1. História a jemný úvod do MegaGlest
Ako som už na úvode spomínal, hra Glest je vyvíjaná tímom, ktorý sa sformoval na univerzite. Aj napriek tomu, že prvá verzia bola jednoduchá a ťažko hratelná, postupom času sa rozšírila o množstvo modelov v G3D formáte a engine podporujúci modelovanie máp v GBM formáte. Hra je vyvíjaná za pomoci dvoch oddelených tímov ako "Glest Advanced Engine" a "Mega Glest".
Čo sa týka licencie, hra Glest je licencovaná ako dielo Glest Teamu, vyvíjaná od roku 2001 do 2009. Bola uverejnená pod GNU General Public License 2. Narozdiel od toho, všetky dáta ako sú zvuky a modely, s ktorými hra operuje sú vydané pod Creative Commons Attribution - ShareAlike 3.0 Unported licenciou.
Projekt MegaGlest bol sformovaný v Januári 2010, od kedy sa aktívne vyvíja.
Hru je možné hrať proti hráčovi riadenému umelou inteligenciou v 4 leveloch a to Easy, Normal, Ultra a Mega. Veľkou výhodou je, že hru je možné hrať cross-plaftormovo, teda nie je žiaden problém hrať hru na sieti, kde sú Windowsoví aj Linuxoví klienti. Keď už spomíname Windows, hra je hratelná pod verziami XP až W7, čo je zas veľkou výhodou vzhľadom na to, že tým zvyšujeme počet potencionálnych hráčov v našom okolí.
Aby bolo na úvod hneď jasné, aj Glest aj MegaGlest je možné nainštalovať aj v dnešnej dobe, ako pod Windowsom tak aj pod Linuxom. Glest by mala mať väčšina z nás v repozitároch pod názvom "glest". MegaGlest je však potrebné nainštalovať stiahnutím si binárky z domovskej stránky projektu. Inštalácia MegaGlestu je samozrejme grafická a stačí ju spustiť ako bežný používateľ. Čo ma veľmi prekvapilo bola rýchlosť inštalácie, ktorá trvala menej ako minútu. Rozhodol som sa pre potreby recenzie nainštalovať ako Glest, tak aj MegaGlest 3. Rozdiel medzi originál hrou a forkom je naozaj zretelný a uprednostil by som kvôli väčšej variabilite samozrejme fork. Vo verziách hier vidno, že fork je vyvíjaný o rok dlhšie ako pôvodná hra. Obsahuje viac nastavení, množstvo máp a modelov. Na čo však pri inštalovaní MegaGlestu nesmiete zabudnúť sú závislosti, ktoré samotná inštalácia nerieši. Mojim prvotným problémom bola absencie SDL knižnice na novo inštalovanej fedore.
2. Prvotné spustenie hry
Hra vás privíta jednoduchou ale peknou grafikou, ktorá sa určite každému bude páčiť. Na začiatok odporúčam každému, aby si prešiel tutoriály. Hra v "Scenario" móde vás môže zaskočiť.
Basic Tutorial
V tejto časti tutoriálu sa naučíte:
- Ako vytvoriť základnú jednotku
- Ako ťažiť suroviny ( zlato, drevo, kameň )
- Že jednotky potrebujú jedlo a ako ho zaobstarať
- Ako vytvoriť základné bojové jednotky
- Ako obrániť svoje územie
Advanced Tutorial
V tejto časti sa naučíte pomerne dosť veľa nových vecí. V prvom rade vám bude predstavená nová frakcia a to Magic, s ktorou budete počas celého tutoriálu operovať. Nenaučíte sa ju využiť na plno, ale taký jemný úvod vám bude daný. Postavíte budovy, na základe ktorých sa vám odomknú ďalšie možnosti budovania ( napr. budovanie Golemu ). Je zakončený naozaj jednoduchou bitkou, ktorú musíte so svojimi jednotkami vyhrať. Pre lepšie zvládnutie hry si pozrite aké poskytuje hra klávesové skratky.
Základné klávesové skratky
- C - zmena farby textu v hre ( pri rôznorodosti terénu niekedy pomôže )
- K - Zapnutie / Vypnutie zvukov
- P - Zastavenie / Posunutie hry
- N - Zobrazenie hráčov na sieti
- B - Prepínanie sa medzi budovami
- T - Označí vežu ( T ako Tower )
- H - Zmena chat módu ( pri tímovej hre je komunikácia iba v okruhu tímu dôležitá )
- F - Zmena kamery
- Plus - Zrýchlenie hry
- Mínus - Spomalenie hry
- Enter - Konzola pre písanie správy
- Šipky - posun po mape
3. Frakcie hry
V poslednej verzii hry boli pridané 4 nové frakcie, tak sa na ne poďme pozrieť. Frakciou vieme nazvať druh (?) za ktorý hráme. Rozlišujeme tieto základné frakcie:
- Egypt
- Indian
- Magic
- Norseman
- Persian
- Tech
Galéria
4. Hratelnosť
Hru je možné hrať v troch režimoch a to Custom game, teda Vlastná hra alebo Scenario, teda hráte v už vopred pripravenej scéne alebo je možné hrať po sieti, čo je v podstate Custom game ale s hráčmi on-line. Trošku mi chýbajú klasické kampane a dejovosť hry, takže príbeh v tejto hre nehľadajte. Čo sa mi na hre veľmi páči je rozšíriteľnosť o vlastné mapy alebo mapy stiahnuté. Tieto mapy sú na stiahnutie na domovskej stránke projektu. Taktiež je možné stiahnuť si scény, a hrať predpripravené hry. Hru by som oproti iným Linuxovým hrám hodnotil veľmi kladne, aj keď nejaké výhrady sa našli. Zápory, ktoré spomeniem nižšie sú len drobnosti, ktoré by ale určite vylepšili hru, nie sú to však závažné chyby, a preto ani tieto zápory neuberajú hre na kvalite.
5. Zhrnutie
Klady+ Naozaj pekná grafika
+ Zvukové efekty
+ Dobré prevedenie tutoriálov
+ Veľký počet máp
+ Excelentná hratelnosť
+ Upgradovatelnosť budov aj samotných postáv
+ Možnosť zrýchliť priebeh akcií
Zápory
- Pre zmenu nastavení potrebný reštart hry
- Priebeh stavby graficky negraduje, v podstate vidno iba rozostavanú budovu a na konci konečný výsledok
- Pre hru potrebná aspoň lámavá znalosť angličtiny
A prosím opravte v texte slovo hrajeme na hráme vo vete "Frakciou vieme nazvať druh (?) za ktorý hrajeme." Je to druhá veta v odstavci Frakcie hry a tiež tá istá chyba v prvej vete v odstavci Hrateľnosť "... Scenario, teda hrajete v už vopred ..."
Veľký počet máp