrazovke. Toto sa na fore riesilo dost vela krat, skuste si to pohladat. Urcite to rychlo najdete.
        • Re: pomooooooooooc 04.05.2007 | 23:12
          kuko   Návštevník
          uz mi to ide dakujem
    • start 29.04.2007 | 22:35
      phantom   Návštevník
      ked to nainstalujem tak mi restartne pc a ked mi ho spusta tak si vyberem ze linux nacitava sa mi a potom mi vybehne prikaz. riadok a volaco ze localhost login objavovalo sa to aj vam ??? a ked ano tak prosim vas co tam treba napisat ??
      • Re: start 04.05.2007 | 01:30
        Avatar Marián Ščerbák   Používateľ
        Áno, objaví sa mi to vtedy, keď budem chcieť ;-) Vyzerá to tak, že máte grafickú kartu ATI a buď nemáte ovládače; alebo je nejaký problém s X- gr.prostredím... alebo sa iba nespúšťa X :-D login znamená, že sa máte prihlásiť (meno, heslo). A potom spusťte príkaz startx. Ak bude systém hlásiť iba chyby a nespustí grafické rozhranie, tak si tie chyby opíšte a pohľadajte ich na tomto fóre (je vpravo hore). Dnes nepôjdem na pivo, keď tam nenájdete riešenie rovnakého problému :-)
        • Re: start 05.05.2007 | 19:20
          phantom   Návštevník
          no skusil som a ked som dal ze startx tak mi vypisalo toto http://www.upnito.sk/imggal.php?viewGallery=f009bc3fa37f0a6364eb36c9c73b0bf9 pomozte mi prosim co s tym mam spravit
          • Re: start 08.05.2007 | 15:54
            phantom   Návštevník
            uz mi to ide ale len napoli cize som dal iny typ graf. karty a nejde mi XGL prosim vas kde najdem ovladace na GK ati radeon x700 ??
            • Re: start 21.05.2007 | 22:30
              phanton   Návštevník
              uz mam nasiel som
      • yXITvlZALYBox 15.12.2011 | 20:59
        vgFzTQujmZtUiTHUG   Návštevník
        http://paydayloansonline24h.com/ payday loans alabama
        payday loans in mckinney texas
        swift payday loans
      • AuVcBTiuvDJ 13.01.2012 | 07:11
        iMMyAYJqmDJiiHvvk   Návštevník
        http://thebestgrocerycoupons.com/ coupons for groceries grocery coupons printable free grocery coupons printable coupons for groceries
      • GHdGHFOEDNWVTi 16.01.2012 | 05:38
        pAbiahmxrJLIAc   Návštevník
        http://clomidok.com/ how to buy clomid ovulation clomiphene clomid no prescription online pharmacy
        no prescription buy clomid
      • MFNiHixkyLRjbRiY 20.01.2012 | 13:49
        JipdjEoDpPdfeXNRYY   Návštevník
        http://propeciacheapprice.com/ generic propecia sample propecia pharmacy missed dose propecia finasteride
        poison generic propecia
    • otazka 26.02.2008 | 21:06
      Kubes   Návštevník
      mozem sa spytat k mandrive a tomu ze ked si ju nainstalujem na windows a potom ked cez linux budem xciet zapisovat na disk ako to je s tym su tam nejake problemy ale ako??
      • Re: otazka 27.05.2008 | 20:24
        marek594   Návštevník
        To nastavenie grafickeho prostredia (KDE , GNOME ) je aj v Mandriva 2007 one ?
        • Re: otazka 28.05.2008 | 08:15
          Avatar marek594 Ubuntu 11.10  Používateľ
          ci jaj to su dve verzie akoze KDE a GNOME ?
        • Re: otazka 21.10.2008 | 22:05
          Avatar Marián Ščerbák   Používateľ
          Nie, teraz su dve verzie: s KDE a druha s GNOME.
      • Re: otazka 21.10.2008 | 22:04
        Avatar Marián Ščerbák   Používateľ
        No, na windows si ju nenainstalujete... Iba na rovnaky disk. Teraz uz by to malo byt bez problemov :-)