páni hľadám kompetentných ľudí, ktorí sú doma v slobodnom softvére a zároveň rozumejú potrebám a úskaliam školstva… na danú tému som už komunikoval s “bedňom” a aby som dal nejaké info, aby ste mali oredstavu, čo potrebujem
na stránke Inštitút duševnej práce sa snažím o zmenu v prostredí školstva a komunikujem naprieč spoločnosťou… už teraz viem, že ms ma nemusia, pretože sa mi podarilo ich v jednej online debate trošku načechrat, čo mi však skutočne chýba je opora v oblasti slobodného softvéru, kde nejak komunikjem so SOIT ale nejak je to skôr neviditeľné, takže hľadám osobnosť, ktorú viem predtsaviť v sekcii Osobnosti a v zásade vďaka tomu by sme verifikovali previazanie, ktoré by dávalo potenciálnym záujemcom o zmenu garantovanú cestu k odbornosti v tejto oblasti…
takže otázka znie, vieme o takom niečom komunikovať?
Slobodný softvér v školstve sa môže presadiť, len ak sa presadí sloboda v (digitálnej) spoločnosti vo všeobecnosti.
Problémom v školstve či inej štátnej správe nie je cena - to by potom vôbec neexistovali v týchto odvetviach MS produkty.
Poviem to vulgárne - štát ma peňazí dosť a chce ich minúť na licencie pre MS (SAP,…).
Na tomto pohorí každá open-source alternatíva, ktorá je zadarmo (v zmysle ceny SW). Aj keby aplikovanie open-source bolo zadarmo (čo nie je, ale to nie je žiaden systém), aj tak to prevalcujú lobby MS či iné.
Ale aby to neznelo depresívne - slobodný softvér fungovať v školách bude, ak učitelia budú mať potrebu sa oslobodiť. A to sa dá len dvomi spôsobomi:
(1)
Prednášky "Stallman style".
Donekonečna komunikovať zlo a neetickosť proprietárneho softvéru. Sám som sa (s mierou správneho nadšenia), usiloval o získanie fondu na túto činnosť, ale nepodarilo sa.
Teda učiteľom (ZŠ/SŠ) otvoriť obzory. Čo sa však spája s vytrhnutím z ospalej zotrvačnosti.
Etika softvéru je (aspoň pre mňa určite) hlavnou motiváciou pre odmietnutie neslobodného softvéru.
(2)
Súvisí s (1).
Tak, že prednášky by motivovali žiakov natoľko, že sami budú slobodný softvér vyžadovať. Avšak si netrúfam odhadovať, aké % mladých by to zasiahlo pozitívne, keďže mať (napr.) iPhone je sociálny status (vo veku, keď sa každý snaží o začlenenie do (aj partnerských) vzťahov), ktorého získanie/udržanie má vyššiu prioritu ako etika si sloboda.
Takže mne ako jediné riešenie príde vytvorenie živého aktívneho súboru prednášok a diskusií, ktoré by relatívne často oslovovali spomínané skupiny.
Normálne, ako za čias náboru ku baníkom :), chodiť po školách a diskutovať, objasňovať.
Keď bude najbližšia LOS sešn, tak sa pripoj a možno sa nájde niekto kto do toho pôjde.
super,budem rád, daj mi prosím vedieť, čo budem potrebovať, aby som sa pripojil…
Väčšina ide cez webkameru v notebooku, alebo mobil. Keď najbližšia slezina pošlem ti majla. Inak stačí aj zvuk.
Ahoj, slobodny softver v skolstve velmi tazko presadis. Staci sa pozriet, kolko penazi muselo vrazit CISCO, aby sa presadilo na skolach a dalsi zaujimavy projekt bol Infovek, ale ten tiez bol postaveny na MS produktoch a dalsich ele. edukacnych pomockach. V sucasnosti skoly nemaju poriadne na toaletak :(. Ono to znie pekne, ale vyssie naklady su na zaskolenie kvalifikovanych ludi (clovek musi s technologiu zit ;)). Dnes na skolach bezi ASCagenda a mnoho ineho :DD co pod GNU Linuxom tazko rozbehas, ako nativny SW. Ono, ked uz kupit fakt nejaky win server + terminal licecie a tenkych klientov - Thinstation mat na GNU linuxe + RDP klient
No, veď to presadenie nemusí byť v plnom rozsahu. Na začiatok aspoň niečo, ale popri tom, a to sa opakujem, je dôležitejšie presadiť myšlienky slobody v IT svete vo všeobecnosti.
Ak sa to podarí aspoň u časti učiteľov či žiakov, aj to je super. Len takto sa aj naša komunita môže rozrásť. Povedzme, že väčšina detí má počítač na hranie, ale je tam (verím, že) nezanedbateľná skupina prirodzene zvedavých detí a aj takých, ktorí majú ambície niečo tvoriť (nielen programovať, ale napr. aj v umeleckej sfére), a tieto deti sú prirodzene "rebelujúce" a tieto treba podchytiť.
Bojovať s MS či inými obrami nemá zmysel. Ak sa podarí od MS (a spol.) odísť, tak to bude po dlhodobom boji. A motiváciou pre takýto boj nie sú finančné úspory.
tu je seriál k téme, autor to už nedokončil ale možno ťa to posunie: https://www.linux-mint-czech.cz/2016/08/linux-ve-skole-zrod-myslenky-1-dil/
Ako mu to pomôže s
Vcelku zaujímavé čítanie.
Ale zaujímalo by ma (trochu OT), ako je to so študentmi, ktorí sú odkojení na MS Win, a potom prídu na VŠ, kde je programovanie a linux - čo je otázka na Mirka Biňasa...?
[Mám kamoša, ktorý práce na TUKE robil na Amige 1200... no áno, bolo to v '90 rokoch]
Ja som robil prace na MSDose a SuperCalc a bolo to fajn a hlavne stabilne, tiez to boli 90 roky ;). Zacinal som na Atari 800XE nejaky 1986-87 rok ;), perfis grafika a dokonca som mal aj Turbo vyrobene v Ceskoslovensku ;), nemusel som nacitavat ziaden loader. Basic bol zaklad ;). Nostalgia, ale dobre casy to boli ;).
A to je presne o tom - v minulosti musel mať užívateľ počítača určitú bázu vedomostí. Takže prirodzene sa zaujímal o ne hlbšie. A teda bol skôr naklonený skúšaniu, hľadaniu, riešeniu problémov.
Pre väčšinu súčasníkov je počítač "magic" zariadenie, a súčasný koncept tabletov či predinštalovaných OS tomu napomáha.
("Magic" mám na mysli, že na nejaký vstup je nejaká odozva, ale čo sa deje v čiernej skrinke ostáva záhadou, ktorú neradno odhaľovať.)
páni, všetkým vám ďakujem, aby som to dal na pravú mieru...
vďaka tomu, že nedokážeme spojiť sily a máte buď externé linky na iných alebo vedieme polemiku na tému kompletnej výmeny MS za linux sa deje to, ze MS veselo podpisuje zmluvy so zriaďovateľmi práve preto, že nemáme osobnosť z oblasti opensource, ktorý by dokázal byť nositeľom logiky prečo má význam využívať takéto riešenia...
nemám ambíciu nariadiť, že všetci budete mať linux a ani podobne, ja sám mám linux na jednom počítači, aby som ho proste mal a tým aj vedel nejak reagovať keď treba...
našim cieľom nie je zmeniť užívateľské zvyky ľudí pracujícich v školstve, sú proste softvéry, ktoré sú len na win a s tým ťažko spravíte vy alebo ja... čo ale skutočne vieme spraviť je vytvoriť vstupný bod pre tých, ktorí chcú dať svojmu zriaďovateľovi jasný odkaz, že my chceme toto a takto a paniaze, ktoré ste nám pridelili na ms soft, tak tie chceme použiť na toto...
v tejto fáze to stačí... ale ako sami vidíte, stále nemáme relevantnú osobnosť v tejto oblasti a teda ani komuniku, ktorá by dokázala ľudsky pomôcť...
zmena musí byť pozvolná, nie násilná, treba poukazovať na úskalia ms a ich modelu presadzovania svojich praktík, tým nemyslím rozšírenosť os, ale softvérov, ktoré na 99% nedokážu ľudia v prostredí školstva využívať ani do 1% funkčnosti... takže je viac ako logické, že je to mrhanie peniazmi...
a to sa dá JEDNOTNOU osvetou a vytvorením platformy, ktorá dokáže pomôcť tým, ktorí chcú...
takže ako som písal, je potreba mať osobnosť, ktorá definuje rámec zmeny a vôbec víziu, prečo je potrebné využívať aj free riešenia... a potom podpornú skupinu, ktorá vie adekvátne reagovať na potreby toho-ktorého užívateľa...
rád sa pripojím, som myslel, či na to treba nejaký špeciálny účet alebo niekd enejaké konto...
napriek tomu si vážim váš záujem...
ešte pre zaujímavosť posielam priebežné výsledok anonymnej ankety, ktorú stále môžete vyplniť, nájdete TU
ja len k tomu pripojenia k videokonferencii
nič ntreba, žiadne konto, len mať podporovaný prehliadač (čo je väčšina bežných) a otvoriť link, myslím že aktuálne bude fungovať tento:
https://meet.jit.si/linuxos.sk
môžeš si to vyskšať aj teraz a zistiť či ti to vidí kameru a mikrofon a pohrať sa s rozhraním
existuje na to aj mobilná aplikácia jitsi meet (pre android aj iphone)
ďakujem, vyzerá to ok, keď bude čas, tak sa rád pripojím
Začal som na základnej škole pracovať ako "správca siete" a dávam dokopy pár učební z výpočtovou technikou. Je to akoby som sa vrátil v čase. Peniaze na nové PC nemajú a tie staré viac nejdú ako idú. Win XP, Vista, 7. Už ani internetové prehliadače nefungujú. Tu by pomohol len Linux. Je problém s prechodom? Na tych "črepoch" aj tak nič už pod Windowsom nefunguje. A ani Win 10 na tom nerozbehám aj keby boli licencie. Je tu niekto kto rieši podobný problém? Alebo kto ho uz vyriešil? Dík
Taketo veci som uz riesil. Upravit si nejake linuxove distro presne na mieru a potom ho bud bootovat zo siete, pripadne deployovat automaticky na pocitace kludne kazdy tyzden, je jednoduche. Otazka je ale, ci je linux vhodny pre vzdelavacie ucely - teda, ci na nom pobezi vsetok vyzadovany softver.
Co som sa stretol na skolach, tak na jednej pouzivali Lazarus, cize tam problem nebol. Na druhej ale pouzivali Omegu, na dalsej nejake cisco nezmysly, ktore isli len pod windowsom, atd. A samozrejme uplne zlo je MS Oppice. Cize ak vyriesis problem so softverom a vsetok nejako pod tym linuxom rozbehat, tak zriesit samotny linux je malina.
Rodicia nebudu robit problem s tym Lunexom?
Preco by sa mali deti ucit Lunex ktory sa aj tak nikde nepouziva?
Preco by mali byt deti diskrimovane tym, ze sa nebudu ucit majoritny operacny system?
no ucit sa android nemusia, vacsina ovlada lepsie ako rodicia
majoritny operacny systém ako Windows XP, Vista? Kde uz nieje podpora zo strany Microsoftu? Kde už nič nefunguje?
Citanie s porozumenim asi nie je tvoja najsilnejsia stranka. Kde pisem o tom, ze XP a Vista su majoritne operacne systemy?
Specialne vysvetlenie: Deti by sa predovsetkym mali ucit majoritne operacne systemy a aplikacie. Hoci vedomosti o Linux-e a aplikaciach postavenych na tejto technologii bezpochyby maju urcitu pridanu hodnotu vhodnu ako nepovinnu mimoskolsku aktivitu pre starsich ziakov. A ano, drviva vacsina rodicov nechape preco Lunex a nie Windows, ked v robote maju Windows.
Kazdopadne to, ze skola nema vybavenie je zodpovedny riaditel so zriadovatelom. Mohol by si uviest o aku skolu sa jedna, ako odstrasujuci priklad kam neposielat svoje deti?
Dalsi vec: Velke firmy obmienaju pocitace svojich zamestnancov v cykloch. Poznam konkretneho cloveka, ktory vybavil 2 skolske ucebne s pouzitymi PC cez takyto program.
Akurat je vtip v tom, ze v skole sa neuci "Windows" ani "Linux". OS je len spustatko softveru, ktore sa netreba ucit. Uci sa pouzivat nejaky softver, napriklad Unreal Engine 5 alebo KiCad. Cize jedina otazka je, ci je pre dany OS dostupny pozadovany softver.
Deti by sa predovsetkym mali ucit majoritne operacne systemy a aplikacie.
Trochu ti unika pointa vzdelavania ty chytraku - skola ta nema naucit zostrojit auto, ale ukazat ti, na akych principoch (fyzikalnych, chemickych...) funguje, aby si si ho dokazal postavit sam. Tak isto skola ta nema naucit, ze "pocitac je Windows" a ze Internet je modre "e". A uz vobec nema ucit v style Tu klikni a tam klikni. Skola ta ma naucit, podobne ako pri aute, na akych principoch IT zariadenia funguju, pretoze to je na 99% to iste (riadiaca jednotka, operacna pamet, ulozisko, vstup/vystup...). A tak isto je to aj pri OS, ktore su tiez na 99% zhodne (kernel, drivre, programove vybavenie, (G)UI...). A to iste plati aj pri OS aj z pohladu pouzivatela - opat na 99% je to iste - ovladanie klikanim/tukanim na ikonky, pouzivatelske nastavenia (vzhlad, zvuky...), rozhranie aplikacii... - to vsetko funguje na rovnakych principoch - ked toto dieta pochopi, tak nebude mat problem pracovat s hocijakym dnesnym "IT zariadenim".
Ale tvoje deti sa budu ucit jazdit len na Dacii Sandero, pretoze to je majoritne (najpredavanejsie) auto v Europe. Budu sa ucit len v style: Tu otoc tuto packu takto a zapnu sa ti svetla, miesto stylu: Tento piktogram znamena parkovacie svetla a tento stretavacie svetla. Niektore auta to maju na lavej strane pristrojovej dosky a niektore na lavej packe pod volantom...
Osobne si myslim, ze ani jeden z vas nema uplne pravdu. Je naozaj dolezite, aby sa ucili principy. Ale naslednej je taktiez rovnako dolezite ukazat implementaciu tych principov v sucasne najrozsirenejsich vyrobkoch daneho typu. V pripade auta ukazat, ako rozmiestnenie prvkov riesi niekolko najpopularnejsich modelov. V pripade OS/softveru, ako sa to riesi v momentalnej najpopularnejsich OS/softveroch daneho typu.
Hands-on pristup je extremne dolezity a ucenie na prikladoch je cloveku najprirodzenejsie. Pchat do ludi len teoriu je uplne zbytocne a dokonca skodlive. Pchat iba prax je o nieco lepsie. Ale idealne je skombinovat oba pristupy.
Odmietam sa s tebou bavit o comkolvek. Taky nick, ako si si zvolil vo mne evokuje iba negativne emocie a silnu zaludocnu nevolnost.
Skoda, ze toto forum nema personalny blacklst na skrytie prispevkov od uzivatelov. Mal by si u mna prvenstvo.
Takze sa riadis predsudkami. Pekne.
Americky vedci uz niekolkokrat potvrdili ze prvy dojem je velmi dolezity. Z tvojho primitivneho nicku mam dojem, ze sa dogrciam. Nie je to predsudok, je to moj osobny hodnotiaci usudok - usudzujem, ze si rovnako primitivny ako tvoj nick (kto normalny by si zvolil takyto nick na malom komunitnom webe), a ja odmietam konverzaciu s primitivom koli zaludocnej nevolnosti - aby som si uchranil svoje zdravie.
https://linuxos.sk/forum/24920/#link_306650
BTW tiez som si o tebe urobil urcity obraz. Ale nebolo to z tvojho nicku (aj ked, kormidelnik, to je ten, co chce vsetko kormidlovat), ani z tvojho prveho ani druheho ani tretieho prispevku.
Nie si ty nahodou sorta bezmozgoveho kotleboveca? Ten si tiez myslel ze vsetci si lietadla a rozdaval seky propagujuce fasizmus.
Byt adminom uz davno mas zatnuty tipec.
O com tocis?! Dosli argumenty?
To este nevies, ze samalama musi mat vzdy posledne slovo? Naco ho citas a komunikujes s nim?
ano.
zalezi na sw ktory sa pouziva.
riesili sme to na atomoch kde siel ubuntu 16.04. pc stale na tom bezia.
pre ucenie v office sme pouzili skolske MS Office 2007 (wine)+ LibreOffice ale boli to len ucebne.
pre celkove ako pise bwpow, zalezi od sw vybavenia
@Palo: ďalší, kto použil Linux v škole je Ján Šuvada a napísal o tom sériu troch článkov na náš portál. Tu je link na jeho prvú časť, ostatné si nájdeš. On zas použil distribúciu Linux Mint. Tých distribúcií podporujúcich staršie PC je viac. Ak tam máš ešte 32 bitové artefakty, bude to ťažšie ale aj to sa dá riešiť.
to čo zase chystajú? 14 mil. € za Office 365?
https://www.minedu.sk/verejne-pripomienkovanie-projektovej-dokumentacie-projektu-digitalne-vybavenie-skol/
hm, v stiahnutej tabuľke č.9, sú v na červenom liste ROZPOCET_NFP fakt, že zaujímavé čísla ...