Výzva na pomoc s implementáciou FOSS
Verejná výzva na pomoc s implementovaním (na úvod) Jitsi Meet na strednej škole.
Milí priaznivci slobodného a otvoreného softvéru.
Slobodný a otvorený softvér (ďalej len FOSS) máme všetci radi z mnohých dôvodov, medzi ktoré patrí možnosť jeho prispôsobenia, priaznivá cena, forma šírenia i celá tá filozofická omáčka okolo.
Ale ako povedali André Breton a Paul Éluard v Dictionnaire abrégé du surréalisme, (parafrázovane): "Ako málo slov potrebujeme na opísanie (podstaty), koľko veľa ich potrebujeme, aby sa to stalo skutočným!"
Prečo to píšem?
Peter Andreánsky z Inštitútu duševnej práce sa dlhodobo usiluje o rozšírenie povedomia o FOSS a tohto softvéru vôbec, prevažne na úrovni škôl.
Podarilo sa mu dohodnúť sa so strednou školou v Bratislave, kde by chceli nasadiť namiesto MS Teams slobodné riešenie - Jitsi Meet. A tu potrebuje(me) pomôcť a preto hľadá(me) človeka, ktorý by pomohol s jeho implementáciou. Tzn. nadizajnovať potrebný harvér, nainštalovať a zabezpečiť softvér.
Moje osobné schopnosti a vedomosti v tejto oblasti sú nedostatočné, nedokážem adekvátne pomôcť. Preto koncipujem túto verejnú výzvu…
…proste je šanca uviesť FOSS softvér do škôl (a takáto šanca nie je vôbec bežná!) a bolo by škoda túto šancu premrhať.
Je šanca ukázať jeho životaschopnosť (o ktorej samozrejme v odborných kruhoch nie je pochybnosť) i v laickom prostredí.
Je šanca získať výborný referenčný bod.
Linuxová komunita je zvyčajne tvorená geekovskými individualitami, ktoré si budujú svoje ekosystémy presne podľa seba. Ale súčasne slobodný svet je o zdieľaní vedomostí, postupov, ideí (ostatne aj my všetci sme vyrástli len vďaka slobodnému prístupu k informáciám) - a preto je nám blízke pomôcť, naučiť, naštartovať záujem.
Vyzývam šikovných (veď iní v našom svete ani nie sú ☺) linuxákov, nech sa pripoja k našej iniciatíve. Každá pomoc sa cení.
Áno, viem, že jadro tvoria jedinci už v strednom veku s klasickým trojbojom (rodina, hypotéka, práca…), s obmedzeným množstvom voľného času. Napriek tomu optimisticky verím, že nejaký čas sa dá "ukradnúť" a ako to býva - najťažšie je začať (čo samozrejme neznamená, že potom je to pohodička ☺). Ak sa pridajú viacerí, tak to pôjde úplne samo.
Prosím o vyjadrenie názoru/podpory/ideí v diskusii.
Pre pridávanie komentárov sa musíte prihlásiť.
Well, moj nazor je taky, ze do toho daju nadsenci par desiatok/stoviek hodin, potom pride do skoly prvy prepredajca MS licencii co zacmucha prilezitost, a riaditel skoly spolu s manazmentom sa zatvaria nejak takto a objednaju MS licenciu, pre istotu s viazanostou na 10+ rokov dopredu. Ked chce mat skola slobodne riesenie, nech si za jeho implementaciu zaplati, v opacnom pripade nebudu mat ani najmensiu zabranu ho kedykolvek vymenit, kedze nebudu musiet pred nikym obhajovat a vykazovat predoslu investiciu, ktora isla do kytek, pretoze to nebola investicia skoly, ale investicia nadsencov. Nadsenci na tom mozu iba stratit a v realite na tom iba stratia.
Tak "zaviazat" by sa mohli (pred)platenym supportom na dlhsiu dobu (radovo roky?). Otazka je, kto by si ten support zobral na starosti. Idealne samozrejme nejaka s.r.o, ale hlavne nic typu one-man-show. Ono zase spravovat nejaky 2-nodovy cluster a udrziavat pri zivote jednu aplikaciu, (ako uz bolo spomenute) nie je ziadna raketova veda.
Ono sprava severovej casti problem nie je, problem bude prave support tych XYZ uzivatelov v beznom pracovnom case. To nie je iba o supporte ucitelov, mal by si supportovat aj ziakov, ak od nich vyzadujes aby to pouzivali. Jeden clovek to urcite neda, nech je akokolvek nadseny a zadarmo uz vobec nie. Ako pises, najlepsie ak by to zastresila nejaka firma, ktora riesi support aj inych rieseni pre koncovych uzivatelov. Inak to dopadne zle.
Teda ja tiež nie som odborník konkrétne na toto ale trošku mám dojem, že sa tváriš, ako keby išlo o raketovú vedu. Na pripojenie k jitsi meet potrebuješ akurát tak stredne výkonný ntb alebo pc s rozbehaným mikrofónom a webovou kamerou. A samozrejme kompatibilný webový browser a jedného alespoň trošku technicky zdatného jedinca, ktorý si to ošahá. Žiadne veľké tančeky ani žiadne veľké dizajnovanie okolo netreba. Najlepšie, ak sa dvaja dohodnú a otestujú si to, potom už môžu ďalej odovzdať nadobudnuté skúsenosti ďalej, prípadne vo forme nejakého tutoriálu. Neviem, prečo sa spoliehate na to, že to za Vás urobí niekto zvonka.
Trosku si to nepochopil. Oni neriesia klientsku cast, ale serverovu.
oni chcu prevadzkovat serverovu infrastrukturu
páni, dostali sme príležitosť, ktorú chceme využiť, pretože naša skúsenosť je taká aká je... hľadáme úprimných spolupomocníkov, ak sa to podarí, bude to ako dobrý príklad... dnes som komunikoval s ďalším kamarátom ako dostať do škôl platformu na správu vecí... ale ako píšeme, potrebujeme pomôcť, ak budeme robiť závery ako to nejde, tak sa o ďaľších 30 rokov bude stretať xtá generácia, ktorá príde s iniciatívou to zmeniť a keď sa podoba prístupu nezmení, tak nám ostanú len štipľavé slová, že ako to nejde...
takže, dostali sme príležitosť a odmietam sa jej vzdať preto, že je niekto zatrpknutý... jednoducho to musí ísť...
Ja vam drzim palce, hlavne aby po predprojektovom nadseni neprisla studena sprcha v podobe realizacneho vytriezvenia. Tie stiplave slova su bohuzial podporene rokmi skusenosti s tym ako to realnom bizňise funguje. Nezelam si nic viac, iba to aby som sa mylil a za 2-3 roky by si sa mi tu verejne vysmial za moju negativistickost. Aby si nepovedal ze viem iba hejtovat, som vam ochotny nainstalovat a nakonfigurovat serverovu cast zadarmo vratane zabezpecenia a nasledovnej spravy servera a serverovej casti appky.
veľmi pekne ďakujeme, navrhujem, že by sme si dali nejaký online meeting, kde by sme si to prebrali, by sme si to reálne prešli, vzhľadom na fakt, že keždý z nás ma svoje skúsenosti, tak napriek tomu verím, že sa nám podarí vyskladať niečo, čo bude stabilné a ukáže svetielko nádeje :)
ďakujeme
ok, napisal som ti k tomu mail, nech mas na mna priamy kontakt
Klobúk dole, toto sa často nevidí :-)
Michal "Tylnesh" Kohutek, admin fora ubuntu.cz a doktorand na katedre IT UKF Nitra sa vlani v lete zucastnil na jednom nasom stretnuti v Trafacke. Hovorili sme vtedy aj o Jitsi Meet, ze to na univerzite pouziva v ramci distancneho vzdelavania svojich studentov, a ze su celkom spokojni s kvalitou softu. Predpokladam, ze na univerzite by mali fungovat podla nejakeho fahrplanu, obratte sa aj na neho, urcite vie nezistne pomoct, poradit.
tak to som zvedavy ci sa niekto najde.
jedna vec je pomoc (navrh hw a konfiguracia lava zadne) na debian. problem moze nastat pri zaradeni do MS infrastruktury.
Serverovu cas vratane udrzby budem robit ja. Na riesenie klientskej casti a supportu uzivatelov ale nemam casove kapacity.
tak potom to je OK, no na support asi nikto nebude mat kapacity, to je full time minimalne na 2-3 mesiace kym sa naucia.
Ak myslis navrh a konfiguraciu typu "tu mate server a nainstalovanu aplikaciu", tak dakujem pekne. Co budu robit, ked im ten server klakne?