priemerná záťaž systému
Pre pridávanie komentárov sa musíte prihlásiť.
Pre pridávanie komentárov sa musíte prihlásiť.
Program TimeShift zálohuje hlavne jadro operačného systému a na zálohovanie užívateľských súborov je vhodné použiť iný program. Ako vhodný adept sa javí program Borg Backup. Ten je však vhodný iba pre skúsených užívateľov vzhľadom na jeho dosť nepohodlné ovládanie. Existuje však grafická nadstavba Vorta, ktorá používanie programu Borg Backup sprístupňuje aj neskúseným užívateľom.
Zdroj: Arch Linux CZ
Vy daná bola LTS verzia Trisquel linux 11 pod gesciou Free Software Foundation. Trisquel 11.0 Aramo je postavený na Ubuntu 22.04 LTS s podporou do 2027.
Zdroj: Trisquel
Spoločnosť DreamWorks zverejnila zdrojové kódy svojho renderovacieho nástroja MoonRay pod open source licenciou Apache 2.0.
Zdroj: github.com
Nokia oznámila jeden z prvých lacných smartfónov so systémom Android navrhnutých na opravu doma, čo používateľom umožňuje vymeniť batériu za menej ako päť minút v spolupráci s iFixit.
Zdroj: odkaz
Špecifická distribúcia pre staré počítače, ktorá bola na puppy linuxe. Posledná verzia je z 30.1.2023.
Legacy OS je postavený na antiX / Debian Bullseye 64 Bit a momentélne je vo vývoji aj 32bitová verzia
Zdroj: Legacy OS
Tomáš Matějíček vydal nové verzie Slax v dvoch edíciách, 15.0.1 postavený na Slackware a Slax 11.6.0 na stabilnom Debiane.
Zdroj: Slax.org
Samsung vydal odporúčania na optimalizáciu MySQL pre beh na SSD. V dokumente uvádza aj benchmarky.
Zdroj: Samsung Semiconductor
15.1.2023 bola vydaná tretia minoritná verzia MX linux 21.
Zdroj: MX Linux
Vývojári linuxovej distribúcie OpenMandriva predstavili užívateľom novú rolling-release edíciu s názvom ROME. Táto edícia OpenMandrivy má vyplniť priestor medzi stabilnou a vývojovou vetvou s častejšími aktualizáciami softvérových balíčkov.
Zdroj: LinuxExpress
Po dlhej dobe bola dnes uvoľnená nová verzia Retro Virtual Machine(2.1.0). Jedná sa o veľmi zaujímavý emulátor ZX Spectra a jeho klonov. Okrem iných noviniek, dokáže nová verzia emulovať aj Sega Master System. Okrem podpory Windows a MacOS, je Retro Virtual Machine samozrejme dostupný aj pre Linux.
Zdroj: Retro Virtual Machine
Ak sa vám táto stránka páči, môžete nás podporiť tak, že si na vaše stránky umiestnite tento banner.
Náš Twitter tag je #LinuxOSsk
Typujem to na Javu, skús v terminály top alebo v klikacom Monitore systému.
Load average konkretne byva klouzavy prumer delky runqueue (zalezi na systemu), neboli tedy zjednodusene kolik procesu by se rado dostalo k lizu na CPU v dane casove jednotce. Neni zavisle na poctu CPU, na tom zavisi threshold, kdy vam velikost runqueue zacne vadit. Spolecne s %CPU a context switches je to dobry ukazatel zamestnanosti vasich CPU. Jednotlive jsou ty hodnoty nejasne a samy o sobe vam o systemu reknou asi tolik, jako pohled pres zavrene okno o tom, jak se obleci (ano, v zime muze take svitit slunicko na krajinu bez snehu, vypada to na triko a je pritom pod nulou, ale to zjistite jen teplomerem nebo otevrenim okna).
Cili -
%CPU (idealne pro jednotliva jadra) vam reknou kolik procent casu se stravilo skutecnou praci. Pokud je to dlouhodobe nad 90%, kouknete na dalsi dve hodnoty a zvazte upgrade/prikoupeni CPU
load vam rekne, kolik bylo pracechtivych. Do 1x pocet_zpracovavajicich_jednotek je to puste flakani CPU. Do 2x PZJ je to na soucasnych procesorech celkem v pohode. 3xPZJ a vice uz je na povazenou a pokud se to casteji opakuje, prohlednete si zbyle dve hodnoty a zvazte prikoupeni/upgrade CPU
context switche (sloupec cs, pripadne csx ve vmstat, napriklad) - ukazuje pocet prepnuti uloh/threadu v danem casovem rozmezi. Prepnuti kontextu s sebou nese nejakou rezii, napriklad ulozeni stavu predchozi ulohy, casto i nutnost vylit cache CPU a nalit do ni data a kod noveho kontextu, a po tu dobu vam CPU nedela nic uzitecneho a nepocita se to do %CPU. Muze tedy dojit i na situaci, kdy mate obrovsky load, ale %CPU treba na 40%, zadne swapovani ani velke IO, a pritom je system jak slimak. V tom pripade se podivejte na cs, bude to asi v tisicich ci desetitisicich a to vam pak ani Power6 nepomuze, protoze bude proste vetsinu casu jen velmi rychle cekat na data z pameti.
PZJ - to je zavisle na architekture. U starych procesoru je to proste procesor. Dnes to ale je slozitejsi, protoze mame vicejardova CPU a jeste muze kazde jadro nabizet vicero vice ci mene paralelnich procesnich jednotek. Napriklad na intelech muzete mit quad-core a kazdy core s HT, takze mate 1 cip, 4 jadra, ale 8 zpracovavajicich jednotek. Pak hodne zalezi na velikosti sdilene cache a na tom, jestli server zpracovava jedny binarky dokola nebo mnoho zcela ruznych. Pak mate SUNovske T2 apod, kde mate 8 jader, kazde s dvema paralelnima pipeline a kazda pipeline ma ctyri sady registru (HW thready), ktere toci dle potreby (nizka rezie prepnuti mezi dvema HW tasky). Tam je tedy PZJ 64, ale musite se pak peclive divat a srovnavat load, csx a %CPU pro jednotlive HW thready, abyste urcil, jestli potrebujete vic CPU nebo jinou architekturu. Kvuli temto vecem vam uz davno nestaci koukat jen na load nebo jen na %CPU.
Zakladni scenare jsou tyto:
Vysoke %CPU a vysoky load - asi chcete vic a rychlejsich CPU. Nezapomente na primerene navyseni pameti, at nezacnete tuhnout na ni nebo na discich.
Vysoke %CPU a nizky load - asi chcete rychlejsi CPU, asi mate malo paralelni nebo vubec neparalelni aplikaci. Holt smula, pripravte si penezenku, asi skoncite u IBM P6. Ostatne s tou chybu neudelate ve vetsine scenaru, pokud tedy na to mate. Mozna vas ale vyjde lepe poohlednout se po softwaru, co dela totez, ale paralelne.
Nizke %CPU a vysoky load - mate asi paralelni provoz, pricemz kazdy thread vyrizuje jen kratke pozadavky nebo ma vysoke IO, takze casto odchazi dobrovolne z CPU. Chcete vic zpracovavajicich jednotek (asi vic CPU, nebo vymenu za vicejadrove), ale pokud mate navic vysoke IO, tak bych asi zkusil nejdrive vice pameti a rychlejsi disky/sit. Kvuli tomuhle delali SUNove svoje T procesory. Tohle byva typicky stav webovych a aplikacnich serveru.
Tolik asi obecna voditka. Jedno slovo nakonec - neverte prosim moc udajum o %Wait. IO Wait uz na mnoha novejsich systemech bud neni nebo je nesmyslny a je to casto i explicitne uvedeno v manualech. Nekde mate dokonce tohle policko proste nastavene natvrdo na 0 a existuje jen kvuli kompatibilite. Kdysi to byvala doba, kterou se cekalo na IO, jenze mame DMA, cache, silne paralelni provozy atd, a to vsechno vec zkresluje natolik, ze je ta postaru merena a pocitana hodnota proste k nicemu, krome tech nejjednodussich pripadu (single-core desktop, mozna :-)
----skopirovane z abclinuxu nevedel som najst link
Z roku 2009
http://www.abclinuxu.cz/poradna/linux/show/260689
Niečo na tom je pravdy, keď veľa procesov čaká na zámok, zamykanie zabere dosť veľa réžie. V dnešnej dobe, keď už väčšina procesov BKL nepotrebuje, dokonca sa dá jadro bez BKL skompilovať, sa to moc často nestáva.
Pripomenulo mi to nevysvetliteľné spomalovania systému, keď som ešte používal Ext, ten som pochoval a roky idem spokojne na ReiserFS.
Pokiaľ ti príkaz top nevypíše žerúci proces, tak je to Ext, zahodiť spáliť, daj ReiserFS.