Linux Blog 2

18.01.2023 | 01:47 | Moje blogy | Pavel

Tentokrát to bude kus zamyslenie a určite si nechám v budúcnosti aj priestor na nejaký ten návod zo sveta Linuxu, ale dnes to bude stručné. V predošlom blogu sme trošku rozviedli potrebu prípadne nepotrebu viacerých Linux distribúcií a možno budem dnes za zlého, ale trochu si rypnem do niektorých Linuxákov :-) Samozrejme že ma zaujímajú vaše názory a preto to aj píšem. Pozorujem na sebe, že postupne mením niektoré rokmi zaužívané návyky ako Linux používateľ a asi sa už viac sústreďujem na efektivitu práce, alebo som jednoducho spohodlnel.

Ako som už niekoľkokrát spomínal, rokmi som si prešiel x distribúciami ako aj desktopmi a ako pre mňa naj distro som nakoniec zvolil Q4OS, ktorý využívam cez dva roky. Dôvody sú jednoduché, Q4OS je distribúcia postavená na Debiane čo preferujem, v základe má KDE Plasma desktop, ktorý som zvolil keďže využívam prevažne KDE/QT aplikácie a ponúka pri inštalácii profil, pri ktorom sa nainštaluje len základ a práve toto mi vyhovuje. Komplet programový výber si volím ja a nič nenechávam na chutiach iných, ale obhajoba mnou používaného distra nie je dnešnou témou.

Čo sa týka technickej stránky Linux mám momentálne nahodený len na jednom kompe u rodičov. Mal som ho aj u seba na daily kompe, ale mám rokmi zaužívaný spôsob rozdelenia diskov a potreboval som vybrať ssdčko z kompu kvôli prenosu a zálohe dát a oboxovať ho. Preferujem v primárnom PC kombináciu troch diskov, SSD s Linux inštaláciou, SSD s Windows inštaláciou a klasický HDD s dátami. Vyhovuje mi to preto, že sa mi nebijú OS pri jednotlivých inštaláciách prípadne obnovách zo zálohy a volím si len disk, z ktorého chcem bootovať. Potreba Windowsu je jednoduchá, licencovaný Adobe Lightroom na vyvolanie a úpravu fotiek z raw a Wotko, inak by som ho ani nepotreboval a vystačil by som si s jedným ssdčkom a Linuxom ako single OS aj na hlavnom kompe. A keďže konečne nastal čas na zakúpenie druhého disku (lenivosť a nie cena, sú za facku) aj do kompu z ktorého píšem (W11), napadla ma otázka...

Aké distro hodiť na nový disk? Bez akéhokoľvek zaváhania som si odpovedal že Q4OS. Aktuálne iso za pár minút stiahnuté, programový výber v texťáku na disku aj s repozitármi a niekoľkými konfigmi programov. Prečo? Lebo ho používam, mám ho vyladené a chcem používať všade jednu distribúciu. A teraz otázka na vás, čo vás vedie k inštalácii viacerých Linux distribúcií na svoje kompy, prípadne po rodine, kamarátoch? Nejako mi po tých rokoch príde nelogické, aby som rozhadzoval po rôznych kompoch rôzne distribúcie a tie spravoval, nie je rozumnejšie a aj časovo výhodnejšie používať len jednu Linux distribúciu všade? Keď sa nad tým človek zamyslí, stále je Linux len o jadre, moduloch, desktope a programoch a pri troche snahy budem mať jedno distro ako cez kopirák na viacerých PC a ušetrí mi to kopec času aj pri celkovom ovládaní desktopu. Nepríde vám že tie distrá sa už pomaly líšia od seba len rôznymi farbičkami alebo že tam niekto nahodil o "dva" programy naviac? Beriem keď má niekto komp alebo notebook vyhradený len na zábavky a tiež to tak zvažujem, teraz mám na mysli skôr denne využívané pracovné stanice a ich správu.
    • RE: Linux Blog 2 18.01.2023 | 06:56
      Avatar Livan Manjaro s XFCE, Q4OS s KDE  Používateľ

      Tvoja úvaha je správna. Je dobré všade používať rovnakú distribúciu. Ja tiež mám dva ntb s linuxom a na obidvoch mám Manjaro s XFCE. Mal som však objavovacie obdobie, kedy som skúšal a používal na rôznych ntb rôzne distribúcie, dokonca v kombinácii s Windows. Tým si podľa mňa prejde každý začiatočník, kým zistí, aká distribúcia mu sadne. Občas si však pozriem novinky, aby som si jednak udržal prehľad ale aj zo zvedavosti. Máme medzi účatníkmi Trafačky kolegu, ktorý sa testovaniu distribúcií venuje na plný úväzok. Zrejme sa na dôchodku nudí a týmto zabíja čas. Má to dva v jednom. Jednak sa zabaví a po druhé ho to baví, tak prečo nie? No a potom je to aj o tom, že jeden preferuje to, druhý zasa ono. Máme tu občas ľudí, ktorí už prídu s tým, že majú presnú predstavu, čo si chcú inštalovať a potom tí druhí, ktorí sa ešte hľadajú. Pozrú si viacero distribúcií a vyberú si takú, ktorá sa im od prvého pozretia najviac páči.

    • RE: Linux Blog 2 18.01.2023 | 07:29
      Avatar kamowski Linux Mint  Používateľ

      príde nelogické, aby som rozhadzoval po rôznych kompoch rôzne distribúcie a tie spravoval, nie je rozumnejšie a aj časovo výhodnejšie používať len jednu Linux distribúciu všade?

      tak kým dopijem kávu :)

      to je subjektívne, tak ako používanie OS
      používam, preferujem a inštalujem LM xfce ale mám niekoľko starších strojov, dokonca aj 32bit a tam dávam niektorého pokračovateľa crunchbangu - od Crunchbangplusplus alebo od Bunsenlabs

      ale je úžasné, že riešime takéto "problémy", že máme "pretlak" distier, prostredí, ..., že si máme z čoho vyberať, hoci aj podľa nálady, či počasia, že môžeme mať na jednom stroji viac distribúcií alebo v rámci jednej viac prostredí :)

      • RE: Linux Blog 2 18.01.2023 | 08:33
        Avatar Pavel Q4OS, DistroWatch  Administrátor

        Toto nie je problém ale úvaha, tiež sledujem distrá každý deň a chcem si vyhradiť nejaký starý notebook na experimenty, ale minulý rok som dal dosť peňazí do kompov a musím kus vychladnúť, stále niečo kupujem. Taktiež som sa naučil práve skúšaním rôznych distribúcií veľa vecí a prišiel na kopec vychytávok. Len tvrdím, že stravovať len jedno distro na viac kompoch a nie opačne mi príde ako logické riešenie,,,

    • RE: Linux Blog 2 18.01.2023 | 10:13
      Avatar vxmery Mint 21.3 Cinnamon  Používateľ

      Napísal by som niečo podobné ako Livan - mal som objavovacie obdobie tak 2013-2015, na jednom ntb mám Debian s LXQt, na druhom 32bit Lubuntu avšak používam takmer výlučne LM Cinnamon. Čaká ma povýšenie z 19.3 na 21.1 tak uvidíme páč "domajší" ntb je uť 10 rokov starý...

    • RE: Linux Blog 2 18.01.2023 | 19:58
      Avatar gejza ubuntu MATE  Používateľ

      ...hmmm...prvé distro,co fungoval na mojom notbuku bolo ubuntu mate,po case som skusal aj iné distra,ale nakoniec som sa vzdy vratil k ubuntu mate...potom prisla studena sprcha vo forme ubuntu mate 22.04...prvý šokkk neni mate menu,dalej vsetko je snap!!!...tak som nechal 20.04-ku,ale uz aj tu vsetko obsadi v soft centre snap...maly program,ako mediainfo sa tiez premenil na snap...tak som aktivoval ubuntu PRO,a cakám zázrak...medzitym som na stolny pécé dal mint mate,som bol prijemne prekvapený,aj mate menu je,dokonca vymakany,a priatelny system...asi mint mate bude pre mna system buducnosti...a na skusky zo zvedavosti,som vyhradil notbuk hápé...ale dalsie linuxi ma nijak neoslovili...asitolkonadnes...

    • RE: Linux Blog 2 19.01.2023 | 11:09
      Avatar bluesundown   Používateľ

      moja cesta: Ubuntu 5.04, Debian,Ubuntu, Arch, Fedora 37. Gnome/XFCE

      na co som prisiel je, ze jedina dolezita vec je balickovy system. DE, nejake custom tools, tema DE, atd su uplne nepodstatne.

      • RE: Linux Blog 2 19.01.2023 | 13:44
        Avatar Livan Manjaro s XFCE, Q4OS s KDE  Používateľ
        DE, nejake custom tools, tema DE, atd su uplne nepodstatne.

        Tak s tuto myšlienkou nemôžem celkom súhlasiť. Je dôležité, aby sa človek pri používaní pc dobre cítil a príjemný vzhľad mu v tom napomáha. To je podobné, ako by si tvrdil, že farba a obecne vzhľad auta je nepodstatný. Cez to všetko ľudia dosť často farbu auta riešia a pre niektorých je možno farba a vzhľad dôležitejší než to, či má auto 60 alebo 100 koní.

        • RE: Linux Blog 2 19.01.2023 | 21:47
          Avatar bluesundown   Používateľ

          narazal som na to, ze vzhlad si vies jednoducho zmenit, ale balickovy system, repozitare atd nie.

          • RE: Linux Blog 2 19.01.2023 | 22:22
            Avatar Livan Manjaro s XFCE, Q4OS s KDE  Používateľ

            Zaujímavá myšlienka. Nenapadlo by ma, že si niekto bude vyberať distribúciu podľa balíčkovacieho systému. Myslím, že je to skôr naopak. Vyberiem si distribúciu a podľa toho používam zodpovedajúci balíčkovací systém a repozitáre, tie mi z toho výjdu akosi automaticky. Navyše mám na výber repozitáre distribúcie, kompiláciu priamo z gitu, snap, flatpak, appimage ...

            • RE: Linux Blog 2 19.01.2023 | 22:30
              Avatar Pavel Q4OS, DistroWatch  Administrátor

              Noo s týmto nesúhlasím, balíčkovací systém je veľmi dôležitý. A vždy je dobré mať určité priority napríklad pri hľadaní softu, skôr repozitáre distribúcie, ak ich distro neobsahuje snažím sa hľadať repozitáre pre daný soft kvôli aktualizáciám, ak ich pre soft nevytvorili až potom budem hľadať samotný balík na stiahnutie, appimage sú niekedy dosť zastaralé verzie programov (aj keď najčistejšie riešenie), takže až poslednú možnosť by som zvolil napríklad flatpak.

              • RE: Linux Blog 2 20.01.2023 | 06:19
                Avatar Livan Manjaro s XFCE, Q4OS s KDE  Používateľ

                Ja som tým skôr chcel povedať, že je v podstate jedno, či použiješ ten či onen balíčkovací systém, pretože dôsledok je nainštalovaný program a o ten prioritne ide. Je jedno, či ho nainštalujem pomocou

                sudo apt install názov_balíčka

                alebo

                sudo pacman -Syu názov_balíčka
                • RE: Linux Blog 2 20.01.2023 | 08:12
                  Avatar bluesundown   Používateľ

                  balickovy system je pre mna cely environment

                  1. pocet/kvalita balickov
                  2. repozitare - primarne
                  3. repozitare - 3rd party, pridavanie, najdeneie repa, security
                  4. rychlost mirrorov
                  5. samotny soft na spravu balickov (apt,dnf,yay..)
                  6. rychlost synchronizacie git - repo
                  7. rychlost presunu balicka medzi dev/dev/prod repozitarmi, jednak cyklus releasov, ale aj pri bl,eeding edge kolko kvasia v testingu
                  8. konflikty pri zavislostiach a ich riesenia

                  viac mi takto rano asi nenapadne, ale som zistil ze aspon tieto body su dolezite. Nie kriticky, ale ak si mam vybrat, tak maju pre mna hodnotu

        • RE: Linux Blog 2 19.01.2023 | 22:20
          Avatar Pavel Q4OS, DistroWatch  Administrátor

          Máte pravdu obaja, ak preferujem distro na Debiane (lebo mám napríklad zlé skúsenosti s AUR) a radšej si pridám repozitár sám alebo stiahnem *deb balík a doťahám prípadné závislosti, tak pôjdem do distra na Debiane. Ak mi budú do očí biť v GNOME napríklad jeho obrie menu ikony a prekážať mi budú aj iné veci desktopu, tak ho nebudem používať a zvolím kvôli ergonómii ten, ktorý mi vyhovuje.

    • RE: Linux Blog 2 20.01.2023 | 06:58
      Avatar Richard Antix  Používateľ

      Súhlasím s tým, že výber balíčkovacieho systému je dôležitý, ale človek si po čase obľúbi jeden a potom ho používa. A nechce sa mu učiť syntax pre ostatné.

      Ja používam debian sid, a za tie roky sa mi nestalo, že by sa systém nejako znefunkčil, hoci sú označené ako "nestabilné".

    • RE: Linux Blog 2 20.01.2023 | 10:33
      Avatar redhawk1975 Windows 11 nonsystemd edition  Používateľ

      Skúsim to nejak zhrnúť do jedného postu

      Takže najprv sa vyjadrím k blogu:

      - Preferujem v primárnom PC kombináciu troch diskov, SSD s Linux inštaláciou, SSD s Windows inštaláciou a klasický HDD s dátami. 

      * Mám to na desktope podobne. 1TB Windows 10 + programy. Druhý disk MX Linux kde mám rozdelené partície root, home, swap a ntfs partíciu na triedenie. plus 1TB disk na prácu. Pôvodne som mal 4x 1TB, ale jeden som odpojil, je tam taka "rýchla" záloha synchronizovaná 1x za 14 dní z adresármi work, photos, archiv.
      Ostatne NAS (Synology(multimedia) + Zyxel (zaloha 1x za 5 dní) + OMV (archív 1x za 3dni zo Zyxelu, 1x za 7 dní z prac. disku))

      -  A teraz otázka na vás, čo vás vedie k inštalácii viacerých Linux distribúcií na svoje kompy, prípadne po rodine, kamarátoch?
      * Okrem testovania používam len MX a na niektorých antix. Odkedy je AV Linux na MX tak aj na pc s dj aparaturou je v podstate MX. Hlavne či sa niekam posunuli alebo stagnujú viď vývoj Fedora alebo ZorinOS.
      Fedora, ako upstream RHEL má vysokú frekvenciu vydávania nových verzií. Tlačia novinky, vrátane hov.dín. Taktiež mi vadí ročný EOL cyklus. Zorin je viazaný na Ubuntu, výchádza vždy s 2ročnou pravidelnosťou (16 vydaná v 2021, 17 príde v 3Q 2023) s EOL cyklom 4 roky.

      - nie je rozumnejšie a aj časovo výhodnejšie používať len jednu Linux distribúciu všade?
      * je. ale potom je menej srandy ;)

      Takže k zaujímavejšej časti, ku komentárom:

      Livan 18.01 | 06:56:
      Tvoja úvaha je správna. Je dobré všade používať rovnakú distribúciu. Ja tiež mám dva ntb s linuxom a na obidvoch mám Manjaro s XFCE. Mal som však objavovacie obdobie, kedy som skúšal a používal na rôznych ntb rôzne distribúcie, dokonca v kombinácii s Windows. Tým si podľa mňa prejde každý začiatočník, kým zistí, aká distribúcia mu sadne. Občas si však pozriem novinky, aby som si jednak udržal prehľad ale aj zo zvedavosti. Máme medzi účatníkmi Trafačky kolegu, ktorý sa testovaniu distribúcií venuje na plný úväzok. Zrejme sa na dôchodku nudí a týmto zabíja čas. Má to dva v jednom. Jednak sa zabaví a po druhé ho to baví, tak prečo nie? No a potom je to aj o tom, že jeden preferuje to, druhý zasa ono. 

      * Súhlas. Ja testujem distrá ale v podstate od prechodu z LM 18 som stabilne na jednej so skusaním na testovacom stroji.

      Pavel 18.01 | 08:33
      Taktiež som sa naučil práve skúšaním rôznych distribúcií veľa vecí a prišiel na kopec vychytávok. Len tvrdím, že stravovať len jedno distro na viac kompoch a nie opačne mi príde ako logické riešenie,,,

      * Je to logické. Preto mám na také veci testovací stroj. 

      bluesundown 19.01 | 11:09
      moja cesta: Ubuntu 5.04, Debian,Ubuntu, Arch, Fedora 37. Gnome/XFCE

      na co som prisiel je, ze jedina dolezita vec je balickovy system. DE, nejake custom tools, tema DE, atd su uplne nepodstatne.

      * súhlasím s dôležitosťou balíčkovacieho systému a tým aj základu distribúcie. DE nie je problém upraviť k obrazu svojmu (napriklad Gallium som mal vzdy upravene na spôsob MX).
      Ja som spokojný s deb systémom v kombinácií dkpg + synaptic.
      Inak tým, že som začínal na RedHat linuxe (nie RedHat Enterprise Linux) a neskor na Mnadrake / Mandriva / Knoppix som si deb vetvu obľúbil viac. Rpm mi nesadol a aur tiež nie.

      Livan 19.01 | 13:44:
      Tak s tuto myšlienkou nemôžem celkom súhlasiť. Je dôležité, aby sa človek pri používaní pc dobre cítil a príjemný vzhľad mu v tom napomáha. To je podobné, ako by si tvrdil, že farba a obecne vzhľad auta je nepodstatný. Cez to všetko ľudia dosť často farbu auta riešia a pre niektorých je možno farba a vzhľad dôležitejší než to, či má auto 60 alebo 100 koní.

      * súhlas. väčšina ľudí dá na vzhľad. ale...
      Po čase zistia že existuje čosi ako candy look, a akekolvek DE (nie WM) môže vyzerať rovnako.

      bluesundown 20.01 | 08:12
      balickovy system je pre mna cely environment

      1. pocet/kvalita balickov
      2. repozitare - primarne
      3. repozitare - 3rd party, pridavanie, najdeneie repa, security
      4. rychlost mirrorov
      5. samotny soft na spravu balickov (apt,dnf,yay..)
      6. rychlost synchronizacie git - repo
      7. rychlost presunu balicka medzi dev/dev/prod repozitarmi, jednak cyklus releasov, ale aj pri bl,eeding edge kolko kvasia v testingu
      8. konflikty pri zavislostiach a ich riesenia

      * ano, pre toto nepoužívam niektoré distrá.
      Ešte by som tam asi prihodil či je vývoj aktívny a nestojí na jednom človeku.

       

      Do or do not. There is to no try.​
      • RE: Linux Blog 2 21.01.2023 | 10:08
        Avatar Pavel Q4OS, DistroWatch  Administrátor

        Takže asi sa zhodneme na tom, že optimálna kombinácia je naozaj využívať všade jedno distro a zároveň mať testovacie železo na skúšanie a experimeny s inými distribúciami aby sme sa nenudili, že všetko všade ide ako má :-)

        • RE: Linux Blog 2 22.01.2023 | 12:53
          Avatar redhawk1975 Windows 11 nonsystemd edition  Používateľ

          asi tak :-)

          Do or do not. There is to no try.​
        • RE: Linux Blog 2 23.01.2023 | 21:53
          Avatar redhawk1975 Windows 11 nonsystemd edition  Používateľ

          inak k testovacim veciam.

          Pouzivam na testy Hardinfo, ktore instalujem z deb balicku stiahnutom z mx test repo

          Do or do not. There is to no try.​
          • RE: Linux Blog 2 23.01.2023 | 22:56
            Avatar Pavel Q4OS, DistroWatch  Administrátor

            Ja som kupoval do mojej šunky minulý rok novú základnú grafiku (GF 1030), zvukovku internú a externú (obe Sound Blaster) som rozhodil po dvoch PC, slúchadlá hádam troje (Superluxy plus ATH M40x), hernú myšku Logitech a pár klávesníc, musím si dať chvíľu pokoj s výdavkami ale dáko sa nedarí. Najbližšie chcem kúpiť ešte to druhé ssdčko na Linux a skener, aby som zdigitalizoval staré fotky z Polaroidu a neskôr chcem konečne zohnať nejaký starý notebook na zábavky nech sa nenudím. Mám aj výkonnejší služobný notebook ale ja sa jednoducho musím stále v niečom vŕtať. A po tom, ako som si v decembri poskladal firemné bezzrkadlo zvažujem pre rýchlu tlač fotiek Canon SELPHY CP1300, kua život keď človek stále niečo potrebuje :-)

            • RE: Linux Blog 2 25.01.2023 | 20:39
              Avatar redhawk1975 Windows 11 nonsystemd edition  Používateľ

              :-)

              ja nic nepotrebujem, ale mne zase kazdu chvilu niekto nieco nosi.

              Nastastie. Potom nemusim kupovat.

              Teraz mam HP thin client T510, Lenovo ThinkCentre M58p a HP DC7700, tak mam cosi na hranie.

               

              Hmm Canon SELPHY CP1300 ma dobru cenu, ale cena papier + kazety  to zabijaju pre beznu tlac

              Bezzrkadlo ake. ja mam teraz dostat na kontrakt Nikon Z7 II s objektivmi. ale ja nerad bezzrkadla.

              Do or do not. There is to no try.​
              • RE: Linux Blog 2 25.01.2023 | 23:19
                Avatar Pavel Q4OS, DistroWatch  Administrátor
                Bezzrkadlo ake. ja mam teraz dostat na kontrakt Nikon Z7 II s objektivmi. ale ja nerad bezzrkadla.

                Mal som limit 5 litrov tak som skombinoval starší model Sony A7 III a vsadil skôr na objektív, konkrétne Sony GM 24-70 2.8 plus nejaké príslušenstvo z Prolaiky, začínal som so Soňákmi a tak nejak som si ich obľúbil aj s Nikonmi. Minulý týždeň som to ešte rozšíril o portreťák 85 1.4 tiež GM, ktorý som ešte neprevetral. Fotil som s ním zatiaľ len dve firemné akcie, zajtra a budúci týždeň idem ďalšie dve takže fotky pribúdajú. Po prvých skúsenostiach poviem len toľko - vodováha, ostrenie na oko, elektronická uzávierka na statické veci keď potrebujem ticho a je to sakra návykové a uľahčuje fotenie. Plus ostrenie na palec, ale niektoré spomenuté veci majú aj zrkadlovky. A odpadá problém s front-back fokusom, čo je za mňa veľké plus lebo som to už zažil na zrkadle a vlastne v hľadáčiku vidím, ako bude fotka vyzerať. Fotím už len na manuál a do rawka a vyvolávam fotky v Lightroome. Takže až tak by som sa bezzrkadloviek nebál, je to o zvyku :-) Najbližší kauf kalibračná sonda, vyfasoval som silnejší noťas a má úplne rozsekané farby a iné ako predošlý a prekalibrovať aj monitory určite.

                Hmm Canon SELPHY CP1300 ma dobru cenu, ale cena papier + kazety to zabijaju pre beznu tlac

                To chcem skôr na občasnú tlač a tlačiť nejaké tie momentky na korkovú nástenku, páči sa mi že tie fotky by mali mať celkom dobrú trvácnosť čo som čítal.

                • RE: Linux Blog 2 26.01.2023 | 06:20
                  Avatar redhawk1975 Windows 11 nonsystemd edition  Používateľ

                  Ano, tie fotky z Canonu maju mat zivotnost cca ako bezne fotky. okolo 100 rokov.

                  Tak vzdy je to o zvyku s fotakmi.

                  Ja som si nezvykol na ovladanie Canon (5D mark II ani III) Mam fuji bezzrkadlo ale fotim do jpg + raw niekedy tie fotky upravovat netreba.

                  Po prvých skúsenostiach poviem len toľko - vodováha, ostrenie na oko, elektronická uzávierka na statické veci keď potrebujem ticho a je to sakra návykové a uľahčuje fotenie. Plus ostrenie na palec, ale niektoré spomenuté veci majú aj zrkadlovky. 

                  Ano toto je na nezaplatenie. Taktiez zapnuta kalibracna mriezka, aspon potom nefotim tak, ze treba otacat fotky :D

                  Do or do not. There is to no try.​
                  • RE: Linux Blog 2 01.02.2023 | 08:08
                    Avatar Pavel Q4OS, DistroWatch  Administrátor
                    Ano, tie fotky z Canonu maju mat zivotnost cca ako bezne fotky. okolo 100 rokov.

                    S týmto nie celkom súhlasím, zabával som sa cez víkend s výberom fotiek, ktoré chcem najbližšie skenovať a archivovať a niektoré (samozrejme nie všetky) po štvrťstoročí zďaleka nie sú v takom stave ako pôvodné. A to ležali roky niekde v krabici a nie na slnku.