Fakt potrebujem na prehliadanie webu nový počítač?
Priemerná veľkosť internetovej stránky v roku 2000 bola približne 12kB. V máji roku 2015 stúpla priemerná veľkosť internetovej stránky 175-násobne na hodnotu 2MB.
Veľkosť
Číslo 2MB znie dosť abstraktne. Bežná stránka v knihe má okolo 1200B. Načítanie priemernej webovej stránky si vyžaduje preniesť toľko dát ako prenos 1747 stránok textu. Používateľovi mobilného internetu EDGE (nie všetci majú prístup k LTE) s najlepším možným signálom bude načítavanie takéhoto webu trvať okolo 40 sekúnd.
Na tému postupného nafukovania webových stránok vyšlo mnoho článkov ako napríklad tento. Samotná webová stránka má 2,2MB. Pri jej načítaní prehliadač kontaktuje 33 rôznych serverov. Článok neobsahuje žiadne obrázky a samotný text má 2,2kB. Napriek tomu prehliadač musel pre zobrazenie stránky stiahnuť 1000-násobný objem dát. Ak by sme spustili analýzu zistíme, že obrázok tučnej mačky má 1,5MB. Ďalej tu nájdeme 415kB javascriptu, 224kB CSS a samotnú webovú stránku - 24kB. To všetko len kvôli zobrazeniu 2kB textu.
Ešte šialenejšie znie tento článok, ktorý má 1,6MB pričom neobsahuje ani úvodný obrázok blogu.
Reklamy
Mnoho webových stránok žije z reklamy. Práve reklama je jednou z častých príčin prečo používatelia odchádzajú z webových stránok znechutení. V tomto článku autor píše o tom ako google zvýšil návštevnosť máp o 25% redukciou veľkosti stránky zo 100kB na 80kB. Čo sa stane s návštevnosťou stránky pri zväčšení o stovky kB kvôli reklame asi nemusím vysvetľovať.
Veľkosť nie je jediným problémom. Ako sme videli v predchádzajúcej sekcii niektoré internetové stránky sú schopné pri načítaní článku kontaktovať desiatky (či dokonca až stovky) ďalších serverov. Deje sa to kvôli rôznym službám pre meranie návštevnosti webu, cielenie reklamy, zobrazovanie reklamy ...
Profesionálni klamári (marketeri, či ako si vlastne hovoria) Vám budú tvrdiť, že neexistuje iný spôsob ako zobrazovať reklamu. Kvôli zobrazeniu reklamy sú schopní na webovú stránku vložiť množstvo skriptov z rôznych „dôveryhodných“ zdrojov. Tieto skripty si často so sebou ťahajú vlastné závislosti o veľkosti desiatok až stoviek kB. Pochybujem, že niekto má čas kontrolovať čo všetko sa tak dostane na internetovú stránku. Najhoršie je na tom, že skripty majú plnú kontrolu nad webovou stránkou. Môžu si bez povšimnutia registrovať keylogger a posielať nepozorovane heslá zadávateľovi reklamy.
Minimalizmus
Že by bol záchranou webu minimalizmus?
Pozrime sa na web technologického giganta Apple. Dokopy pár obrázkov a 20 viet. Celková veľkosť 14,8 MB. Načítanie na mojom telefóne trvá 23 minút. Krásny spôsob ako ukázať, že môj Android je stará vykopávka a mal by som si kúpiť nový iPhone kde to kvôli pripojeniu bude trvať navlas rovnako.
Ďalšou krásnou ukážkou minimalizmu je contributor.google.com. Na webe je dokopy 295B (nie nezabudol som na predponu kilo) textu pričom celý web vykonáva 55 požiadaviek s veľkosťou 3,76MB. Pomer neužitočných dát k užitočným je 13 368:1.
Online nástroje pre optimalizáciu
Aby sme pochopili dôvod prečo sme skončili v takejto situácii musíme najskôr pochopiť webových developerov a nástroje, ktoré používajú.
Väčšina frontend developerov v skutočnosti ani nevie čo je to pomalý internet. Majú rýchle stroje väčšinou značky Apple a ich výtvory vidia maximálne tak z lokálneho disku. Keď majú svoj „výtvor“ hotový nahrajú ho zvyčajne cez FTP a odskúšajú nejaký online nástroj pre meranie rýchlosti. Veď prečo používať integrované nástroje v prehliadači kde by museli rozmýšľať čo tá značka kB znamená.
Ako odstrašujúci príklad použijem stránku apple.
Pingdom
Keď stránku apple vyskúšame cez tools.pingdom.com zistíme, že web je rýchlejší než 92% všetkých testovaných stránok, jeho veľkosť je 17.0MB, pri načítaní vykoná 103 požiadaviek a skóre je 81/100.
Tento nástroj pri analýze webu vôbec nekontroluje veľkosť webu. Ich servery majú veľmi dobrú konektivitu. To umožňuje odhaliť potenciálny problém s konektivitou nášho servera, ale nemá prakticky žiadnu výpovednú hodnotu o rýchlosti u klienta.
Hodnotu Perf. grade ovplyvňuje hlavne nastavenie servera. Nie je problém dosiahnuť hodnotu 100/100 zatiaľ čo web sa bude na mobilnom pripojení načítavať desiatky minút.
PageSpeed Insights
Ďalším často používaným nástrojom je PageSped od googlu.
Tento nástroj nám ukáže skóre 60/100 a navrhne:
- Nastaviť cachovanie (nulový vplyv pri prvom načítaní)
- Minifikovať javascript (zmenší web z 17MB na 16.9MB, fakt účinné ;) )
- Vožiť css priamo do stránky (vďaka tomu vyradí cache, fakt účinné najskôr ju nastaviť a potom vyradiť)
- Optimalizovať obrázky (zmenší web z 16.9MB na 16.87MB, fakt fakt si tým pomôžeme ;) )
Dva najpoužívanejšie nástroje nástroje ukážu priemernému webovému developerovi aký je skvelý v „optimalizácii“. Nehovorím, že v niektorých prípadoch nemajú opodstatnenie, ale pri skutočnej optimalizácií odporúčam vyhnúť sa im veľkým oblúkom.
Yellow Lab Tools
Nástrojov, ktoré skutočne analyzujú veľkosť webu a výkon je ako šafránu. Jediný, ktorý som našiel je Yellow Lab Tools.
Stránka apple má podľa Yellow Lab Tools skóre 0/100. Do celkového skóre sa započítava celková veľkosť webu, počet dotazov, výkon skriptov (na strane servera sa spúšťa profiler, testuje sa počet prístupov do DOM, globálne premenné, scroll udalosti), kontroluje sa počet pravidiel CSS, ich komplexnosť, používanie zastaralých pravidiel, prefixov …
Zdrojové kódy Yellow Lab Tools sú dostupné na GitHube. Službu je možné prevádzkovať na vlastnom serveri.
Na záver ešte porovnanie jednotlivých nástrojov na webe LinuxOS.sk.
- Yellow Lab Tools - 100/100
- tools.pingdom.com - 94/100, web je rýchlejší než 100% testovaných webov
- PageSpeed - 97 / 100, vraj CSS treba umiestniť ako inline
Zdroje
- Evolution of the Web from 2000 to 2007
- The average web page is more than 2 MB in size
- The Website Obesity Crisis
- How much is 1 byte, kilobyte, megabyte, gigabyte, etc.?
Prílohy
Pre pridávanie komentárov sa musíte prihlásiť.
Pekne zhrnuté, smutné a pravdivé. V časoch, keď sa menilo tisícročie sme sa smiali amatérom čo používali MS Front Page na generovanie web stránok s tancujúcimi škrečkami. A zároveň sme považovali cross site scripting za bezpečnostnú hrozbu.
Teraz sa už weby nepíšu ale generujú v hocičom a hocikým, a zároveň XSS je bežná súčasť webu ktorú všetky internetové portály prezentujú ako veľmi žiadúcu. Pre šírenie mallware, zobrazovanie necielenej reklamy a vôbec by som sa nedivil keby sa už aj bitcoiny ťažili aj s pomocou takéhoto JS.
PS:vo výraze necielená reklama nemám preklep. Napríklad známy server root.cz nemá problém pchať reklamu na pôžićku pre občanov ČR aj napríklad mne, a to nemám ani IP z rozsahu pre ČR. A tvrdia že je to cielená reklama, škoda o tom diskutovať. A ďalších príkladov sa dá nájsť stovky.
Tento článok by mal slúžiť ako úvodný tutoriál pre web-dizajnérov. Niekedy sa mi zdá, že celý tento informačný boom je 90% balastu.
Výborne napísaná smutná pravda.
P.S. A klobúk dolu, že web LinuxOS je nakódený tak, že nabehne bleskovo, aj oproti iným Linux webom, kam občas kuknem :)
To bude asi tým, že tu nie sú reklamy a iná podobná chamraď.
Nejaké XSS skripty sú: googlecode.com/svn/trunk/html5.js, google-analytics.com, http://www.w3counter.com/tracker.js ...
Ten html5.js je len pod starým IE, inak zakomentované (dúfam, že to nikto nepoužíva, môžem to dať pokojne preč).
Sledovanie cez http://www.w3counter.com/tracker.js sa myslím používalo ešte za čias Tomáša Srnku, pár rokov je zakomentované, ani si nepamätám prečo som to neodstránil úplne.
Zosatal teda ešte google-analytics. Ten blokujem a budem sa snažiť nájsť náhradu. Nejaké nápady?
Chceš náhradu v rámci XSS alebo náhradu v XSS?
Rozmýšľam medzi 2 alternatívami - prejsť na kompletne server side analytiku (piwik), alebo dokopať server k tomu aby odosielal dáta do google analytics (teda žiadne ga.js, ale celé by to riešil server).
Prvú alternatívu eMDi nechcel. O druhej alternatíve som s eMDim nediskutoval. Znamenalo by to stratu niektorých informácií, neviem nakoľko je to dôležité.
Samotnej analýzy návštevnosti sa vzdať nechcem. Presnejšie povedané ja to nepotrebujem, ale v prípade, že by sa nasadila reklama bolo by to nutné kvôli zadávateľom reklamy.
Momentálne máme najvyššie funkcie ja a eMDi. Ja som proti reklame, eMDi za reklamu. Možno by to chcelo formalizovať rozhodovací proces a prizvať k tomu viacej ľudí.
No v každom prípade o problémoch portálu ako nedostatok obsahu asi vieme všetci. Jednou z možností ako to nakopnúť je použitie reklamy na zaplatenie autorov. Táto možnosť sa mi moc nepáči. Na abclinuxu majú decentnú reklamu a článkov je tam pomenej (väčšinou aj tak len hw novinky, ktoré ma moc nezaujímajú a jadrové novinky s časovým odstupom). Taký root s neskutočne otravnou reklamou na desktopovom webe má viac-menej dobrý obsah (áno seriál o Java FX je odpad), ale samozrejme za cenu nechutnej reklamy.
Z ďalších možností ako zaplatiť autorov je tu žobranie cez donate (vľavo dole). Reiši to eMDi, dávno som sa na to nepýtal, ale pred pár rokmi to bola bieda. Ešte je tu možnosť spoplatniť nejaký obsah čo tiež moc nemusím.
Neviem akú pridanú hodnotu má google analytics, ale veľa informácií máš už dávno z session.
Ohľadne financovania cez reklamu, alternatívu cez Dve Percentá Dane som už navrhoval. Odhadujem, že aj tento rok je to pasé, a tak to zas dám niekomu inému. Reklama je fajn, ak je nerušivá.
Výhody google analytics ja nevymenujem, nevenujem sa týmto veciam, na to je skôr eMDi, ale ten toho má dosť takže neviem, či sa k tomu vyjadrí.
Decentná reklama by z mojej strany mohla byť, ale chcelo by to nájsť zadávateľa reklamy, ktorému by vyhovovala. Rozhodne by som nechcel flashové alebo js šialenosti, ktoré prekryjú celý web. Na abclinuxu majú peknú reklamu (hoc nie som nadšený zo spôsobu ako sa načítava, pár krát sa mi stalo, že sa web vôbec nenačítal pretože prehliadač čakal na obsah z jobs.cz).
Výhodou je: hotovo. Pridaná hodnota je iný výraz.
Samotne analyticsy voci takemu piwiku az o tolko asi lepsie nebudu. Lenze ked mas pripojene analyticsy, je pravdepodobne, ze je prepojeny aj webmastertools, v ktorom si dokazes pozriet mimo ineho:
- analyzu klucovych slov, z ktorych ti na web chodi navstevnost,
- stav a chyby indexovania webu googlebotom,
- stranky z ktorych mas backlinky
- rozbite interne linkovania
Co piwik nevie. Pri nasadeni adwordov na jednej strane a na druhej strane adsense, je to uz znova uplne ina pesnicka a bez analyticsov sa to da porovnat k jazde autom so zakrytym celnym sklom, specialne so zastupenim Googlu na trhu s vyhladavanim v takom pomere ako ma na Slovensku.
A takto detailné dáta predáva google hocikomu aj bez upozornenia ich pôvodcu ktorý si myslí že je majiteľ. Možno si niekto ešte spomenie, ale to nariadenie EÚ o cookies nebolo o cookies na stránke. Bolo to o sledovacích sladkostiach ktoré zbavovali návštevníkov súkromia a takto obnažené údaje boli poskytnuté každému čo zašušťal bankovkami.
Je to také pankáčske, nehovoriť užívateľom že je ich chovanie predávané korporáciou bez ich vedomia.
Zákony upravujú jeden spôsob špehovania - cookies. Existujú celkom účinné metódy špehovania, ktoré cookies, alebo javascript vôbec nepotrebujú.
Nie až tak celkom známe je, že google analytics môže fungovať aj na strane servera. Teraz vkladáme skript ga.js do kódu. Ten si používateľ môže pokojne vypnúť (existuje na to dosť rozšírení, sám to blokujem aj na linuxos.sk) a google o ňom nebude mať žiadnu informáciu. Lenže keby som bol hajzel bez problémov môžem informácie o používateľovi odosielať zo servera a rozlišovať používateľa podľa session (ktoré mimochodom nemusí byť implementované pomcoou cookies).
Tak, tak. Ak je skript na klientovej strane, tak si ho klient moze zakazat (ak ma o to zaujem a vie bud on, alebo niekto z jeho okolia ako na to), v pripade ze je skript na strane servera, tak jedina obrana je na danu stranku nechodit, resp. skryt sa za proxy s prehladacom bez cache.
Navyse, nechcem sa bezvyhradne zastavat googlu, ale pokial viem, tak predava iba anonymizovane udaje, spracovane cez Big Data algoritmy. To co dava dalej na analyzu instituciam typu NSA je druha vec, ale k tomu sa bezny smrtelnik nedostane a som presvedceny ze ci pouzivas riesenia od Googlu, Applu, MS, alebo kohokolvek ineho, na koho ma dosah akakolvek statna institucia (pozeram tvojim smerom yandex) tak si na tom plus-minus rovnako.
Áno, s tým súhlasím. Veľa vecí sa dá zistiť hoci aj s pomocou prastarého triku (transparentný gif o veľkosti 1x1 pixel na ktorého prístup sa logujú identické informácie ako kolektuje GA). Presne na to som narážal včera o pol siedmej večer.
Ale aspoň tu nie je lišta s rozmermi v centimetroch. To na displeji telefónu dokáže potešiť lepšie ako reklama na Alzáka. Ale, obchod s údajmi, no bez zisku je to také pankáčske.
ahojte, sorry za delay, som v novej robote a neviem kde mi hlava stoji, takze sa len v skratke vyjadrim k zopar veciam. co sa tyka GA, mam skusenost, ze su presnejsie ako PIWIK a skor sa priblizuju k hodnotam z gemius merani. agentury radsej akceptuju GA stats ako self-hosted Piwik stats, ktore sa daju omnoho lahsie zmanipulovat. ale dalsim dovodom je aj to, co spominal LUcoRP.
co sa tyka reklamy, nemam ani ja rad agresivnu formu, aj preto tu nie je skoro ziadna, nakolko som niekolko formatov, ktore odo mna chceli odmietol. boli to lakave peniaze pre portal, ale za cenu nasrdenosti navstevnikov, takze som uprednostnil ludi. raz za cas tu mozete vidiet active24, ci ine nenasilne. ale faktom je, ze momentalne nemam cas riesit dalsie zdroje. takisto preto zakapalo zhananie medialnych partnerov, vdaka ktorym sme mohli mat urcity pravidelny mesacny prijem, z ktoreho by sa dal realne zaplatit redaktor na pol uvazku a prenajom zasadacky dvakrat mesacne.
a aj z dovodu casu a nie prilisneho tlaku na ostatnych uz tretim rokom stale nemame zriadene OZ/NO ... ak to myslime vazne, tak nech sa navrhnu dobrovolne clenovia organizacie ako aj pravna forma. no obe by som podmienkoval dohodnutim sa na presnom smerovani portalu z dlhodobejsieho pohladu. potom sa mozu riesit recenzie linuxovych zariadeni a pod., co by zvysilo citanost, atraktivitu a navstevnost portalu.
btw, do mesiaca budu hotove salky linuxOS.sk pre staff, musim este spravit navrhy triciek , mikin a nalepiek s motivom LinuxOS.sk, ktore budu na eshope v ponuke (tie tricka tiez). aj z nich pojde zisk na podporu portalu.
Asi by bolo lepšie OZ než NO. Ja som bol nedávno v NO, teraz budem mať na starosti jej likvidáciu. No je s tým viacej papierovania.
Inak v google webmaster tools som videl, že ešte zopár webov smeruje na linuxos eshop (ktorý je dávno fuč). Včera som nastavil presmerovania na linuxeshop.eu nech sa tam trochu zdvihne návšetevnosť.
je tam viac rozdielov medzi OZ a NO, preto som chcel najprv priority zriesit a nasledne formu.
vdaka za redirect, musim najprv zmigrovat shop na iny server, lebo datafix je spomaleny uz.
Inak čítanosť by sa mohla zvýšiť aj pomocou sociálnych sietí. Dnes som pozeral na soit a na facebooku tam majú cez 1000 ľudí zatiaľ čo my nie a nie sa prehupnúť cez 200 :\
Chcelo by to občas sa zúčastňovať nejakých konferencií pod hlavičkou LinuxOS (na mňa nepozerajte, ja neviem rozprávať ani pred zrkadlom).
Ja ako antisociál sa budem snažiť po napísaní článku hodiť aj niečo do blogu na Abičku s Linkami LOS, ako som si všimol má to aspoň nejakú odozvu.
Možno by portál zviditeľnila aj zaujímavá prednáška niekoho spomedzi Vás, či už vývojárov alebo adminov.
Alebo niečo o CNC ;)
Otvorene, chcel som, ale nemám na to odvahu. Rozmýšľal som naliať si pred tým nejakú odvahu, ale ako zas trafiť to množstvo.
Tak mi z toho vyšli len dve verzie, 30minúť ticha, alebo potácajúca sa postava, ktorá padá medzi divákov.
Bych sa aj normalne prisiel pozret :D
Potom určite aj ja :-), aspoň by som spoznal ďaľšieho z Vás okrem eMdi-ho a vxmery-ho
ty pozriet, ale ja natacat a podopierat! :D
Dohovorené, vidím že odvoz/odnos mám.
Dík všetkým za povzbudenie a skúsim si spýsať prednášku. Skúsim nakalibrovať odvahu a ak sa predsa k tomu odhodlám, dúfam že pôjdeme všetci jedným vlakom, aby sme to potom mohli zaliať.
To je slovo chlapa! +1 Píšeme event do kalendára:)
Ak tam budete určite sa pridám :D
Inak nechceme na portál widget kalendára s udalosťami (tak ako to má soit)?
Ked vihodis zbytocne "Odporucame" tak na miesto toho by si to mohol fuknut.
hej, ten kalendar som davnejsie navrhoval, len ten kalendar treba aj naplnat :)) a odporucame je potrebne, nakolko mame aj nejakych partnerov.
No nahádzať tam nejaké udalosti až taký problém nie je. Správičky kedy sa kde koná nejaká konferencia máme, to by šlo prepojiť.
Tie spätné linky až také zbytočné nie sú. Z linux mint komunity máme veľmi slušnú návštevnosť. Vďaka vpsFree máme hosting zadarmo. Wisdom Technologies ... tam robím, výmenou za banner môžem časť pracovnej doby robiť na LinuxOS.
V Novom Meste nasadam na vlak :)
OK, ja nasadnem v Trenčíne :)
a ja vas nakladam na hlavnej stanici :))
My uz nalozeny budeme :-D
mam v aute aj sickbag-y :)))
No pozor pozor :D
https://youtu.be/yLrN6wSSGqk?t=39
Takže môže vzniknúť technická verzia takéhoto predstavenia :)
To zrejme viacerí. Len či sa niekto odhodlá. Bol by to pekný event pre túto komunitu. Verbálny prejav s očným kontaktom má väčší účinok ako to najkvalitnejšie fórum, nazdávam sa. Preto som si na túto tému trošku rýpol.
posielam kvety tebe i vxmery ;)
Dosiahnut 1000 realnych fanusikov na FB by nemal byt az taky problem ani s takymto uzkym zameranim. eMDi ma na mna mail, tak ak ma pridate ako editora, tak sa na to mozem pozriet :)
done.
Pozerám, že si sa toho slušne chytil. Za posledný mesiac máme 152 návštev zo sociálnych sietí (teda cca 5 denne), za dnešok už 21 a to je čas kedy máme celkom nízku návštevnosť. Inak keby niekto chcel prístup na google analytics tak kričte, posielajte maily, môžem povoliť.
Na analytics pristup mam, ale bolo by tam dobre nastavit ciele, klucove slova vo vyhladavani na stranke a podobne zalezitosti takze aspon docasne keby ste mi mohli dat vyssie opravnenia nech sa na to pozriem, potom ich kludne prepnite naspat. Ak to vie nastavit niekto kto uz ma dostatocne opravnenia, tak este lepsie :)
mas
So SEO sa trochu budem ešte hrať ja, ale vyzerá, že sa to zlepšuje. Možno používam trochu hajzlovské metódy (hej, píšem blogy na abclinuxu, občas len so zaujímavou časťou blogu tu a odkazom na linuxos), ale funguje to ;)
my ich linkujeme zo vsetkych spraviciek co idu od nich, takze si myslim ze je to uplne OK a nemali by s tym mat problem :)
tam bola aj chyba u mna, ze som nemal cas postovat clanky. trello zriadene, uz len pridat clenov.
Je to smutné ale facebook dokáže dosť zvýšiť návštevnosť, proste ľudia len konzumujú obsah.
+1
2% z dane by som dal aj ja ak by sa to dalo. Co sa tyka reklamy tak som striktne proti ak by to niekoho zaujimalo :)
Inak fajn clanok +1
Ďakujem za článok, pekne zhrnutá pravda, že web písať (a obecne programovať) dokážu aj cvičené opice = nejaký generátor kódu.
Kde sú časy, keď som mal doma a aj vo firme dial-up, šetrili sme počtom farieb v gif-e, vyhýbali sa flashu ako to len šlo, atď.
Ja síce nie som programátor, až tak sa tomu nerozumiem, ale toto je zaujímavý článok. Raz som čítal tak narýchlo článok jedného programátora, ktorý hovoril o histórii vývoju webových stránok (žiaľ link si nepamätám, autor bol Čech). Niečo tam písal, že najprv sa stránky vyvíjali čím ďalej zložitejším smerom a neskôr sa začali niektoré prvky znovu zjednodušovať. Ten programátor bol zástancom stránok smerom ku zjednodušovaniu.
Viete mi povedať prečo mi pri tejto stránke vždy zamrzne počítač? Pri ostatných stránkach som taký problém nemal.
(Mám starý počítač a používam Firefox, myslím jedna z najnovších verzií)
http://petr-chobot.eu
Nevidím tam nič hrozné (teda nie horšie než priemer). S mojou verziou firefoxu je to OK.
Diki za informácie. Myslím, že problém robia tie grafické efekty pri načítavaní stránky
Nuž, ja mám NB z roku 2003 (CPU 800 MHz, RAM 640M) a táto stránka mi ide ako z praku. Ovšem Tebou opisovaný problém mi nastal na Tvojej stránke. Ale inak, pekná reklama. Škoda že ma nemá ako osloviť.
Ja používam QuickJava a tam si povolím zakážem čo chcem.
Možnosti sú vypnúť zanúť:
Obrázok v prílohe.
Keď vidím tie nechutné naboptnaté stránky, tak sa mi robí zle. Nehovoriac že Blaváci vedia o tom robiť prednášky a spravujú si aj verzie JavaScriptu v JavaScripte fuj hnus.
Kto nepozná verzovacie systémi tak radšej nech je ticho a nie že o tom ešte prednáša.
Ja si myslím, že nie je potrebný nový počítač, ale dobré ľahké CMS http://linuxos.sk/forum/23164/
Skúšal som tento CMS bez databázy a jedna stránka zaberala 90-120 kilobajtov. A inak toto CMS nemá horší dizajn od stránok, ktoré zaberajú 2 MB. A funkcií to má dosť veľa, nič tomu nechýba http://pivotx.net
Inak zabudol som sa pochváliť, mám nový notebook (áno kvôli webu, dostal som z firmy). Dnes sa trochu hrajem s inštaláciou gentoo. Inak je to Thinkpad T420 trochu upgradovaný (16GB RAM, SSD ...).
A ehm bootuje celkom rýchlo aj bez systemd (vlastne to brzdí hlavne bios) - video.
Ehm video s X-kami ;)
Krása, ale poznám človeka, ktorý by ťa presvedčil že ten boot je pomalý a zrejme ani nespúsťaš procesy paralelne :)
Spúšťajú sa paralelne ;)
rc_parallel="YES"