Apple oficiálne doporučuje antivírus

01.12.2008 | 21:41 | dodoedo | Novinky

Apple Mac oficiálne doporučuje svojím užívateľom inštaláciu komerčného antivírusového programu (pozri Mac OS: Antivirus utilities). Na zdroji správy je však sympatické to, že užívateľom Mac OS doporučuje aj FREE variantu ClamXav (variant ClamAV pre Mac platformu). Vírusová zraniteľnosť (proprietárnej) Mac OS platformy sa stáva realitou.

    • odporucanie 02.12.2008 | 00:01
      WlaSaTy   Návštevník
      Áno, nabádanie k používaniu ochrany je dobré ako pri sexe, tak aj pri prvej pomoci alebo pri používaní software. Ale nechápem čo má spoločného daná správa s vírusovou zraniteľnosťou.
      • Re: odporucanie 02.12.2008 | 00:07
        Avatar Stanislav Hoferek Greenie 18.04  Používateľ
        no ja myslim, ze keby bol system nezranitelny, nebolo by treba antivirus. alebo to moja naivna hlava zle pochopila?
        • Re: odporucanie 02.12.2008 | 00:16
          WlaSaTy   Návštevník
          Na Linux sú antivírusové produkty už niekoľko rokov. Čo si máme myslieť o ňom?
          • Re: odporucanie 02.12.2008 | 00:57
            Avatar Stanislav Hoferek Greenie 18.04  Používateľ
            to ano, ale... nie su to riesenia pre bezne desktopy - ide skor o nastroje pre server na kontrolu posty atd... alebo sa zase pletiem?
            • Re: odporucanie 02.12.2008 | 01:08
              WlaSaTy   Návštevník
              Áno. Ide o to, že výrobcovia AV sa snažia predávať svoje produkty aj na platformách kde ich produkty nemajú opodstatnenie. A tak Apple aspoň poukázal na existenciu nekomerčného SW danej kategórie. A o tom bola tá správa. Škoda že táto nie.

              Mimochodom, pametáš sa keď chceli firmy predávať AV zo sloganom "Tak si to kúpte aby ste chránili kamarátov ktorí trpia platformou ktorej sú vírusy prirodzeným prejavom." ? Linux a BSD je možné kompromitovať, ale nie vírusom. A čo je srdcom Apple/Darwin?
              • Re: odporucanie 02.12.2008 | 03:23
                Avatar Samuel BWPOW Kupka Almalinux, OpenWRT  Používateľ
                Co ja viem, tazko povedat, co je to vlastne virus vo svojej podstate. Lebo ak ide o nejaky automatizovany system, ktory sa snazi napadnut masinu bez nutnosti pomoci pouzivatela, tak aj pre GNU/Linux existuju veci. Pamatam sa, ze ked som bol este vacsi BFU ako dnes, niekedy v roku 2000 alebo 2001 moj server s RedHatom 7.X napadol nejaky virus, ktory sa tam dostal cez tazko neaktualny apache, spustil sa tam a potom skusal napadat dalsie hosty, co robilo obrovsky traffic (az ma kvoli tomu vyhodili z housingu). Ale neviem, ci sa to da klasifikovat ako virus.

                Na platforme MS Windows je to podobne. Vacsina napadnutych masin su tiez neaktualizovane. Cize az tak ruzovo by som to nevidel. Rozdiel je mozno len v tom, ze vo Windowse bezi mnoho sluzieb s plnymi pravami a to je zle. Ked mi napadli apache, tak mali prava ako apache a nemohli nic, co by apache sam nemohol. A to prave vidim ako velku vyhodu GNU/Linuxu oproti MS Windows, ktoru sa MS stale snazi bezuspesne dobehnut. Dosledne separovanie prav. A dnes s pridanim SELinux a pod je to este omnoho lepsie.

                Takze by som netvrdil, ze virusy neexistuju. Akurat dlho nepreziju, lebo vacsina pouzivatelov rychlo updatuje a doteraz sa tomu aj ako-tak rozumeli, narozdiel od MS ovci.
                Strach dát najevo své pocity a zjednat si u druhých respekt je jedním z problémů civilizovaného člověka, který se naučil zpochybňovat svou vlastní pravdu pro zdání objektivity
                • Re: odporucanie 02.12.2008 | 11:24
                  Avatar LUcoRP Debian, *Ubuntu, Android  Administrátor
                  len by som doplnil:

                  vacsina pouzivatelov rychlo linux updatuje lebo je z coho updatovat. To ze si MS vyda jednu zaplatu rocne vobec neriesi alarmujucu situaciu, ktora v sucastnosti vladne vo svete informacnych technologii (slovami bezneho cloveka - je to jeden velky bordel).

                  S ostatnym v podstate suhlasim, uvidime co noveho prinesie ten uzasny a neviem aky windows 7 (zeby len dalsie prazdne sluby?)
                  git blame | Muj Desvorc je vetsi nez tvuj!
                  • Re: odporucanie 02.12.2008 | 11:28
                    Avatar Samuel BWPOW Kupka Almalinux, OpenWRT  Používateľ
                    Vraj prinesie dodrziavanie standardov a uplnu POSIX kompatibilitu, takze to bude konecne prvy skutocny OS od MS (iba zartujem, to by najprv museli vyhadzat pravnikov a miesto nich zobrat aspon zopar schopnych programatorov)
                    Strach dát najevo své pocity a zjednat si u druhých respekt je jedním z problémů civilizovaného člověka, který se naučil zpochybňovat svou vlastní pravdu pro zdání objektivity
              • Re: NIE, je to ako vždy trochu ináč 02.12.2008 | 12:13
                Avatar dodoedo Fedora Linux  Používateľ
                1. Keď si pozorne prečítaš Apple oznam (odkaz na Mac OS: Antivirus utilities), nie je tam ani zmienka o nekomerčnom (free) ClamXav, všetko sú tam komerčné non-free AV proprietárne produkty. :-)

                2. Bohužiaľ srdcom Apple (OS Mac) je proprietárny SW a nie Linux :-(

                3. Ako sa píše v mojej zprávičke, je sympatický ZDROJ správ, ktorý dáva do pozornosti širokej verejnosti, čítajúcej ZDNet_News aj FREE produkt ClamXav

                Nuž WlaSaTy, BTW vôbec mi nie je po chuti, že sa objavili malware pre OS Mac, ale tu niekde sa objavujú výhody a nevýhody uzavretého a otvoreného zdrojového kódu.
                G. Orwell: "Čím více se společnost vzdaluje od pravdy, tím více bude nenávidět ty, kteří ji říkají."
              • Re: zabudol som ... 02.12.2008 | 12:43
                Avatar dodoedo Fedora Linux  Používateľ
                A ešte som zabudol dodať, že každý - hlavne proprietárny - antivírový SW (kód) sa stáva akýsi "backdoor", veľkou neznámou pre OS, ktorý má chrániť. Lebo stačí, aby do antivírového SW kódu "bad boys" pridali niečo naviac a hľa, malware dostal voči OS práva antivírusového programu ! Trochu mi to pripomína ten americký prúser s email providerom, kde do inštalačky bol záhadným spôsobom pridaný kúsok kódu z dielne NSA :-)
                G. Orwell: "Čím více se společnost vzdaluje od pravdy, tím více bude nenávidět ty, kteří ji říkají."
                • Re: zabudol som ... 03.12.2008 | 20:26
                  WlaSaTy   Návštevník
                  1) Ked som bol na uvedenom linku apple, tak tam bol spomenuty aj free clamxav. Apple momentalne zrusil danu kategoriu takze je ten link nefunkcny.

                  2) Srdcom apple bol uzavrety system ale v minulom tisicroci. Srdcom terajsieho masoxu je BSD. Pouzita licencia nie je proprietarna, zdrojove kody su k dispozicii. Pochopitelne to neplati pre celu distribuciu ale plati to pre OS.

                  3) Odpovedane v bode 1.

                  Dodatok: opensource tiez nie je zarukou backdoor free produktu. Open source len znizuje danu pravdepodobnost. Podobnych pruserov bolo viacej, napriklad objednavka nemeckej policie na pocitacove vybavenie schopne vzdialene infiltrovat system a ziskat nad nim kontrolu. To uz je lepsim zakon ktory nariaduje spristupnenie dat ako je to v USA a GB, ten zakon aspon neumoznuje sfalsovanie dokladov i ked pri jeho neuposluchnuti eliminuje prezumpciu neviny.

                  BTW: to ci sa objavil mallware pre MAC OS X je mne osobne jedno. Ich zivotaschopnost je na urovni tych cca 5tich virusov pre Linux. Tiez su schopne vykonavat si svoju pracu len v skumavke, v reale skapu pri prvom nadychu.

                  PS.: Inak v kategorii AV na Apple.com naozaj nebola informacia o zranitelnosti tejto platformy. Existujuci AV este neznamena realnu hrozbu. Nakazil si sa snad pohlavnou chorobou ked ti niekto v ramci prevencie vysvetloval co je to prezervativ,na co sluzi a ako sa da narolovat?
                  • Re: ... 03.12.2008 | 22:04
                    Avatar dodoedo Fedora Linux  Používateľ
                    ad 1) keď som ja písal správu (01.12 20:41), link bol funkčný a nebola tam ani zmienka o free ClamXav
                    K samotnej správe ma vyprovokoval až zdroj ZDNet (pozri si), kde sa priamo píše, že Apple akosi pozabudol na free AV riešenie.

                    ad 2) zaujíma ma linux a Applu (licenciam) sa nevenujem, takže Ti neviem povedať presne, podľa toho, čo hovoríš bol som v nesprávnom domnení, že je to proprietárny OS, a ja som nikdy nepotreboval jeho zdrojové kódy

                    ad 3) ako som už spomínal, k celej správičke ma vyprovokoval zdroj ZDNet a keď som si pozrel odkaz na vtedy ešte funkčný link na ten Apple oznam, videl som že tam sú naozaj doporučené iba komerčné AV

                    ad Dodatok) úplný súhlas...

                    ad BTW) Je mi úprimne ľúto, že sa malware - hoci veľmi sociálne_inžiniérsky, nabadajúci usera k súhlasu s inštaláciou kodeku, ináč neuvidí porno video - ľudovo povedané prebil až k Apple, vieš ako to myslím ...

                    ad PS) Už len to, že odkaz na ten oznam užívateľom, aby si nainštalovali AV spoločnosť Apple zrušila, svedčí o tom, že sa niečo deje. Pre tvoju informáciu uvádzam niekoľko links od nezávislých zdrojov, ktoré sa predháňajú v komentovaní tejto situácie:

                    http://www.bbc.co.uk/blogs/technology/2008/12/can_the_mac_catch_a_cold.html

                    http://blogs.zdnet.com/security/?p=2242

                    zdraví

                    edo

                    G. Orwell: "Čím více se společnost vzdaluje od pravdy, tím více bude nenávidět ty, kteří ji říkají."
                    • Re: ... 04.12.2008 | 20:36
                      WlaSaTy   Návštevník
                      1) Ked som to pisal ja, tak na tom linku bol listovany aj ten free antivirus. Ak ho niekto zrusil tak ako danu sekciu, tak to bolo v sulade s pravidlami daneho portalu. Inak by asi jeho spravca zakrocil, hoci aj ich zmenou. Je to ich majetok. A ze to zmizlo, to len poukazuje na efektivnost antivirusu na non-ms platformach.

                      2) Ked sa nevenujes Apple, tak ho nekomentuj. Apple si vybralo BSD Unix a licencia BSD je volne dostupna, mozes si ju nastudovat. Tak ako si mozes pozriet zdrojove kody MAC OS X (Darwin).

                      3) vid 1.

                      BTW) viem, najvecsia slabina systemu je zly spravca alebo uzivatel.

                      PS) znefunkcnenie linkov moze znamenat hocico, aj to ze je vsetko po starom a ze sa nic nedeje.

                      Linky) blogy vyjadruju len sukromny nazor a nejedna sa o clanky s vypovednou hodnotou tak ako sme zvyknuty z periodik alebo obcasnikov.

                      Mimochodom, znovu pripomeniem ze aj pre Linux existuje uz roky rokuce niekolko antivirusovych produktov a dokonca aj niekolko virusov a nikto nekrici do sveta ze bola prelomena bezpecnost Linuxu a ze je napadnutelny virusmi.

                      Uveril by si mi keby som povedal ze Dalajlama odporuca prezervativy? To je znakom ze budhisti su ovela viacej ohrozeny pohlavnymi chorobami a ich klastory su uz nakazene. Rovnako senzacna sprava spajajuca dve veci. Jednu clovek pozna (nakaza a ochrana pred nou) a druhu nie (budhizmus alebo mac os x). Ich spojenim pomocou neocakavanej prelinacky ktora je pravdepodobna mozeme prijst k senzacnemu zaveru. Takto funguje Bulvar a takto funguje Viral Marketing.

                      Niekto naletel a ostatny sa o tom dohaduju.
                      • Re: hmmm 04.12.2008 | 23:02
                        Avatar dodoedo Fedora Linux  Používateľ
                        Dobre si ma nerozumel (nepochopil) a možno si ani nechcel ... Ja nekomentujem Apple, iba som uviedol správu o skutočnostiach, ktoré bol uvedené v informačných zdrojoch, ktoré sa rozhodne nedajú označiť ako bulvár. Vyjadril som ich v mojej správičke a rozhodne nehodlám nič meniť na tom čo som napísal. Ak si myslíš, že sú bulvárom je to tvoj problém, ale nechaj mi prosim ta právo aj na svoj názor. :-)

                        G. Orwell: "Čím více se společnost vzdaluje od pravdy, tím více bude nenávidět ty, kteří ji říkají."
                        • Re: hmmm 05.12.2008 | 00:18
                          WlaSaTy   Návštevník
                          Zaujimavy nazor. Takze to ze je srdcom Apple je uzavrety software si nepisal.

                          A napis taku istu spravicku aj o Linuxe, mozno bude mat rovnaky uspech. Jaj, pockaj. Nebude. Linux moze mat kazdy zdarma a tak sa o tom presvedci sam, zatial co MAC OS X je len meta do ktorej treba obcas kopnut. Tak, aby sme pritiahli pozornost.


                          • Re: v zpráve nie 05.12.2008 | 10:50
                            Avatar dodoedo Fedora Linux  Používateľ
                            Nuž v tejto zpráve som o proprietárnosti Apple nepísal, až v mojom komentári, kde som potom neskoršie aj priznal môj omyl, prečítal cez Google množstvo protichodných info a doplnil som si základné informácie o Apple Mac OS x a HLAVNE o jeho UNIX-podstate.....

                            A pretože som považoval a považujem za potrebné opraviť mienkotvorný názor ľudí, ktorí čítajú linuxos.sk a moje správy (možno aj moje komenty, v ktorých s láskou a nehou pôsobím na diaľku na MS_positive jedincov) považujem za potrebné ukončiť túto výmenu názorov nasledovným:

                            Základom Mac OS X je UNIX so všetkým, čo to obnáša, a jeho filozofia štruktúry dáva do vienka hlavne super-vysokú bezpečnosť (podobne ako v Linuxe). Preto sa aj Apple rozhodol podľa môjho názoru, odstrániť predmetnú support stránku o AV riešeniach ako sčasti zmätočnú a aj bezpredmetnú.
                            A nič nezábráni, podobne ako v Linuxe, nadržanému jedincovi, od ktorého podvodná stránka pýta root-heslo na inštaláciu neexistujúceho kodeku, lebo ináč neuvidí svoje vytúžené porno-video, aby TAK neučinil.
                            G. Orwell: "Čím více se společnost vzdaluje od pravdy, tím více bude nenávidět ty, kteří ji říkají."
                            • Re: v zpráve nie 05.12.2008 | 19:51
                              WlaSaTy   Návštevník
                              Ja viem,
                              a vazim si tvojeho prstupu. Obycajny clovek by sa nenamahal s priznannim omylu a ani s vysvetlenim. 2x bod.