Ako ovplyvnila pandémia a z nej vyplývajúce opatrenia návštevnosť na našom portáli?
Na prvý pohľad by sa zdalo, že nijak zvlášť. Začiatok roka mal na portáli v medziročnom porovnaní celkovej návštevnosti oproti predchádzajúcemu roku klesajúci trend. Jediný peak, ku ktorému sa ešte neskôr dostanem, bol v 3. týždni. Inak návštevnosť portálu takmer lineárne padala, čo sa dialo až do 14.3.
Od 15.3. bol na Slovensku vyhlásený núdzový stav, bola zavretá väčšina obchodných prevádzok, a tí, ktorým to povaha ich práce a zamestnávatelia umožnili, tak začali pracovať z domu. Tento fakt je krásne vidieť na grafe [obr.1 - bod s bielym okrajom], kde sa od tohto dátumu začína návštevnosť postupne dvíhať až na úroveň z predchádzajúceho roku.
Interakcia so stránkou
Predchádzajúci graf nám ukázal, že napriek nepriaznivému vývoju na začiatku roka, sa pravdepodobne “vďaka” vyhlásenému núdzovému stavu situácia trochu napravila. Ďalšie dáta budú optimistickejšie, ale logicky by sa mohlo zdať, že väčšina z nich tiež vyplýva zo vzniknutej situácie vo svete.
Počet návštev na stránke nám za pol roka klesol o približne 2200 ľudí. Napriek tomu bolo zobrazených o približne 24000 stránok viac. Každý návštevník si pri jednej návšteve zobrazil v priemere 2,5 stránky a na portáli sa zdržal o minútu dlhšie.
Ako si takýto vývoj vysvetliť? Podľa môjho názoru sa odpoveď skrýva v poslednej metrike “Miera okamžitých odchodov”. O čo sa vlastne jedná? Ide o “percentuálny podiel jednostránkových relácií, pri ktorých nedošlo k žiadnej interakcii so stránkou.”. Čiže tu budú zahrnuté rôzne skripty, boti a podobné interakcie so stránkou, ktoré buď medziročne skutočne klesli a chodí ich na Linuxos menej, alebo Google vylepšil ich detekciu.
Každopádne, vďaka poklesu počtu miery okamžitých odchodov sú potom automaticky ovplyvňované ostatné metriky. Zaujímavosťou však je, že počet zobrazení jednotlivých stránok narástol o hore spomínaných 24000 videní. Čiže v skutočnosti si návštevníci zobrazili výrazne viac obsahu oproti minulému polroku.
Z týchto dát je možné odvodiť, že na stránku chodí viac ľudí ktorí na nej aj naďalej zotrvajú a pozrú si aj ďalšie informácie, čiže oproti minulému polroku máme viac relevantného a zaujímavého obsahu a vo všeobecnosti je nastavený dobrý trend vývoja. Samozrejme, je potrebné brať do úvahy režim, v ktorom štát momentálne funguje a situáciu sledovať aj naďalej.
Zdroje návštevnosti
Štyri najhlavnejšie kanály, z ktorých sme získavali návštevnosť na portáli sú organické vyhľadávanie, priama návštevnosť, návštevy z iných portálov, návštevnosť zo sociálnych sietí.
V absolútnych číslach sú návštevy zo sociálnych sietí so svojim 1,2% na úrovni štatistickej chyby a ich medziročný nárast je tiež zanedbateľný. Trochu zaujímavejšie to vyzerá s referralmi, kde na prvom mieste je duckduckgo a na treťom baidu.com, čiže by mali byť v organickom vyhľadávaní. Druhé miesto patrí referral spamu, asi niekto zabudol pár rokov vypnúť skript, ktorý teraz našiel aj nás :)
Zaujímavejšie sú však ďalšie domény. Pravda, sme, zive, wikipedia, abclinuxu a fórum českej komunity okolo linux mint. Pripájam screenshot, aby si čitateľ mohol vytvoriť obraz aj sám.
Najviac ma teší nárast návštevnosti z organického vyhľadávania, ktorý indikuje zlepšovanie pozícií v rámci umiestnení vo vyhľadávači a tým pádom indikuje dobre prevedené kroky v rámci SEO. Na SEO sa skúsim pozrieť bližšie v budúcnosti a nájsť nejaké možnosti ďalšej optimalizácie, samozrejme bez ohrozenia súčasných pozícií.
Podľa grafu sa počas krízy viac návštevníkov venovalo vyhľadávaniu našich kľúčových slov. Podľa tvaru krivky grafu, ktorý kopíruje krivku návštevnosti, je vidieť, že organické vyhľadávanie je to, z čoho nám chodí momentálne najviac návštevníkov a dokáže najvýraznejšie ovplyvniť návštevnosť z dlhodobého hľadiska. Otvárajú sa nám tým pádom možnosti vylepšovať aj ďalšie akvizičné kanály.
Navštevovanosť stránok
Najviac navštevovanou vstupnou stránkou v rámci portálu je úvodná stránka so svojimi 40%. Tento jav je v rámci návštevnosti normálny a nie je ho potrebné momentálne nijak riešiť. Treba mať však pri návrhu funkcií na úvodnú stránku a ich vývoji tento fakt na pamäti.
V jednotkách až desatinách percent potom nasledujú “ležiaky”, stránky ktoré sú na portáli už dlhý čas a majú vybudované dobré pozície v rámci vyhľadávačov. Pri niektorých z nich by bolo vhodné ich aktualizovať, prirobiť k nim call to action a odstrániť zastarané informácie. Konkrétne najviac pri stránkach Čo je to Linux? a Hry v Linuxe.
Návštevnosť nového obsahu
V rámci nových článkov a blogových zápiskov sú síce čísla návštevnosti o niečo nižšie, čo je ale pochopiteľné, keďže portál neprináša denne kvantá nových informácií a hlavným zdrojom návštevnosti je organické vyhľadávanie. Nové články sa v organike však pravdepodobne ešte nestihli prebiť na prvú stránku.
- 458 návštev - UEFI v kocke pre BFU
- 417 návštev - Prispôsobte si Linux na kľúč
- 312 návštev - Blender ako video editor
- 301 návštev - Moja distro turistika
- 148 návštev - Audio a Linux - ako si zlepšiť zážitok z hudby
- 163 návštev - Zdroje s grafmi a dátami ku COVID-19
- 157 návštev - Inštalácia DEB balíkov pre začiatočníkov
- 153 návštev - Umelá inteligencia - prvý praktický príklad v rozpoznávaní obrazu
- 150 návštev - Ake su vase skusenosti s bankovymi uctami bez poplatkov
- 148 návštev - Audio a Linux - ako si zlepšiť zážitok z hudby - pokračovanie (hardwér)
- 139 návštev - FreeRTOS tracing bez komerčného softvéru
- 139 návštev - Umelá inteligencia - nám predpovie budúcnosť
- 123 návštev - ESP32 - dynamická zmena vzorkovacej frekvencie I2S
- 123 návštev - Umelá inteligencia sa učí počítať
Záhadný 3. týždeň
V 3. týždni sme mali na stránke výrazný peak (viď. prvý graf), ktorý vyzerá až príliš neorganicky, preto mi hneď udrel do očí. Po bližšom preskúmaní, maximum návštev v tomto období smerovalo na homepage. v skutočnosti však išlo iba o 38%, čo je dokonca voči priemeru 40% nižšia hodnota, takže je pravdepodobné, že bol peak smerovaný plošne na veľké množstvo URL.
Väčšina návštev v tomto týždni prišla z organiky, avšak je to nižšie číslo (65%), než je priemer za celého pol roka. To isté platí aj pre priamu návštevnosť. Čo však počas tohto týždňa extrémne vyskakuje, je návštevnosť z referralov s 15%, čo je voči priemeru nárast na 300%, takže sme s najväčšou pravdepodobnosťou našli vinníka. A tým je vyššie spomínaný referral SPAM, takže vinník odhalený.
Záverom
Majte prosím na pamäti, že sa ako vždy jedná o dáta, ktoré vychádzajú iba z užívateľov, ktorí neblokujú trackovanie tretími stranami. Užívateľov, ktorí blokujú sledovanie bude na tomto portáli pravdepodobne veľké množstvo. Pre vytvorenie obrazu o priebehoch návštevnosti však tieto dáta úplne postačujú.
Pekne spracované, dobrá práca.
Štatistika fóra linuxos.sk medzi 1.1.2020 až 14.0.2020 - vid. prilohu prispevku
Dík.
UEFI v kocke pre BFU a Blender ako video editor som propagoval na sociálnych sieťach a tebe vychádza, že sociálne siete ovplyvňujú kulové :-)
blender ako videoeditor mal zo socialnych sieti 4 navstevy co je 2,5%, UEFI ich malo okolo 60, co je 25% navstev na clanku. Celkova navstevnost zo socialnych sieti je vsak za 6 mesiacov 350 navstev, co je okolo dvoch navstev denne. Socialne siete su dolezite pre ziskavanie novych uzivatelov, ale na vytvorenie akychkolvek zaverov v statistike je toto cislo prilis male a zo statistickeho hladiska su pre navstevnost portalu zanedbatelne.
Dík za detaily.
Čo znamená v tej štatistike to organic, referral a none? Dá sa z údajov tej štatistiky vyčítať, aj koľko z nich sa dostalo na článok klikom na odkaz na stránke linux-mint-czech.cz?
Organic by malo byť keď sa sem niekto dostane z internetového vyhľadávača. Referral, že sa sem dostal kliknutím na odkaz z nejakej stránky a None, že sem išiel priamo, alebo má v prehliadači Referral zakázaný.
Organic je vyslovene iba z vyhladavania z googlu, ostatne vyhladavace lezu do referral.
Referral je ako pises, none je chybajuce medium, ci uz kvoli klietovi, alebo stranke, alebo sa to jednoduch analyticsom nepodarilo naparovat, alebo boli nejakym sposobom nekonzistentne hlavicky requestu, alebo priamy vstup na stranku (vtedy ma zdroj direct a medium je logicky none).
z linux-mint-czech.cz nam za pol roka prislo 63 navstev, prikladam screenshot prehladu.
S NB, ked idem na linuxos.sk som na 90% prihlaseny, ale s mobilom vobec. Taktiez, vacsinou cez wifi od Telekomu, menej cez mob.operatora O2. Kedy ma beries za dvoch?
Nerozumiem otazke. 1 navsteva = 1 evidovany navstevnik. Je jedno ci je, alebo nie je prihlaseny na portali. To, ze ides cez roznych providerov ma za nasledok iba potencialne rozbitie regionu z ktoreho prichadza traffic do viacerych, pripadne rozbitie analytik o provideroch, cize nic, co by nas v ramci tohto portalu zaujimalo (to je zaujimave napr. pre eshopy, kvoli vyhodnoteniu vhodnosti distribucie reklamy do schranok/na bilboardoch a podobne).
Priradit uzivatela k jeho akciam na webe, alebo k prihlaseniu nie je mozne. Teda teoreticky by sa to dalo napr. zunikatnenim URL podla prihlaseneho usera, ale naco by sme to robili? Nema to pre analytiku ziadnu vypovednu hodnotu.
Vseobecne, ak si na inej sieti, ale ides z rovnakeho zariadenia, mal by si vdaka ulozenym cookinam byt identifiovany ako jeden navstevnik. Ak zmenis zariadenie/browser, alebo vymazes cookiny, tak budes identifikovany ako novy navstevnik. Blizsie info ako to priblizne funguje napr. https://www.analyticsmarket.com/blog/how-google-analytics-works/